سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دفاع نیوز (جانم فدای رهبر)

روز 31 اردیبهشت ماه سال 1361، روزی بود که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خطبه نماز جمعه تهران برای اولین بار از طرحی به نام دانشگاه آزاد اسلامی با مدیریت عبدالله جاسبی سخن گفت و امروز که تنها حدود چهار ماه تا زمان سی‌ سالگی ریاست جاسبی باقی مانده است، سوت پایانی ریاست این مدیر به صدا درآمد و کرسی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی به "فرهاد دانشجو" سپرده شد.

به گزارش خبرنگار «صنفی ـ آموزشی» ایسنا، انتخاب رییس جدید دانشگاه آزاد اسلامی در دومین جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد صورت گرفت، جلسه‌ای که با پنج رای از مجموع 9 رای، به انتخاب «فرهاد دانشجو» به عنوان رییس پیشنهادی منتهی شد.

دومین جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با حضور علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، سیدحسن خمینی، حمید میرزاده، کامران دانشجو، مرضیه وحید دستجردی، محمد محمدیان، فرهاد دانشجو، یزدی صمدی، فریدون عزیزی، عبدالله جاسبی و مخبردزفولی به عنوان نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی عصر روز چهارشنبه 21 دی ماه از ساعت 16 در دفتر هیات امناء آغاز شد و بیش از سه ساعت به طول انجامید.

 

محمدیان: رأی «دانشجو» قطعی است

پس از پایان جلسه حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با حضور در جمع خبرنگاران، اعلام کرد: در این جلسه بر اساس رای اکثریت اعضاء فرهاد دانشجو به عنوان رییس جدید دانشگاه آزاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شد.

وی گفت: وزیر علوم طبق مأموریتی که از جلسه قبل داشت گزارش روند معرفی کاندیداهای ریاست دانشگاه آزاد را مطرح کرد و در نهایت گزینه‌هایی که ریاست دانشگاه آزاد را قبول کرده بودند، معرفی شدند.

وی افزود: البته پیش از این سوابق علمی و اجرایی گزینه‌های ریاست دانشگاه آزاد برای اعضای هیات امناء ارسال شده بود.

محمدیان خاطرنشان کرد: در این جلسه پس از اینکه تمامی اعضا مطالعه لازم را نسبت به گزینه‌های ریاست دانشگاه آزاد انجام داده بودند در جلسه درخواست شد که اعضای هیئت امنا کاندیداهای منتخب خود را معرفی کنند.

وی تصریح کرد:‌ پنج نفر از اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد آقای فرهاد دانشجو را به عنوان کاندیدای خود برای ریاست دانشگاه آزاد انتخاب کردند و با توجه به اکثریت آرا وی رأی لازم را آورده و انشاءالله به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رأی دانشجو قطعی است، خاطرنشان کرد: که شورای عالی انقلاب فرهنگی در اولین فرصت تشکیل جلسه داده و نسبت به گزینه پیشنهادی رأی‌گیری خواهد کرد.

 

 فرهاد دانشجو:

 

اعضای هیات امناء دانشگاه آزاد به رای اکثریت احترام بگذارند

این جلسه در حالی برگزار شد که به گفته فرهاد دانشجو، چهار تن از اعضای هیات امناء مخالف انجام رای گیری بودند.

رییس پیشنهادی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در جمع‌ خبرنگار به شرح جزییات جلسه پرداخت و اظهار کرد: در این جلسه چهار تن از اعضاء مخالف رای گیری بودند و در نظر داشتند که تک تک نامزدها در جلسه حضور یابند و از شرح حال و برنامه‌های خود دفاع کنند که با توجه به اینکه دادن برنامه نیاز به اطلاعات دارد و همچنین باید سیاست‌های هیات امناء مشخص شود و بر اساس آن سیاست‌ها برنامه ارایه شود، لذا بر اساس رویه همه دانشگاه‌ها پیشنهاد شد اول رییس دانشگاه انتخاب شود و بعد در جلسات بعدی برنامه‌های خود را ارائه دهد اما در هر صورت تا انتهای جلسه توافقی در خصوص اینکه به نحوی این کار صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد که اکثریت اعضاء این موضوع را به صلاح ندانستند و نیازی به تاخیر ندیدند، لذا بر اساس اعلام وزیرعلوم، رییس جلسه که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شده بود، قرار بر رای گیری شد.

