سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دفاع نیوز (جانم فدای رهبر)

در روزهای اخیر اخباری مبنی بر شکل‌گیری اعتراضات جدی در سه استان جنوبی عربستان یعنی نجران، جیزان و عسیر منتشر شده است که حکایت از عزم جدی قبایل این سه استان برای جدایی از حکومت ریاض دارد ...

در روزهای اخیر اخباری مبنی بر شکل‌گیری اعتراضات جدی در سه استان جنوبی عربستان یعنی نجران، جیزان و عسیر منتشر شده است که حکایت از عزم جدی قبایل این سه استان برای جدایی از حکومت ریاض دارد ...

گروه بین‌الملل «خبرگزاری دانشجو»؛ زمانی که رژیم آل سعود در ابتدای سال شمسی تجاوز تحمیلی خود را علیه ملت یمن به بهانه درخواست «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مخلوع و فراری یمن آغاز کرد، امید داشت این عملیات نظامی در همان روزها و در نهایت هفته های ابتدایی موجب تسلیم انصارالله، ارتش و ملت یمن گردد. ولی همان طور که گذر زمان برای همگان روشن ساخت این امر حتی به صورت حداقلی محقق نشد و حتی شاهدیم که بر اساس اخبار منتشر شده، امروز نزدیک به 90 درصد خاک یمن در اختیار ائتلاف انصارالله و گروه های یمنی است و بیش از 90 درصد قبایل یمن هم با انصارالله متحد شده اند و در داخل یمن موضع ضد سعودی و ضد انقلاب نسبت به زمان پیش از تجاوز سعودی ها به شدت تشدید شده است .

 

تا همین جا می توان به درستی و حقیقت سخنان رهبر معظم انقلاب و سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله پی برد، که در روزهای ابتدای تجاوز علیه یمن ، عربستان را شکست خورده این معرکه معرفی کردند و اطمینان دادند که رژیم سعودی در نهایت مغلوب خواهد شد .

 

اما ظاهراً قرار نیست این شکست تنها در محقق نشدن اهداف سعودی ها برای این تجاوز محدود شود. در روزهای اخیر اخباری مبنی بر شکل گیری اعتراضات جدی در سه استان جنوبی عربستان یعنی نجران، جیزان و عسیر در خبرگزاری ها منتشر شده است که حکایت از عزم جدی قبایل این سه استان برای جدایی از حکومت ریاض دارد. ماجرا از آنجا آغاز شد که قبایل نجران در اعتراض به تجاوز به ملت یمن و ریختن خون مردم بی گناه این کشور و همچنین در اعتراض نسبت به ظلم تاریخی حکومت آل سعود نسبت به قبایل جنوبی تظاهراتی را در نجران برگزار کردند. در این تظاهرات به صراحت بحث استقلال نجران مطرح شد . حسین ابراهیم یکی از فعالان سیاسی نجران در این راستا گفت: «قبایل و شهروندان نجران بر تصمیم خود برای رسیدن به استقلال و خلاصی از زیر سلطه رژیم تکفیری سعودی اصرار دارند».

 

اما زمانی کار به نقطه حساس رسید که در روزهای اخیر با برگزاری کنفرانسی در نجران خبر شکل گیری "جنبش آزادگان نجران" منتشر شد که بر اساس گفته ابوبکر ابی احمد السلامی فعال سیاسی عربستانی: «این جنبش در بردارنده همه عشایر نجران است و اولین نبرد خود را در مناطق تحت سلطه ارتش اشغالگر سعودی در جنوب منطقه نجران انجام خواهد داد» . وی همچنین بیان کرد : « جوانان و فعالان سیاسی نجران از کمیته های مردمی و برادران و همسایگان و عمو زادگان خود در یمن می خواهند تا به شماری از جوانان نجران آموزش نظامی دهند» . در ادامه ماجرا عبدالله الشیخ فوزی اکرم رییس قبایل "یام فی و ولد" یکی از مهم ترین شیوخ عشایر نجران، خواسته اهالی نجران و جیزان و عسیر مبنی بر جدا شدن از عربستان را تکرار کرد.

 

شیخ اکرم گفت: «ارتش سعودی مناطق مسکونی نجران را با خمپاره و موشک مورد هدف قرار می دهد و حوثی ها را به انجام این کار متهم می کند». وی خاطرنشان کرد: «برخی از قبایل جنوب نجران با نیروهای یمنی بر علیه ارتش سعودی متحد شده اند».

 

رییس قبایل "یام و ولد" تاکید کرد: «استقلال نجران بی هیچ شک و تردیدی در پیش است. قبایل در نبرد با دشمن تندرو سعودی هماهنگ با نیروهای کمیته های انقلابی یمن عمل می کنند و در این میان نیروهای ویژه نجران نقش بسزایی ایفا می کنند».

