سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دفاع نیوز (جانم فدای رهبر)

نماینده کشور در مسابقات مالزی با انتقاد از روند برگزاری و آیین‌نامه مسابقات سراسری قرآن گفت: مسابقات قرآن قاری‌ساز نیست، قاری سوز است و من ناچار به شرکت در مسابقات شدم.
حاجی حسنی با کسب مقام دوم مسابقات سراسری قرآن کریم جواز حضور در این رقابت‌ها را کسب کرد و در این گزارش گفت‌وگوی وی با فارس تقدیم می‌شود.

شهید محسن حاجی حسنی کارگر در حادثه منا قاری بین المللی
شهید محسن حاجی حسنی کارگر در حادثه منا قاری بین المللی


مصاحبه با محسن حاجی حسنی قاری حرم مطهر رضوی نماینده کشور در مسابقات مالزی با انتقاد از روند برگزاری و آیین‌نامه مسابقات سراسری قرآن گفت: مسابقات قرآن قاری‌ساز نیست، قاری سوز است و من ناچار به شرکت در مسابقات شدم.

حاجی حسنی با کسب مقام دوم مسابقات سراسری قرآن کریم جواز حضور در این رقابت‌ها را کسب کرد و در این گزارش گفت‌وگوی وی با فارس تقدیم می‌شود.

سلام، خود را معرفی کنید.

محسن حاجی حسنی کارگر هستم. متولد سال 1367 مشهد مقدس، مجرد و دارای مدرک کارشناسی رشته مدیریت بازرگانی. قرائت قرآن را با تشویق پدر و مادر و با کمک دو برادر بزرگترم آغاز کردم.

 

 

برادرم استاد من است

نقش برادران در قاری شدن شما چقدر بود؟

ما سه برادر هستیم، برادر بزرگ ما جواد مشوق ما بود و ما را به جلسات می‌برد، اما در واقع استاد اصلی من برادر دومم آقا مصطفی است.

از حدود سه سالگی پدرم من را به جلسه قرآن می‌برد. همان زمان، یک نوار تلاوت استاد شحات هدیه گرفتم و از همان زمان این نوار را گوش می‌دادم و تقلید می‌کردم. در ادامه، برادر بزرگم ما را به جلسه برد و مدتی بعد هم جلسه‌ای در منزل راه‌اندازی کردیم که استاد آن برادر بزرگم بود، البته در ادامه این جلسه را برادر دومم آقا مصطفی ادامه داد و من هم افتخار شاگردی وی را پیدا کردم و در واقع استاد اصلی‌ام آقا مصطفی است.

اغلب نفرات برتر مسابقات شکوفه‌ها در سال‌های اخیر شاگرد برادرم هستند

برادرتان هنوز هم این جلسه را برگزار می‌کند؟

بله، هم این جلسه و هم چند جلسه دیگر توسط برادرم و خود من برگزار و اداره می‌شود. یکی از این جلسات به صورت تخصصی به آموزش نوجوانان اختصاص دارد و استقبال از آن بسیار بالاست. برکات این جلسه بسیار زیاد است و در سال‌های اخیر اغلب نفرات برتر استان خراسان رضوی در مقطع شکوفه‌ها شاگرد برادرم در این جلسه هستند.

 

 

شروع کار شما با جلسه چه کسی بود، یعنی پیش از راه‌اندازی جلسه قرآن توسط برادر در جلسات چه کسانی شرکت می‌کردید؟

آن زمان در جلسات اساتید مختلف مشهد از جمله آقایان روغنی و بیژنی شرکت می‌کردیم، البته من بیشترین تأثیر را در تلاوت از برادر دومم یعنی آقا مصطفی گرفته‌ام.

برادرتان عنوان مسابقه‌ای هم دارد؟‌

وی چندان تمایلی برای شرکت در مسابقات ندارد و بیشتر به آموزش نوجوانان علاقه دارد، البته وی سال‌های گذشته در مسابقات چند بار شرکت کرده و سال 84 مقام نخست مسابقات دانشجویان کشور را در کارنامه خود دارد، اما با وجود اینکه تنها 30 سال دارد، علاقه‌ای به شرکت در مسابقات ندارد.

وجود حرم امام رضا(ع) در مشهد منشأ خیر و برکات زیادی است

با توجه به اینکه در مشهد ساکن هستید در حرم امام رضا(ع) تلاوت می‌کنید؟

وجود حرم مطهر امام رضا(ع) در مشهد باعث خیر و برکت برای مردم این دیار شده و دلیل اینکه مشهد قاریان و حافظان قوی و زیادی دارد به دلیل وجود حرم نورانی امام هشتم(ع) است. در ایام مختلف محافل، کرسی‌های تلاوت و یا حتی نشست‌ها و کنفرانس‌های زیادی با موضوع قرآن در حرم امام رضا(ع) برگزار می‌شود که سبب شده علوم قرآنی در مشهد رشد چشمگیری داشته باشد. خود من هم از این نعمت بی‌بهره نمانده‌ام و در محافل مختلف در حرم امام رضا(ع) تلاوت می‌کنم و به طور اختصاصی افتخار تلاوت اذانگاهی اذان صبح روزهای چهارشنبه هرهفته به من داده شده که از این بابت خدای متعال را شاکرم.

