سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دفاع نیوز (جانم فدای رهبر)

سعید جلیلی پیش از سفر به استانبول گفت "نمایندگان ایران با ابتکارهای جدید در مذاکرات شرکت خواهند کرد و امیدواریم کشورهای5+1نیز با رویکردهای سازنده وارد گفت‌و‌گو شوند ."


به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از  خبرگزاری فرانسه مایکل مان افزود توافق درباره اصول مربوط به گفتگوهای جدید ظاهرا به دست آمده است. همزمان شبکه العالم گفت هنوز زود است درباره نتایج این مذاکرات سخن گفت .

این مذاکرات با حضور ایران و اعضای  1+5 از صبح امروز در استانبول آغاز شده است .

سعید جلیلی پیش از سفر به استانبول گفت "نمایندگان ایران با ابتکارهای جدید در مذاکرات شرکت خواهند کرد و امیدواریم کشورهای5+1نیز با رویکردهای سازنده وارد گفت‌و‌گو شوند ."
آخرین دور مذاکرات ایران و 5 + 1 چهارده ماه پیش با خلف وعده غربیها متوقف شده بود . غربیها ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای متهم می کنند اما هم آژانس و 16 نهاد امنیتی آمریکا اذعان کرده اند تاکنون هیچ انحرافی در فعالیت هسته ای ایران مشاهده نشده است . ایران بارها نهایت همکاری را با 5 + 1 داشته است بگونه ای که
بعد از مدتها چالش غربیها ، ایران فعالیت هسته ای خود را بصورت داوطلبانه بحالت تعلیق درآورد و پروتکل الحاقی را نیز بدون تصویب مجلس و بطور موقت و داوطلبانه پذیرفت و قرار شد ایران به آژانس تضمین عینی دهد که در پی تولید سلاح هسته ای نیست و در مقابل، آژانس نیز به ایران تضمین قطعی
دهد که پرونده کشورمان را از دستور کار شورای حکام خارج کرده و به روال عادی بازگرداند، اما 3 ماه بعد ، در اجلاس لندن وزرای خارجه تروئیکای اروپا- انگلیس، فرانسه و آلمان- اعلام کردند ایران باید تمام فعالیتهای هسته ای را تعطیل کند . بعد از این باج خواهی بود که بدستور رهبر انقلاب ، فعالیتهای هسته ای از سر گرفته شد . در پی از سرگیری فعالیت UCF اصفهان ، آژانس بین المللی انرژی اتمی برخلاف نص صریح اساسنامه خود پرونده هسته ای ایران را در دی ماه 1384 به شورای امنیت سازمان ملل فرستاد . جالب انجاست که بخشی از ادعاهایی که امریکا درباره فعالیت هسته ای ایران کرده و به اسناد مطالعات ادعایی موسوم است یک فایل پاورپوینت ، شامل نزدیک به 1000 صفحه الکترونیکی است که در سال 2003 از رایانه یک کارشناس هسته ای ایران! به دست آمده است . جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر جعلی بودن آن از آژانس تقاضای دریافت اصل این به اصطلاح اسناد را کرد ولی آژانس اعلام کرد آمریکا حاضر به ارائه آن نیست! و در مقابل این درخواست که کارشناس مورد نظر چه توضیحی پیرامون ادعاهای خود دارد؟ آمریکایی ها پاسخ دادند که او مرده است !
از سوی دیگر، آژانس در گزارش سپتامبر 2009 خود رسماً اعلام کرد که نمی تواند اصالت این اسناد را تایید کند و همین به اصطلاح اسناد، امروزه به اصلی ترین محور چالش هسته ای 1+5 با کشورمان تبدیل شده است ! محمد البرادعی مدیرکل سابق آژانس در ماههای پایانی مسئولیت خویش در مصاحبه با واشنگتن پست تاکید کرده بود که پرونده هسته ای ایران از بستر حقوقی و فنی به بستر سیاسی منتقل شده و ارجاع پرونده به شورای امنیت نیز در همین راستا بوده است. اوایل آوریل سال جاری میلادی - فروردین 1391- هانس بلیکس رئیس اسبق آژانس و «هیلاری من لورت» عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا در مصاحبه های جداگانه ای اعلام کرده بودند «مشکل آمریکا با ایران، برنامه هسته ای این کشور نیست، بلکه آمریکا نگران الگو بودن ایران برای ملت های مسلمان منطقه است و هانس بلیکس تاکید کرده بود که اگر پرونده هسته ای نیز مختومه شود آمریکا دنبال بهانه دیگری خواهد بود.