سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دفاع نیوز (جانم فدای رهبر)

 

  

 

مدیر مرکز مطالعات خلیج فارس در واشنگتن گفت: «نشست کمپ دیوید فرصتی است برای اینکه اجازه ندهند عربستان پیشرفت نظامی داشته باشند.» احتمال حمله زمینی به یمن را نباید بعید دانست. عملیات یمنی ها قبل از نشست کمپ دیوید دست عربستان را از تجاوز کوتاه می کند.

 

مقدمه: در چهل و پنجمین روز تجاوز عربستان به یمن، حملات هوایی همه جانبه آل سعود به استان صعده همچنان ادامه دارد، آن طور که مقامات یمنی می گویند: همه روستاهای صعده زیر آتش جنگنده های سعودی هستند.

 

در عین حال عربستان اعلام کرده آتش‌ بس 5 روزه از سه‌ شنبه  آینده یعنی همزمان با نشست سران خلیج فارس با رئیس جمهور آمریکا  در کمپ دیوید آغاز می‌ شود؛ آتش بسی که کارشناسان آن را نیرنگی تازه از آل سعود برای پوشاندن جنایت های ضد بشری در یمن توصیف کرده اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، برنامه «پیشخوان خبر» ظهر امروز (شنبه)، 19 اردیبهشت 1394، در گفتگوی اینترنتی با علی الاحمد، مدیر مرکز مطالعات خلیج فارس در واشنگتن، موضوع را با وی مطرح کرد که مهم ترین بخش های این گفتگو به این شرح است:

مجری پیشخوان خبر


مجری - بر اساس گزارش نهادهای بین اللملی رژیم آل سعود در حمله به یمن از بمب های ممنوعه خوشه ای استفاده کرده، آیا این کار جنایت جنگی محسوب نمی شود و قابلیت پیگرد کیفری ندارد؟

علی الاحمد: همان طور که خبر دارید تولید و استفاده بمب های خوشه ای برابر قوانین بین المللی کاملا ممنوع است؛ اما برخی کشورها از جمله آمریکا تولیدکننده اصلی آن و برخی نیز مانند عربستان بزرگ ترین استفاده کننده این بمب ها هستند. دولت یمن می تواند این پرونده را از طریق دادگاه بین المللی لاهه پیگیری کند چرا که برابر قوانین بین المللی استفاده عربستان از بمب های خوشه ای جنایت جنگی است.

جنگنده عربستان


مجری - عربستان در هفته های اخیر از رسیدن کمک های بشردوستانه به مردم یمن جلوگیری کرده و حتی اجازه نداد هواپیمای حامل کمک های غذایی و دارویی ایران در فرودگاه صنعا فرود بیاید.... چرا ال سعود چنین رویه ای را در قبال مردم یمن پیشه کرد و حتی اجازه نمی دهد دارو و غذا به یمنی ها  برسد؟

حکومت عربستان سعودی متاسفانه به مفاهیم و ارزش های اخلاقی در جنگ پایبند نیست و از بمب های خوشه ای و بمب های آتش زا برای رسیدن به اهدافش علیه مردم بی گناه یمن استفاده می کند. درهمین دوهفته پیش آل سعود در صنعا از بمب های خوشه ای استفاده کرد. یکی دیگر از بزرگ ترین جنایت های آل سعود گرسنه نگاه داشتن مردم یمن است که پیش بینی و آرزوی من این است که کشورهای جهان و ایران به تلاش های خود برای رساندن دارو به یمن ادامه دهند و به نظر من این یک ضرورت است و ممکن است که این عمل جنگ را متوقف نکند، اما یک تلاش انسانی است و موجب می شود فشارهای بین المللی به عربستان افزایش پیدا کند.


مجری - در حالی که مردم یمن زیر بمب های سعودی و محاصره کامل هوایی و دریایی  به سر می برند، چه راه کارهایی برای شکستن حصر غذایی و دارویی یمن وجود دارد؟

از دید من به هرحال بهترین راه استفاده از کشتی است. همان طور که در جنگ غزه اتفاق افتاد و یک کشتی از ترکیه به سمت غزه فرستاده شد. فعالان حقوق بشر نیز از سراسر جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا باید در این کشتی حضور یابند تا حکومت عربستان نتواند به این کشتی آزار و آسیبی برساند چون نمی تواند با اتباع آن کشورها برخورد خشن داشته باشد.


مجری - احتمال حمله گسترده زمینی به یمن با توجه به ناکامی عربستان در حملات هوایی چقدر است؟

این احتمال وارد است و نباید فکر کنید که بعید است. اینکه عربستان 2100 تن از نیروهای سنگال را به کار گرفته و نیم میلیارد دلار به آنها پول داده که از آنها در حملات زمینی استفاده کند. اما نشستی هم که قرار است این هقته بین اوباما و سران شورای همکاری خلیج فارس در کمپ دیوید برگزار شود از دید من فرصتی است که این اتفاق نیفتد. اگر یمنی ها بتوانند دستاوردی داشته باشند و ضرباتی را به سعودی ها وارد کنند انها دست برتر را خواهند داشت چون نشست کمپ دیوید فرصتی است برای اینکه اجازه ندهند عربستان پیشرفت نظامی داشته باشند.حمله زمینی به یمن


مجری - آیا اتش بس  5  روزه ای را که عربستان در یمن اعلام کرده و قرار است سه شنبه اینده اجرا شود، مقدمه ای برای پایان دادن  به جنگ از طرف سعودی ها می دانید؟ یا اینکه یک تاکتیک تازه است؟

این احتمالا یک نیرنگ جدید برای ترمیم چهره عربستان است . آنها وانمود می کنند که می خواهند غذا و دارو به مردم یمن برسانند در صورتی که این آتش بس 5 روزه فرصتی است برای آماده شدن برای حمله نهایی یا آغاز حملات زمینی. عربستان در  تاریخ هم نشان داده که پایبند به آتش بس نیست، آتش بسی را اعلام می کند و آن را لغو می کند. آنها نمی خواهند نیروهای قبایل یمن قبل از نشست کمپ دیوید عملیاتی نظامی داشته باشند. اگر یمنی ها بتوانند قبل از نشست کمپ دیوید عملیات نظامی انجام بدهد این به نفع یمنی ها خواهد بود و دست عربستان را از ادامه تجاوز کوتاه می کند.