سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دفاع نیوز (جانم فدای رهبر)

حسنعلی نوری جانشین رئیس ستاد انتخابات کشور در گفت‌وگویی با خبرنگاران با اشاره به تدابیر انجام شده برای مشارکت اقلیت‌های دینی در انتخابات برابر قانون، گفت: اقلیت‌های دینی در جمهوری اسلامی ایران مطابق قانون دارای شان سیاسی و دارا بودن حق مشارکت آن هستند و براساس قانون اساسی اقلیت‌های دینی 5 کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارند.

وی با اشاره به شعب اخذ رای لحاظ شده برای اقلیت‌های دینی در نهمین دوره انتخابات مجلس نیز اظهار داشت: اقلیت دینی زرتشتیان در این انتخابات 17 شعبه دارند و 3 داوطلب این اقلیت‌های دینی با هم رقابت می‌کنند.

وی بر همین اساس به تعداد شعب و داوطلبان اقلیت کلیمی، ارامنه شمال، ارامنه جنوب و آشوری‌ها و کلدانی‌ها اشاره کرد و گفت: کلیمیان 11 شعبه اخذ رای، ارامنه شمال ایران 21 شعبه، ارامنه جنوب ایران 6 شعبه و عاشوری‌ها و کلدانی‌ها 17 شعبه اخذ رای دارند که از این بین به ترتیب کلیمیان 2 نماینده، ارامنه شمال 3 نماینده، ارامنه جنوب ایران یک نماینده و نیز آشوری‌ها و کلدانی‌ها 4 نماینده با یکدیگر رقابت می‌کنند.

جانشین رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به این سؤال که چرا در این حوزه انتخابیه تنها یک کاندیدا وجود دارد و باید مردم به آن رای بدهند گفت: براساس قانون در این حوزه انتخابیه به دلیل آنکه نماینده دیگر انصراف داده است باید مردم به همان یک کاندیدای باقیمانده رای بدهند.

وی به ماده قانونی این مورد اشاره کرد و گفت: در قانون انتخابات که مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام در تاریخ 3/11/1370 است تصریح شده که پس از پایان تاریخ ثبت‌نام اگر یک یا چند کاندیدای نمایندگی استعفا یا فوت نمایند انتخابات در بین افراد یا برای فرد باقیمانده برگزار و این امر موجب توقف انتخابات نخواهد شد.

نوری با تأکید بر اینکه شرایط برای برگزاری انتخابات سالم و منطبق بر شرایط قانونی کاملا فراهم شده به امکان داوطلبان نهمین دوره انتخابات مجلس برای داشتن نماینده در شعب اخذ رای اشاره کرد و گفت: حضور نمایندگان داوطلبان در شعبه اخذ رای در حوزه‌هایی که یک نماینده دارند بر اساس قانون به ازای هر شعبه یک نماینده و در حوزه‌هایی که دو نماینده دارند به ازای هر دو شعبه یک نماینده می‌‌توان معرفی کرد و این نسبت ادامه دارد. وی تصریح کرد: بر اساس قانون داوطلبان حتی می‌توانند مشترکاً نماینده معرفی کنند.

منبع:خبرگزاری فارس