سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دفاع نیوز (جانم فدای رهبر)

خبرگزاری میزان- خبرگزاری میزان- راهبرد منزوی کردن منطقه‌ای و بین‌المللی ایران که سعودیها با برپا کردن جنجال پیرامون اقدام علیه سفارتشان در تهران طراحی کرده بودند، با همراهی نکردن کشورهایی که حکام آل سعود آنها را برای قطع رابطه با ایران تحت فشار گذاشته بودند، عملا به شکست انجامید و در سوی دیگر ماجرا، فشار افکارعمومی غرب، آمریکا و اروپا را به فکر تجدیدنظر در روابطشان با آنها انداخته است.


به گزارش خبرگزاری میزان فاش شدن ابعاد راهبرد منزوی کردن دیپلماتیک ایران در منطقه و جهان، گمانه‌هایی را درباره طراحی شدن تعرض به سفارت سعودی در تهران پیش از تجمع مردمی در مقابل آن و نیز شبهه‌هایی درباره ماهیت عاملان آن مطرح می‌کند که ازسوی مسئولان  در دست پیگیری است تا جایی که یک مقام امنیتی گفته است براساس بررسی‌های اولیه به این نتیجه رسیده‌ایم که آتش سوزی در سفارت، قبل از حضور معترضان صورت گرفته و بر همین اساس این اتفاق برای دستگاه‌های امنیتی مشکوک است.

اما نکته اصلی این است که توطئه منزوی کردن جمهوری اسلامی از طریق قطع رابطه گسترده کشورها با آن، تاکنون با شکست مواجه شده و جز کشورهایی که اصطلاحا "زیر پونز نقشه باید آنها را جستجو کرد"، دیگران از آن استقبال نکرده و معدودی از دولتهایی که عربستان برای این منظور روی آنها حساب باز کرده بود، تحت شدیدترین فشارهای این کشور، حداکثر به فراخواندن سفیر خود از تهران و یا محدود کردن روابطشان بسنده کرده‌اند و بقیه حتی در این حد هم به موضوع وارد نشده‌اند.

نکته جالب در این میان، اصابت نکردن تیر سعودیها به هدف درباره منزوی کردن ایران در میان همسایگان مهم خود است که این موضوع اساسا در هیچ مقیاسی رخ نداده و هیچیک از همسایگان کشورمان روابطشان را تحت تاثیر توطئه نافرجام سعودیها، حتی محدود هم نکرده‌اند.

جیبوتی، بحرین و سودان و کویت تمام قدرت بسیج سیاسی عربستان و سرمایه استراتژیک این کشور در جهان علیه جمهوری اسلامی ایران است که سعودیها نه با هژمونی سیاسی، بلکه با بذل و بخشش دلارهای نفتی ملت خود فراهم کرده‌اند و این سرمایه چنان با هزینه‌های میلیارد دلاری که برای آن فراهم شده، ناچیز است که این روزها به دستمایه مهم لطیفه‌های سیاسی تبدیل شده و سخنگوی دولت هم امروز از دولت جیبوتی، با کنایه بعنوان "دولت بزرگ جیبوتی" یاد کرد؛ کشوری که جمعیت آن حتی از "مهرشهر کرج" هم کمتر است!

امارات ، مصر ، ترکیه ، قطر و ... که جزء همپیمانان استراتژیک عربستان در منطقه هستند نیز یا به درخواست های عاجزانه عربستان در مورد قطع ارتباط با ایران وقعی ننهادند و نهایتا به کاهش رابطه تن دادند و در واقع کل سرمایه آل سعود برای اقدام ضد ایرانی همین جیبوتی و ...بود.
در عوض، قدرتهای بزرگ جهانی که انتظار عربستان بدلیل سرسپردگی خود به آمریکا، حمایت بی‌قید و شرط آنها بود، تحت فشار مردم خود که انزجار خویش را به روشهای گوناگون از بریدن سر یک مخالف سیاسی در عربستان بیان کردند، به موضعگیری درقبال این کشور پرداختند و حتی نخست وزیر انگلیس، سفر خود به این کشور را به تعویق انداخت. استفان دوژاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: بان کی مون در تماس با وزیر امور خارجه عربستان از اعدام شیخ نمر باقر النمر ابراز تاسف کرد و وزیر اقتصاد آلمان هم اعلام کرد که برلین در صادرات سلاح به عربستان سعودی بازنگری خواهد کرد.

به هرحال آنچه مهم است این است که توطئه عربستان برای منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران در ماجرای اعدام شهید نمر باقر النمر به ضد خودش تبدیل شده و با خیزش گسترده ملتهای مسلمان و غیرمسلمان جهان در ابراز انزجار از این جنایت بزرگ، سعودیها را در دنیا به دولتی منفور تبدیل کرده که حتی اربابان آنها هم دیگر قادر به حمایت بی‌قید و شرط از آنها نیستند و زمزمه‌های مقامات آمریکایی درباره رفتار سعودیها که با گلایه کاخ سفید از این کشور بدلیل جدی نگرفتن هشدار درباره اعدام شهید نمر آغاز شد، نشان ازآغاز اضمحلال این رابطه ارباب و نوکری دارد.