سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دفاع نیوز (جانم فدای رهبر)

سی ان بی سی در گزارشی به چشم انداز بازار نفت پس از تنش دیپلماتیک میان ایران و عربستان پرداخت.

 

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه سی ان ان در گزارشی آورده است: سرمایه گذاران در میانه تنش های خاورمیانه با ترس از اینکه این رویارویی می تواند بازار نفت را تحت تاثیر قرار دهد، بازار را زیر نظر گرفته اند. پس از افزایش 4 درصدی و کوتاه مدت بهای نفت برنت، روز دوشنبه با همین بها بسته شد.
 
به گفته برندا شافر، از کارشناسان برجسته مرکز انرژی جهانی شورای آتلانتیک، بهای نفت نباید چندان دستخوش تغییر گردد مگر اینکه رویدادهای ژئوپلتیک بر عرضه نفت تاثیر بگذارد (همچون آسیب یک خط لوله یا بندرگاه یا گذرگاه آبی). 
شافر روز دوشنبه در گفتگو با سی ان بی سی افزود: «ایران اکنون مشتاق است تا رویارویی میان خود و عربستان سعودی را به حوزه های داخلی آن کشور انتقال دهد. اگر این رخ دهد شاهد پیامدهای گسترده ای بر بهای نفت خواهیم بود.»
بنا بر این گزارش؛ عربستان سعودی روز یکشنبه قطع روابط دیپلماتیک خود با ایران را اعلام کرد و روز دوشنبه بحرین و سودان از این کشور پیروی کردند. این کشورها پس از آن روابط خود را با ایران قطع کردند که سعودی ها یک روحانی شیعه را اعدام کردند و تعدادی از ایرانی‌های معترض در اقدامی خودسرانه به سفارت آن کشور در تهران یورش بردند. 
هرچند شافر تنش میان ایران و سعودی ها را تهدیدی بالقوه برای بهای نفت می داند؛ کِنت مور، مدیر گروه پژوهش سیاست انرژی، بحرین را برای عربستان سعودی «فتیله آغاز آتش» معرفی کرد. 
او می گوید: «بحرین به استانی متصل است که بیشتر نفت سعودی ها در آنجا استخراج می شود. این تنها استان در عربستان سعودی است که بیشتر ساکنانش شیعه هستند.»
با این همه، شافر باور دارد که اگر رویارویی سعودی–ایرانی بر تولید نفت اثر نگذارد بهای نفت تکان نخواهد خورد. 
«در یک سال و نیم گذشته آنچه  یاد گرفته ایم این است که به مبانی چشم بدوزیم. اگر دگرگونی رخ ندهد، آن گونه که اکنون میان ایران و عربستان در جریان است، نباید بر بهای نفت تاثیری داشته باشد.»
انتهای پیام/