سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دفاع نیوز (جانم فدای رهبر)

ژنرال سیسی رئیس‌جمهور مصر در سازمان ملل گفت جای گروه‌های تروریستی در سوریه نیست و حاضر نشد با ولیعهد سعودی در سازمان ملل دیدار...
صفحه جهان: تنها 5 ماه پس از سفر پادشاه عربستان به مصر، روابط دو کشور تیره شده و همه توافقات فیمابین روی کاغذ مانده است. بدین ترتیب وهابیت عامل جدائی عربستان و مصر از یکدیگر شده و ماه عسل دو کشور چندماه بیشتر دوام نیاورد. علمای الازهر و رئیس آن در نشست گروزنی، وهابیت و سلفی‌ها را از فهرست مذاهب اسلامی خارج کردند بعلاوه ژنرال سیسی رئیس‌جمهور مصر در سازمان ملل گفت جای گروه‌های تروریستی در سوریه نیست و حاضر نشد با ولیعهد سعودی در سازمان ملل دیدار کند. وزیر خارجه مصر هم درخواست دیدار همتای سعودی را رد کرد. اکنون مدتی است که پشت کردن به عربستان در دستور کار مقامات مصری قرار گرفته است.
روزنامه رای الیوم در سرمقاله خود به قلم عبدالباری عطوان نوشت: «هر کس که استقبال باشکوه از شاه سعودی هنگام سفر به قاهره را مشاهده کرد، دریافت که مصر و عربستان مرحله جدیدی از همکاری‌های راهبردی را تجربه خواهند کرد که سالیان دراز ادامه خواهد داشت. ولی انتظارها و امیدها بر باد رفت.»
به گزارش افکار نیوز، رای الیوم افزود: «تنها 5 ماه از سفر رسمی سلمان بن عبدالعزیز - که رسانه‌های سعودی آن را تاریخی عنوان کرده بودند- نگذشته که دومینوی تیره شدن روابط اقتصادی، سیاسی و عمل نکردن به توافقات مصر و عربستان شکل گرفت؛ از تصویب نشدن واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان گرفته تا ساخت پل ملک سلمان در خلیج عقبه و منطقه آزاد تجاری در سینای مصر؛ همه طرح‌هایی هستند که تنها روی کاغذ ماندند بی‌آنکه توسط قاهره وارد مرحله اجرایی شوند.»
این روزنامه افزود: «ماه عسل سعودی با مصر چند ماه بیشتر دوام نیاورد و از همدیگر طلاق شبه بائن و غیر رجعی گرفتند که این طلاق طی چند اقدام مصر صورت گرفت. این اقدامات عبارتند از: اول: مشارکت علمای الازهر و رئیس آن در نشست گروزنی که وهابیت و سلفی‌ها را از فهرست مذاهب اسلامی خارج کرد، دوم: سخنان السیسی در سازمان ملل که گفت جای گروه‌های تروریستی در سوریه نیست؛ سخنانی که بشار اسد را تایید و حمایت کرد که به دنبال آن هم سامح شکری وزیر خارجه مصر از اختلاف نظر کشورش با ریاض درباره بسیاری از مسائل از جمله سوریه پرده برداشت.»
رای الیوم ادامه داد: «سوم هم اینکه السیسی با بن نایف ولیعهد سعودی در سازمان ملل دیدار نکرد؛ همانطور که وزیر خارجه مصر با همتای سعودی دیدار نکرد بلکه به جای دیدار با الجبیر با ظریف دیدار و درباره مسائل منطقه از جمله پرونده سوریه گفتگو کرد.»
این روزنامه ادامه داد: «اقدام مشترک ایران و مصر برای تدارک دیدن این دیدار و اقدام ظریف در استقبال از آن کافی بود تا باعث سکته قلبی عادل الجبیر شود و شاید هم مایه سکته قلبی افراد دیگری بزرگتر از الجبیر هم می‌شد و خشم آنها را برانگیزد.»
رای الیوم افزود: «رهبران عربستان در محاسبات خود مبنی بر اینکه مصر می‌تواند دوست خوبی باشد و مواضع ضد ایرانی اتخاذ کند، سخت اشتباه کرده‌اند. اینک سیاست پشت کردن به عربستان در دستور کار مقامات مصری قرار گرفته است تا مبادا طرح اخوان المسلمین در سوریه به لیبی و تونس هم منتقل گردد و مایه تهدید مصر شود.»
* الرای‌العام: رهبران عربستان در محاسبات خود مبنی براینکه مصر می‌تواند دوست خوبی باشد و مواضع ضد ایرانی اتخاذ کند، گفت اشتباه کرده‌اند

منبع: روزنامه اطلاعات