تلاوت‌هایم را تقدیم ائمه خصوصاً امام رضا(ع) می‌کنم

ارتباطتان با امام رضا(ع) چگونه است و مجاورت با امام رضا(ع) چه لذتی برای شما دارد؟

علاوه بر تلاوت اذانگاهی محافل زیادی در حرم برگزار می‌شود که به واسطه تلاوت در این محافل توفیق زیارت حرم امام رضا(ع) را پیدا می‌کنیم، خود من همه تلاوت‌هایم در حرم را به ساحت ائمه اطهار(ع) خصوصاً امام رضا(ع) تقدیم می‌کنم.

 

 

تلاوت در حرم بزرگ‌ترین آرزوی زندگی‌ام بود که محقق شد

توفیق تلاوت در حرم امام رضا(ع) بزرگترین افتخاری است که خداوند نصیب من کرده است. منزل ما نزدیک حرم است و همیشه صدای تلاوت قرآن و اذان حرم را در منزل می‌شنویم. به یاد دارم در دوران کودکی که در جلسات قرآن شرکت می‌کردم، هرگاه صدای تلاوت حرم را می‌شنیدم، از صمیم قلب آرزو می‌کردم که روزی برسد تا من هم بتوانم در حرم امام رضا(ع) تلاوت کنم و شاید این بزرگترین آرزوی زندگی من بود که با لطف خدا و امام رضا(ع) محقق شد.

عوامل موفقیت یک استاد

کمی از برادرتان بیشتر بگویید. عامل موفقیت وی چه بوده است؟

تأثیرگذاری مهمترین عامل موفقیت یک استاد است، برادرم با اخلاق خوش و محبت به بچه‌ها، ارتباط بسیار خوبی با آنها پیدا کرده که این امر سبب شده جلساتش بسیار باشکوه برگزار شود. ما هفته‌ای سه جلسه برگزار می‌کنیم که در هر جلسه حدود 80 نفر از نوجوانان شرکت می‌کنند. گاهی اوقات جلسه بیش از 4 ساعت طول می‌کشد، اما بچه‌ها هیچ وقت خسته نمی‌شوند. یکی دیگر از عوامل موفقیت برادرم معلومات بالا در زمینه قرآن کریم است. وی در علوم مختلف تلاوت مانند، تجوید، وقف و ابتدا، صوت و لحن و اختلاف قرائات اطلاعات خوبی دارد که این موضوع هم یکی دیگر از عوامل موفقیت وی است.

شما با کسب مقام دوم مسابقات سراسری جواز حضور در مسابقات مالزی را کسب کرده‌اید، برنامه شما برای مسابقات مالزی چگونه است؟

به طور روزانه تمرینات منظمی برای آمادگی مسابقات مالزی انجام می‌دهم، اما یکی از مشکلات پیش روی من این است که من سرباز هستم و یگان محل خدمت من چندان با این موضوع کنار نمی‌آید و اگر شرایطی فراهم شود تا بتوانم با آرامش به تمرینات بپردازم بهتر می‌توانم برای مسابقات آماده شوم.

 

 

تمرینات را مطابق با آئین‌نامه مسابقات مالزی از استماع تلاوت تا قرائت و تماس با نفرات اعزامی سال‌های گذشته در دستور کار دارم و امیدوارم در صورت مساعدت یگان محل خدمتم با آمادگی کامل به مالزی بروم.

برادرم را به‌عنوان استاد همراه انتخاب کرده‌ام

استاد همراه خود را انتخاب کرده‌اید؟

بله، برادرم را به عنوان استاد همراه انتخاب کرده‌ام، وی قاری و استاد خوبی است و وجودش در کنارم به من انرژی می‌دهد. از این رو وی را به عنوان استاد همراه معرفی کرده‌ام.

برای کسب عنوان در مسابقات تلاوت نمی‌کنم

در سال‌های اخیر اغلب قاریان ما که به مالزی اعزام می‌شوند به حق خود نمی‌رسند و با وجود ارائه تلاوت قوی مقام اول به آنها اعطا نمی‌شود این اتفاق ممکن است برای شما هم رخ دهد و حقتان پایمال شود، آیا خود را برای این موضوع آماده کرده‌اید؟

بله، این موضوع را شنیده‌ام و باید بگویم من قرآن را نه برای کسب عنوان در مالزی بلکه برای هیچ مسابقه و عنوانی نمی‌خوانم. هدف اصلی من از قرائت قرآن کسب رضای خدا و ارائه یک تلاوت زیبا است تا همه از آن لذت ببرند. پس عنوان ندادن داوران مالزی چندان برای من تفاوت ندارد. البته بهتر است مسئولان کشور باید با رایزنی حق بچه‌ها را بگیرند.

