سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دفاع نیوز (جانم فدای رهبر)

آیت الله سید محمد حسینی الموسوی زنجانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز دهم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللهمّ اجْعلنی فیهِ من المُتوکّلین علیکَ واجْعلنی فیهِ من الفائِزینَ لَدَیْکَ واجْعلنی فیهِ من المُقَرّبینَ الیکَ بإحْسانِکَ یا غایَةَ الطّالِبین» بیان داشت: امروز از خدا می خواهیم که خدایا قرار بده مرا در این روز از متوکلان به درگاهت و مقرر کن در آن از رستگاران و مقرر فرما از مقربان درگاهت به احسانت اى نهایت سلب کنندگان.


آیت الله زنجانی در بیان «اللهمّ اجْعلنی فیهِ من المُتوکّلین علیکَ» گفت: در این فراز از دعای روز دهم چنین آمده که ثمره توحید و خداشناسی را در حقیقت بیان می کند توکل یکی از صفات بسیار بزرگ و عالی است و منشا توکل توحید و خداباوری است.


وی افزود: هرچه توحید انسان قوی تر و بیشتر شد خداپرستی و معرفت انسان هم بیشتر می شود به عبارتی توکل حاصل معرفت الله است بنابراین در قرآن می فرماید «وَعَلَى اللّهِ فَتَوَکَّلُواْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ » آیه 23 سوره مائده آمده که شما بر خدا توکل کنید اگر ایمان دارید.


وی ادامه داد: توکل به خدا یعنی اگر ایمان راست و درست حقیقی به خدا داشتیم توکلمان قوت پیدا می کند بنابراین در آیه دیگر در سوره ابراهیم می فرماید «وَعَلَى اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُتَوَکِّلُونَ» پس نتیجه این می شود که ثمره خدا پرستی و خدا خواهی عبارت است از توکل به عبارتی دیگر انسان موحد به خدا توکل می کند.


استاد عالی حوزه خراسان بیان داشت: در ادعیه با عبارات مختلف داریم «لاحَوْلَ وَلاقُوَّهَ اِلاّ بِاللهِ حَسبیَ الله و کفی...» همانقدر که خدا پشتیبان و تکیه گاه من است مرا بس است وقتی با دید یقین بنگریم به خداوند متعال این صفات عالی در ما ایجاد می شود.


وی افزود: حقیقت توکل چیست؟ به طور کلی کارهایی که انجام می شود در تحت خواسته خدا و با وسایل و کارهایی که در اختیار ماست صورت می گیرد حال در برخی موارد این اسباب و وسایل به خواست خدا آن نتیجه را نمی دهد در این زمان توکل عبارت است از این که ما وقتی دیدیم  اسباب ظاهری که باعث حصول نتیجه مورد نظر ماست منقطع می شود قدرت خدا را محیط بر همه چیز و مسلط بر همه اشیا و علل و اسباب بدانیم اما بی کار نباشیم بلکه سعی و تلاش خود را انجام دهیم.


وی ادامه داد: به عبارتی دیگر با تکیه به خدا شروع کنیم دنباله کار را گرفتن نه اینکه واگذار کنیم و تلاش نکنیم این اشتباه است بلکه نباید خسته شد باید به خدا تکیه کرد و امیدوار بود و در کنار آن تلاش برای تحقق آنچه مورد نظر است انجام داد.


آیت الله زنجانی در فراز «واجْعلنی فیهِ من الفائِزینَ لَدَیْکَ» بیان داشت: فوز به معنای رستگاری و سعادت است آدم اگر متوکل حقیقی شد در او صفت توکل حاصل شد این توکل سبب خوشبختی انسان می شود.


وی افزود: به این دلیل که تکیه گاه من خداست بنابراین رضای الهی منطق من است در این وضع موجود شاید رضای خدا دراین است حال که رضایت به خواست خدا محقق شد تسلیم به دنبال آن می آید که این سعادت واقعی انسان است.


وی ادامه داد: پس نتیجه می گیریم که اگر توحید در انسان نهادینه شود حصول توکل را در پی دارد و این ثمره که به اهمیت آن در دعای امروز اشاره شد فوز و رستگاری را برای انسان به ارمغان می آورد. امیداریم که خدا ما را همانطور که در دعا آمده در امروز مورد لطف و عنایت قرار دهد.


استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در شرح فراز «واجْعلنی فیهِ من المُقَرّبینَ الیکَ» بیان داشت: معرفت که بیشتر شد توکل حاصل می شود بعد آن رستگاری است و بعد قرب حق هم می آید که موجب سعادت انسان است این نهایت خوشبختی انسان خداجو و موحد است.


وی افزود: در قسمت آخر می فرماید «بإحْسانِکَ یا غایَةَ الطّالِبین» یعنی خدایا این روز را برای من اینگونه قرار بده که از متوکلان برخودت باشم توکلی که زائیده توحید توست و من را در این روز از رستگاران و مقربان خودت قرار بده به مقام احسان و بخشش ها و خوبی های خودت، به حق احسان تو ای کسی که غایت و منتهای آرزوی طلب  کنندگانی، ای خدایی که هرکی هرچه می خواهد غایت تویی به حق همین جایگاهت این دعا را در حق ما مستجاب بگردان./933/ت301/ب4