سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دفاع نیوز (جانم فدای رهبر)

رئیس مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری ابن سینا،گفت:کلیه زوجین نابارور دارای دفترچه خدمات درمانی تحت پوشش خدمات بیمه ناباروری قرار گرفتند. کلیه خدمات تشخیص، تصویربرداری، ویزیت و مشاوره و خدمات اتاق عمل همچون لاپاروسکوپی، تحت پوشش بیمه خدمات درمانی در مرکز فوق تخصصی ابن سینا به زوجین نابارور ارائه می شود.

دکتر محمد مهدی آخوندی رئیس پژوهشگاه و مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری سقط مکرر ابن سینا به خبرنگار باشگاه خبرنگاران ،گفت: براساس مصوبه جامع شورای عالی بیمه ارائه خدمات ناباروری در کل استان های کشور قابل اجرا است.

وی در ادامه افزود: کلیه افرادی که دارای دفترچه بیمه خدمات درمانی هستند می توانند با مراجعه به این مرکز از خدمات تشخیصی و درمانی ناباروری بهره مند شوند.

دکتر آخوندی به زوجین نابارور نوید داد؛ به زودی قراردادی بین مرکز ناباروری ابن سینا و سازمان تأمین اجتماعی نیز منعقد خواهد شد.

* چه خدماتی تحت پوشش بیمه قرار دارند؟

رئیس مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری ابن سینا در مورد خدماتی که در این مرکز بیمه زوجین نابارور ارائه می شود گفت: کمیته خدمات تشخیص تصویربرداری ویزیت و مشاوره، خدمات اتاق عمل همچون لاپاروسکوپی که تعرفه آن ها قبلاً مشخص شده است تحت پوشش بیمه خدمات درمانی در مرکز ابن سینا به زوجین نابارور ارائه می شود.

* تصویب نهایی وزارت بهداشت جهت خدمات درمان ناباروری

دکتر آخوندی اظهار داشت: زمانی که پروتکل های استاندارد خدمات درمان ناباروری از قبیل IUI، IVA میکرو اینجکشن، GIFT، ZIFT و فریز جنین از سوی وزارت بهداشت تصویب شده و به شورای عالی بیمه برای قیمت گذاری ارائه شود این خدمات نیز در مرکز ناباروری ابن سینا تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.

وی در مورد زمان تصویب این پروتکل از سوی وزارت بهداشت گفت: مراحل اجرایی این کار به وسیله وزارت بهداشت به انجام رسید و معاونت سلامت نیز درصدد تصویب نهایی این پروتکل است.

* تشخیص قطعی و درمان ناباروری با مراجعه به مراکز درمانی استاندارد امکانپذیر است

دکتر آخوندی با بیان اینکه زوجین نابارور در اولین مراجعه برای تشخیص علل ناباروری به پزشکان متفرقه مراجعه می کنند بر اهمیت مراجعه به مراکز درمان ناباروری که دارای کادر تخصصی خاصی برای تشخیص و درمان زوجین نابارور هستند تأکید کرد و گفت: در این مراکز استاندارد، کادر متخصصان زنان برای ناباروری زنان و متخصصان اورولوژیست و آندرولژیست برای تشخیص ناباروری مردان حضور دارند.

وی در ادامه یادآور شد: متخصصان جنین شناسی نیز برای پروتکل لقاح خارج رحمی و امکان فراهم کردن و انتقال آن به رحم در مراکز درمان ناباروری استاندارد حضور دارند.

دکتر آخوندی تصریح کرد: زوجین باید قبل از اتلاف زمان و صرف هزینه های متعدد به این مراکز مراجعه کنند تا هرچه سریعتر اقدامات درمانی لازم برای آن ها انجام شود.

وی با اشاره به تبلیغاتی که در مورد تحت پوشش قرار گرفتن زوجین جهت بیمه نازایی انجام می شود، گفت: براساس بررسی های انجام شده توسط پژوهشگاه ابن سینا این بیمه نفع زیادی برای زوجین خواهد داشت.

* اهمیت پی گیری زوجین نابارور جهت پوشش بیمه ای خدمات درمانی ناباروری

رئیس مرکز فوق تخصص درمان ناباروری ابن سینا گفت: زوجین باید با درخواست از وزارت بهداشت و سازمان بیمه برای تصویب نهایی پروتکل بیمه خدمات درمان ناباروری که تاکنون تعرفه آن ها مشخص نشده اقدام کنند.

دکتر آخوندی خاطرنشان کرد: پیگیری زوجین در سفرهای استانی ریاست جمهوری منجر به دستور ایشان به سازمان بیمه، وزارت رفاه و خدمات بهداشت شده و این امر را در دستور کار خود قرار دادند.

وی تصریح کرد: پیگیری ها و درخواست های مردم از وزارت بهداشت به نتیجه خواهد رسید.

*شانس باروری در زوجین چند درصد است

رئیس پژوهشگاه ابن سینا در پاسخ به این سوال اظهار داشت: این امر به نوع مشکل و چگونگی برطرف شدن آن بستگی دارد و مشکل بسیاری از زوجین با استفاده از درمان های دارویی قابل حل است.

وی در ادامه افزود: اگر زوجین حتی به درمان خارج رحمی نیازمند باشند برای هر درمان در یک مرکز استاندارد بیش از 30 درصد شانس باروری وجود دارد که با تکرار درمان شانس باروری به 90 درصد افزایش می یابد.

رئیس مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری ابن سینا تأکید کرد: این شانس درصورتی امکانپذیر است که زوجین قبل از دست رفتن زمان تولید مثل سریعاً به مرکز مراجعه کنند.

وی در ادامه افزود: خصوصاً در خانم ها بالا رفتن سن، برکیفیت تخمک ها تأثیرگذار بوده و سبب کاهش شانس لقاح و موفقیت در باروری می شود.

*شانس باروری در صورت نبود گامت مناسب

رئیس پژوهشگاه ابن سینا خاطرنشان کرد: اگر گامت مناسبی یعنی اسپرم، تخمک، جنین و ژن مناسب برای باروری وجود نداشته باشد با توجه به امکان جایگزینی آن ها و مجوزهای شرعی و قانونی موجود امکان باروری 10 درصد بقیه نیز وجود دارد.

* درصورت یائسگی زودرس تا قبل از 50 سالگی شانس باروری وجود دارد

دکتر آخوندی با اشاره به امکان ارزیابی و رزرو تخمک ها با چند آزمایش ساده و سونوگرافی گفت: در مواردی که سن تولید مثل از دست رفته باشد و فرد به یائسگی زودرس ایجاد شده باشد مشکلی از نظر اهدای تخمک وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه پروتکل درمان ناباروری در پژوهشگاه ابن سینا قبل از 50 سالگی و تا 49 سالگی است، گفت: زوجین می توانند با مراجعه به این مراکز از این امکانات استفاده کرده و صاحب فرزند شوند.

علاقمندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با تماس با تلفن 23519 داخلی 534 و یا با مراجعه به مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا واقع در تهران، خیابان شریعتی، خیابان یخچال پلاک 97 اطلاعات لازم را دریافت کنند./ط