به نظر شما آیا صحیح است که ما منتظر بمانیم تا قاری ایرانی با کسب مقام در مسابقات مالزی بین‌المللی شود، یعنی اگر داوران مالزی حق قاری ما را ندارند ما هم حق او را ندهیم و وی را از عنوان بین‌المللی و امتیازات آن محروم کنیم؟

این انتقاد بسیار بزرگی است که وارد است، باید مسئولان کشور، سه یا پنج نفر اول مسابقات کشوری را به عنوان قاری بین‌المللی اعلام کنند و به عنوان تشویق قاری را به مالزی بفرستند یا اینکه پس از بازگشت نماینده ما از مالزی تلاوت وی را دوباره توسط کارشناسان کشور داوری کنند و اگر حق وی ضایع شده است حداقل وی را از عنوان بین‌المللی محروم نکنند.

اگر خارجی‌ها حق قاری ما را ندادند نباید ما هم او را محروم کنیم

نباید اینگونه باشد که قاری ما به مسابقاتی برود و اگر حق او را در آن کشور ندادند ما هم حق وی را ضایع کنیم و بگوییم تو قاری نیستی کسی که به مالزی می‌رود نفر دوم کشور است و استحقاق عنوان قاری بین‌المللی را دارد.

متأسفانه جریان مسابقات در کشور به گونه‌ای است که هر سال فقط یک نفر قاری بین‌المللی می‌شود و قاریان بی‌شماری کار را رها می‌کنند و یا از آنها استفاده نمی‌شود.

 

 

شما اگر مقام نخست مالزی را کسب کنید. از شرکت در مسابقات فارغ می‌شوید. اگر به لطف خدا این اتفاق رخ دهد برنامه شما برای بعد از مسابقات مالزی چیست؟

با برادرم طرحی داریم که در آینده ابتدا در موضوعات مختلف حفظ و تفسیر و پس از آن درحوزه آموزش به نوجوانان گام‌های اساسی‌تری برداریم. البته در این راه مؤسسه‌ای هم ثبت کرده‌ایم با عنوان «انوار مصطفی العالمیه»‌ و مجوز هم از وزارت ارشاد اخذ کرده‌ایم. فعلاً‌ در حوزه آموزش فعال هستیم اما قصد داریم در آینده در حوزه هنرهای قرآنی مانند فیلم‌نامه‌های قرآنی هم ورود کنیم.

در کنار این فعالیت‌ها با دارالقرآن کوه‌سر هم همکاری دارم و مدیریت آن بر عهده من است. در کل بعد از مسابقات در حوزه قرآن فعال خواهم بود.

مسابقات ما قاری‌ساز نیست، قاری سوز است/ناچار به شرکت در مسابقات شدم

در انتها صحبتی دارید؟

مسئولان نگذارند قاریان ما در مسابقات بسوزند، زیرا مسابقات ما قاری‌ساز نیست، قاری سوز است. با این آئین‌نامه‌ها و استرس در کشور ما قاری پرورش پیدا نمی‌کند. تلاوت‌ها در مسابقات کلیشه‌ای و تکراری است و زیبایی چندانی در آن دیده نمی‌شود. خود من هیچ انگیزه‌ای برای شرکت در مسابقات نداشته و ندارم. من 13 سال پیش در مسابقات شکوفه‌ها مقام اول را کسب کردم و بعد از آن در مسابقات بزرگسالان هیچ‌گاه شرکت نکردم، زیرا عقیده داشتم مسابقات هیچ اثر مثبتی بر تلاوت ما ندارد، امسال هم به دلیل اینکه برای نداشتن عنوان مسابقات تحت فشار بودم و همیشه برای تلاوت در محافل از من عنوان مسابقات طلب می‌کردند ناچار به شرکت در مسابقات شدم و به لطف خدا در اولین حضورم در مسابقات با حضور در مرحله فینال مقام دوم را کسب کردم.

از خدا می‌خواهم کمک کند تا در همین اولین حضور مقام اول مسابقات مالزی را کسب کنم تا دیگر نیاز به حضور در مسابقات نداشته باشم. از همه مردم شریف ایران اسلامی التماس دعای خیر دارم و نایب‌الزیاره همه در حرم آقا امام رضا(ع) خواهم بود.

 

 

منیع:

http://eform.aqr.ir/portal/home/showpage.aspx?object=relatedtopics&categoryid=7655f9de-a568-4f3a-8ab1-6b4ecc742ec1&webpartid=0f3429a8-c223-457b-b8fa-b49ed5dc8513&id=a641c0f5-4c77-4988-b70d-7a413eacb37c