دانشجو با بیان اینکه رای گیری تا قبل از نماز مغرب و عشاء انجام شد، افزود: نتیجه رای‌گیری را آقای محمدیان اعلام کردند و قرار است این نتیجه به شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام شود.

وی توصیه کرد که اعضای هیات امناء به رای اکثریت اعضاء که رسم مردم‌سالاری دینی است، احترام بگذارند.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره جلسه خود با هاشمی رفسنجانی، گفت: بنده صبح روز جلسه هیات امنا با آقای هاشمی رفسنجانی جلسه‌ای داشتم و خواستم که اگر ایشان مخالف حضور بنده هستند اعلام کنند که ایشان اظهار داشتند که شما مثل سایر اعضاء می‌توانید به عنوان کاندیداتوری ریاست دانشگاه آزاد شرکت کنید.

فرهاد دانشجو درباره طرح مجدد کاندیداتوری خود برای دانشگاه آزاد علیرغم انصراف، گفت: بنده از ابتدا اعلام کرده بودم که در صورتی که اجماع حاصل شود و بر اساس احساس تکلیف، در رای‌گیری شرکت خواهم کرد که متاسفانه در این جلسه اجماعی حاصل نشد.

وی با اشاره به موضوع احساس تکلیف نیز، خاطرنشان کرد:‌ در این 20 روز باقیمانده با توجه به رویکرد اعضای هیات علمی و برخی از مسئولان و تشکل‌های دانشگاه آزاد و درخواست جامعه دانشگاهی احساس تکلیف کردم که در رای‌گیری قرار گرفتم و رای 5 از 9 را کسب کردم.

 

توسعه‌ کمی و کیفی و استقلال واحدهای دانشگاه آزاد باید مورد توجه قرار گیرد

رییس پیشنهادی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین با تشریح برنامه‌هایش، گفت: برای دوره‌های کارشناسی و مقاطع پایین‌تر، توسعه‌ کیفی و برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی توسعه‌ کمی و کیفی باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که در دوره‌های تحصیلات تکمیلی تقاضای بسیار زیادی وجود دارد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه در بعد ساختاری و سازمانی باید به سمت تمرکززدایی واحدها حرکت کرد، ادامه داد: بر این اساس واحدهای دانشگاهی می‌توانند مستقل‌تر تصمیم بگیرند.

وی با تاکید و توجه به بعد فرهنگی، تصریح کرد: در بعد فرهنگی، شناخت و معرفت مورد توجه است، چرا که شناخت و معرفت چیزی است که انتها ندارد. هر چقدر کارکرد باز هم جا دارد. بر این اساس تصور من این است که اگر شناخت و معرفت انسان‌ها نسبت به اسلام و حقایق زندگی بیشتر شود در این فراز و نشیب‌ها کمتر با مشکل مواجه می‌شویم.

وی افزود: بر این اساس باید با اعتماد به دانشجویان و اعضای هیات علمی، بستر مناسبی برای ایجاد شناخت معرفت ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد امکانات خوبی وجود دارد، تصریح کرد: باید هرچند که وضعیت خوب است به سمت بهتر شدن حرکت کرد.

دانشجو درخصوص همکاری با دکتر جاسبی، گفت: پروژه دانشگاه آزاد یک پروژه موفقیت‌آمیز در نظام جمهوری اسلامی بوده است و دانشجویان ما در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند که در این کار مدیون زحمات همه‌ دست‌اندرکاران نظام پس از انقلاب از جمله دکتر جاسبی است، در هر صورت سعی می‌شود متناسب با شأن و شخصیت ایشان از او کمک گرفته شود.

وی در خصوص مدت زمان حکم او در صورت تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار کرد: یکی از نکات مثبت اساسنامه جدید دانشگاه آزاد این است که احکام رییس دانشگاه آزاد چهار ساله است و در صورتی که عملکرد آن مناسب باشد تمدید می‌شود و این قضیه مادام‌العمری از ریاست دانشگاه حذف می‌شود.

