سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دفاع نیوز (جانم فدای رهبر)

آیا رژیم سعودی

خبرگزاری میزان- دادگاه فرمایشی سعودی مهر ماه گذشته برای علی محمد النمر برادر زاده شیخ شهید نمر النمر به چند اتهام واهی حکم اعدام صادر کرد اما کارشناسان در شرایط کنونی و با اوج گرفتن اعتراضات جهانی علیه اعدام های دسته جمعی در عربستان معتقدند که سران دربار دلارهای نفتی از اعدام "نمر جوان" بیمناک هستند.


به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری میزان؛ روز سوم مهرماه سال جاری بود که منابع خبری گزارش دادند: دادگاه سعودی بدون توجه به موج اعتراضات شخصیت ها و فعالان و سازمانهای حقوق بشری، حکم اعدام علی محمد النمر برادرزاده آیت الله شیخ نمر باقر النمر روحانی شیعه بارز عربستان را تایید کرد.
 

آیا رژیم سعودی


دستگاه قضایی سعودی حکم اعدام علی محمد النمر را تایید کرد که این امر به منزله ورود حکم به مرحله اجرایی است.
 
صدور حکم اعدام علی محمد النمر با موج اعتراضات فعالان و نهادهای حقوق بشری مواجه شد.
 
علی محمد النمر سال 2012 هنگامی که کمتر از 17 سال سن داشت، در تظاهراتی که برای مطالبه اصلاحات در عربستان برگزار شد، شرکت کرده بود.
 
سازمان های حقوقی از جمله سازمان های وابسته به سازمان ملل متحد خواستار آزادی علی محمد النمر شدند و تاکید کرده اند که محاکمه او غیرقانونی است؛ خصوصا که از متهم زیر شکنجه اعتراف گرفته شده و اجازه حضور وکیل در جلسه دادگاه داده نشده است.
 
پدر این جوان از پادشاه عربستان خواسته است که اجرای حکم پسرش را که هنگام بازداشت زیر سن قانونی بود، تایید نکند.
 
ناظران سیاسی صدور حکم اعدام برای علی محمد النمر را به نوعی انتقام جویی حکومت سعودی دانسته اند.

آیا رژیم سعودی


در همین حال رسانه های عربی نیز در محکومیت حکم اعدام علیه برادر زاده النمر اعلام کردند صدور حکم اعدام علیه علی محمد النمر نشانه آن است که سران سعودی تصمیم دارند هر تفکری خارج از چارچوب فکری آنان را قلع و قمع کنند حتی اگر به قیمت گرفتن جان جوانی شود که می خواهند از خانواده وی انتقام بگیرند چرا که وی برادرزاده شیخ باقر نمر النمر روحانی برجسته عربستان است.

نظریه انتقام از خانواده النمر در حالی قوت می گیرد که رژیم سعودی این نوجوان را به دلیل شرکت در اعتراضات صلح آمیز به اعدام محکوم کرده در حالی که یک جوان دیگر را که به گروه تروریستی داعش پیوسته بود، به بهانه اینکه وی اغفال شده تبرئه کرده است.

پدر علی محمد النمر در مهرماه گذشته پس از اینکه فرزندش را بعد از گذشت سه ماه از دستگیری ملاقات کرده بود از شکنجه علی در زندان سخن گفت و افزود: علی را در حالی ملاقات کردم که صورتش کبود بود و چند دندان و بینی او شکسته بود و مشکلات جسمی بسیاری داشت و با وجود شکایت از رنج جسمی اجازه ندادند هیچ پزشکی او را معاینه کند.

آیا رژیم سعودی


مقامات سعودی حتی اجازه ندادند در جلسات دادگاه علی خانواده و وکیل وی حضور داشته باشند.

کارشناسان سازمان ملل در بیانیه ای اعلام کردند: مجازات اعدام برای افرادی که در زمان ارتکاب جرم زیر سن قانونی بوده اند با تعهدات بین المللی و حتی با قطعنامه های سازمان ملل در باره حقوق کودکان که عربستان هم آن را به امضا رسانده ، منافات دارد.

این کارشناسان می گویند: علی محمد النمر از محاکمه عادلانه برخوردار نبوده و به وکیل مدافع وی اجازه دسترسی به پرونده و حضور در دادگاه داده نشده است.

کارشناسان و حقوقدانان سازمان ملل از مقامات سعودی خواسته اند حکم اعدام علی محمد النمر را که زمان دستگیری 17 سال داشته ، متوقف کنند.

آیا رژیم سعودی


پارلمان اروپا نیز در بیانیه‌ای تصمیم عربستان برای اعدام علی محمد النمر برادرزاده شیخ نمر مبارز شهید عربستانی را محکوم کرده و خواستار عفو این نوجوان یا تخفیف حکم مجازات وی شده است.

در همین حال نام علی النم برادرزاده شیخ نمر باقر النمر  روحانی برجسته شیعه و از چهره های مخالف رژیم آل سعود در فهرست اعدامی‌ های روز شنبه وزارت کشور سعودی نبود.

بنا بر اعلام وزارت کشورعربستان سعودی روز شنبه 47 نفر در این کشور از جمله شیخ نمر النمر، به جرم  اقدامات تروریستی اعدام شدند.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی به نقل از بیانیه وزارت کشور عربستان سعودی اعلام کرد این محکومان در 12 شهر مختلف این کشور اعدام شده اند.

برادرزاده شیخ نمر در صف اعدام/ علی محمد النمر به صلیب کشیده می‌شود؟


نام برادرزاده شیخ نمر که هنگام بازداشت زیر سن قانونی بود، در فهرست افرادی که روز شنبه اعدام شدند، قرار نداشت.
 
شیخ نمر النمر 56 ساله از منتقدان سرسخت رژیم آل سعود، از رهبران جنبش اعتراضی در عربستان سعودی بود.

این جنبش اعتراضی در سال 2011 در شرق عربستان سعودی که بیشتر اقلیت شیعه در آنجا زندگی می کنند، آغاز شد.

جامعه شیعیان عربستان که در استان شرقی متمرکز هستند، از این که در این کشور به حاشیه رانده شده اند، شکایت دارند.

شیخ نمر اکتبر 2014 از سوی دادگاه ویژه رسیدگی به امور تروریستی به اتهامات واهی به اعدام محکوم شد.

این نخستین اعدام هایی است که در سال 2016 در این کشور پادشاه به اجرا در آمده است.

براساس آمار رسمی ارائه شده، سال گذشته میلادی، 153 نفر در عربستان سعودی اعدام شدند.


انتهای پیام/