 

شیخ اکرم همچنین گفت: «قبایل نجران پس از اشغال این منطقه توسط رژیم سعودی به دلایل استعماری خواستار استقلال شدند. همه قبایل از سوی رژیم سعودی در معرض تهدید قرار دارند و ما آماده شهادت در راه خدا هستیم». این اظهارات آن هم از سوی یک شخصیت برجسته عربستانی نشان از یک اراده جدی در بین قبایل جنوب عربستان برای جدایی دارد .

 

اما این مسئله که امروز و در این مقطع زمانی به عنوان یک مطالبه مطرح شده است دارای یک سابقه تاریخی است . واقعیت این است که مناطق این سه استان در اصل متعلق به یمن بوده است ولی در سال 1934 طی جنگی چند ماهه بین عبدالعزیز پادشاه وقت عربستان و قبایل یمنی در نهایت با امضای توافقنامه ای بین او و حاکم وقت یمن به عربستان واگذار شد. لذا همواره این مطالبه خاموش در بین مردم و قبایل این سه استان که در واقع یمنی الاصل هستند وجود داشته است . اما علاوه بر این سابقه تاریخی که به شکل یک خواسته همواره وجود داشته عواملی در طول این سال ها و به خصوص در سه ماه اخیر شکل گرفته است که کارشناسان معتقدند دلایل اصلی خیزش جدی اهالی این سه استان می باشد. بخشی از این عوامل به این شرح هستند :

 

اول: عدم رضایت عمومی مردمی در عربستان از عملکرد و سیاست سران رژیم سعودی در اداره امور کشور

 

دوم: سیاست رژیم سعودی مبنی بر فقیر نگه داشتن قبایل جنوب عربستان و ارتباط تنگاتنگ فرهنگی حاکم میان مردم نجران ، جیزان و العسیر با ملت یمن

 

سوم: تجاوز به یمن و کشتار مردم بی دفاع این کشور توسط رژیم سعودی

 

چهارم: عدم پایبندی مقامات سعودی به تمامی تعهدات سابقش به قبایل این سه منطقه مبنی بر اینکه با آنها به عنوان شهروند درجه یک عربستانی برخورد خواهد کرد اما بر خلاف آن ایشان را از تمامی حقوق مشروع و طبیعی شان محروم نگه داشت .

 

در کنار این مسائل اقدامات تلافی جویانه ارتش و نیروهای مردمی یمن هم مزید علت است . در روزها و هفته های اخیر تقریباً روزی نیست که ارتش و نیروهای مردمی به پایگاه های عربستان در جنوب این کشور حمله نکنند. این حملات شامل حمله موشکی و ورود نیروهای یمنی به خاک عربستان و انهدام پایگاه ها و زره پوش های ارتش سعودی است. اما نقطه عطف این وقایع اتفاق هفته پیش بود که بر اساس گزارش پایگاه خبری"الیمن الیوم"، «منابع نظامی یمن از سقوط قریب الوقوع شهر نجران در خاک عربستان به دست نیروهای مقاومت مردمی خبر دادند». بر اساس این گزارش:«نیروهای مقاومت مردمی یمن ... با حمله به موضع نظامی المخروق عربستان در نجران موجب فرار گروهی نظامیان متجاوز عربستانی شدند».

 

منابع پایگاه خبری "الیمن الیوم" اعلام کردند که «کمیته های مردمی با حمایت یگان نظامی آموزش دیده با حمله توپخانه ای و کاتیوشا به موضع المخروق توانستند کنترل آن را به دست گرفته و پرچم یمن را بر فراز این موضع به اهتزاز درآورند». انتشار این خبر موجی از شگفتی و حیرت را در بین مردم منطقه برانگیخت که خبر از تحولات جدی در روزهای آتی می دهد.

 

در نهایت می توان اینگونه نتیجه گرفت عربستان سعودی که با تکبر اقدام به تجاوز علیه مردم یمن نمود تا دوباره حکومت مورد نظر خود را در این کشور مستقر سازد با مقاومت جانانه مردم یمن نه تنها به این خواسته خود نرسید بلکه اکنون باید به فکر راهکاری برای بازپس گیری استان های جنوبی خود باشد یا بر طبق روال گذشته باید دست به دامان قدرت های بزرگ شود تا آن چه خود توانایی رسیدن به آن را ندارد به وسیله آن ها کسب نماید. و در آخر ذکر این جمله رهبر حکیم انقلاب در این جا بسیار شایسته است که فرمودند :«سعودی ها در این ماجرا قطعاً ضربه خواهند خورد و بینی آنها  به خاک مالیده خواهد شد». امروز فهم این جمله رهبر انقلاب که در روزهای ابتدایی تجاوز سعودی ها بیان شد کار چندان سخت و پیچیده ای نیست.