دانشجو در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه بر اساس گفته‌های دکتر جاسبی جلسه‌ مذکور بدون جمع‌بندی قانونی پایان یافته است، تصریح کرد: شما خودتان خبرنگار هستید و می‌توانید این موضوع را تفسیر کنید؛ چرا که پنج رای از 9 رای وجود داشته است، بنابراین اینکه نتیجه جلسه قانونی است یا نه به عهده شما است.

وی با خودداری از ذکر نام افراد رای‌دهنده در این پنج رای به گزینه‌ پیشنهادی، در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا با تایید شدن ریاست او در شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییراتی در جابجایی مسوولین دانشگاه آزاد ایجاد می‌شود؟ اظهار کرد: دانشگاه آزاد پر از نیروهای خوب و دانشمند است و این‌طور نیست که همه‌ دانشگاه آزادی‌ها باید عوض شوند و اگر کسی هم تغییر کرده است به این معنی نیست که خوب کار نکرده است، بنابراین آنهایی که در برنامه‌ توسعه‌ کیفی ضروری است تغییر کند تغییر صورت خواهد گرفت و در جاهای دیگر از آنها استفاده می‌شود، اما تغییر به این معنا نیست که کسانی که جابجا شده‌اند مشکلی داشته‌اند. از جمله اختیاراتی که به هر حال هر رییسی دارد این است که جابه‌جایی‌هایی انجام دهد. با نظر هیات امنا باید تغییرات به گونه‌ای باشد که خود دانشجویان احساس کنند این تغییرات راه تکامل است.

دانشجو در خصوص نحوه‌ تعامل دانشگاه آزاد با خبرنگاران در دوره جدید ریاست دانشگاه آزاد، گفت: این یک رابطه‌ متقابل است و اگر خبرنگاران همینگونه که هستید، مهربان باشید مطمئنا مشکلی پیش نخواهد آمد ولی در رسانه‌ها هم مانند جاهای دیگر امکان دارد خبرنگارانی باشند که وظیفه‌ رسانه‌ای خود را خوب انجام ندهند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با رای اکثریت اعضای هیات امنا به عنوان گزینه پیشنهادی به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می‌شود، تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص نحوه رای‌گیری و هم در خصوص شخصی که رای آورده است اظهارنظر می‌کند و در صورتی که هر دو را تایید کرده و تایید کنند که بنده ریاست دانشگاه آزاد را بر عهده بگیرم، شروع به کار خواهم کرد.

دانشجو همچنین افزود: در صورتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی شخص پیشنهادی را تایید نکند، شخص دیگری معرفی خواهد شد ولی در صورتی که روش رای‌گیری را تایید نکند باید با روش دیگری رای‌گیری کرد ولی دکتر مخبر دزفولی به عنوان ناظر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه حضور داشتند و تایید کردند.

وی در خصوص نحوه معیارهای شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تایید ریاست دانشگاه آزاد، گفت: بنده نمی‌دانم که شورا چه معیارهایی دارد و تا زمانی که شورای عالی انقلاب فرهنگی تایید نکرده باشد خود دکتر جاسبی ریاست دانشگاه هستند، ولی به محض آن‌ که رای صادر شد آن شخص باید مسوولیت دانشگاه آزاد را بپذیرد.

دانشجو همچنین با بیان اینکه در جلسه هیات امنا برخی از اعضاء نسبت به نحوه‌ رای‌گیری اعتراض کردند، خاطرنشان کرد: در جلسه در باره این اعتراض بحث شد ولی مورد تایید قرار نگرفت. سپس دستور جلسه را دکتر مخبر امضا کردند به عبارت دیگر گزینه پیشنهادی از طرف ناظر شورای عالی انقلاب فرهنگی و آن پنج نفر اعضاء کاملا قانونی است ولی به هر صورت شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند نظر دیگری بدهد.

وی تصریح کرد: به هر حال ما هیچ اصراری نداریم، اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصور می‌کند باید دوباره رای‌گیری صورت بگیرد این کار انجام خواهد شد ولی من تصور می‌کنم این رای‌گیری کاملا درست بوده و اگر چندین مرتبه دیگر این اعضاء برای رای‌گیری جمع شوند باز هم همین رای داده خواهد شد. ولی اگر دنبال این باشیم که کسی دیگری مطرح شود آن بحث دیگری است.

 

جاسبی: جلسه بدون جمع‌بندی پایان یافت

عبدالله جاسبی رییس فعلی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در پایان جلسه هیات امناء با بیان اینکه بنده از طرف رییس هیات امناء ماموریت پیدا کردم در این مصاحبه حضور پیدا کرده و شرح ماجرا را اعلام کنم، افزود: در این جلسه دو نظریه برای انتخاب رییس دانشگاه آزاد در بین اعضای هیات امنا وجود داشت یک نظریه این بود که از بین 10 نفری که نامزد ریاست دانشگاه هستند مصاحبه‌ای انجام شود و نامزدها برنامه‌هایشان را اعلام کنند و از بین آن‌ها یک نفر انتخاب شود و نظریه دیگر این بود که باید از بین گزینه‌های موجود، در همین جلسه یک نفر انتخاب شود.

وی ادامه داد: در این جلسه پنج نفر از اعضای دولتی جلسه اعلام کردند که گزینه ما «فرهاد دانشجو» است و این موضوع را اعلام کردند اما چون جلسه بدون رسیدن به یک جمع‌بندی به پایان رسید، این انتخاب قانونی نیست.

وی با اشاره به پیشنهادهای مختلف ارائه شده در جلسه هیات امناء، گفت: من پیشنهاد کردم که استعفاء داده و فردی به عنوان سرپرست دانشگاه انتخاب شود و بعد از چند ماه رییس دانشگاه انتخاب شود اما این پیشنهاد هم رای نیاورد.

رییس فعلی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان بار دیگر تاکید کرد که جلسه دوم هیات امناء بدون یک جمع‌بندی و مصوبه قانونی پایان یافت.

 

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد:

 

«فرهاد دانشجو» به خوبی به مسائل دانشگاهی وارد است

فریدون عزیزی عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی نیز پس از اعلام نام فرهاد دانشجو به عنوان رییس پیشنهادی دانشگاه آزاد برای معرفی به شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: خوشحال هستیم که به امید خدا هیات امنای دانشگاه آزاد توانست با اکثریت آرا فردی که سابقه اجرایی فراوانی داشته است را انتخاب کند.

به گزارش ایسنا، وی پس از پایان جلسه هیات امناء دانشگاه آزاد اسلامی و در جمع خبرنگاران، افزود: «فرهاد دانشجو» به خوبی به مسائل دانشگاهی وارد است.

وی تصریح کرد: امیدواریم این انتخاب در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تایید شده و صحه گذاشته شود.

دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر دارای یک میلیون و 700 هزار دانشجو و حدود چهار میلیون فارغ‌التحصیل، حدود 30 هزار عضو هیات علمی، 431 واحد و مرکز دانشگاهی در داخل و پنج واحد در خارج از کشور است.

کامران دانشجو وزیر علوم که از سوی رییس جمهور برای این مهم ماموریت یک ماهه یافته بود، روز سه‌شنبه 27 دی ماه که شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل جلسه می‌دهد ، نام فرهاد دانشجو را به عنوان رییس پشنهادی دانشگاه آزاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام می‌کند.

به گزارش ایسنا، فرهاد دانشجو متولد دامغان و دارای رتبه استاد تمامی در رشته مهندسی سازه و مهندسی زلزله در دانشگاه تربیت مدرس است، او یکی از سه برادران دانشجو است. 

با پایان ماموریت وزیرعلوم و  انتخاب «فرهاد دانشجو» به عنوان رییس پیشنهادی دانشگاه آزاد اسلامی، اینک نوبت شورای عالی انقلاب فرهنگی است که با بررسی و تایید این پیشنهاد هیات امنای دانشگاه آزاد، حکم چهار ساله ریاست «فرهاد دانشجو» را صادر کند.

انتهای پیام

کد خبر: 9010-05646