سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دفاع نیوز (جانم فدای رهبر)

                                        

 یک روزنامه‌نگار سرشناس آمریکایی با اشاره به سابقه جعل سند از سوی دولت ایالات متحده و رژیم صهیونیستی و رسوا شدن این اعمال نوشت: پروژه جعل سند درباره انحراف برنامه اتمی ایران کاملا شکست خورده است.

به گزارش فارس پایگاه خبری "آنتی وار " (Antiwar) در مقاله‌ای به قلم "گارت پورتر " (Gareth Porter) روزنامه‌نگار و مورخ آمریکایی نوشت: طبق گفته‌های یکی از مقامات رسمی سابق سازمان سیا، از نظر سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، سندی که اخیرا توسط نشریه تایمز لندن منتشر شده و در آن درباره انجام آزمایشاتی درباره چاشنی یک بمب نوترونی توسط ایران مطالبی نوشته شده، جعلی و ساختگی است.
پورتر می‌نویسد: فیلیپ جیرالدی که یکی از مقامات بخش مبارزه با تروریسم در سازمان سیا از سال 1976 تا 1992 بود، به IPS گفته است که سرویس‌های اطلاعاتی گفته‌اند که ایالات متحده با این سند جعلی هیچ کاری از پیش نخواهد برد. این منابع نقش بریتانیا را در این پروژه غیر محتمل شمرده و رژیم صهیونیستی را مظنون اصلی جعل این سند می‌دانند.

* منبع اصلی سند جعلی منتشر شده علیه ایران اسرائیل است

این روزنامه‌نگار همچنین اضافه می‌کند: داستانی که تایمز لندن در 14 دسامبر آن را منتشر کرده، منبع این سند را معرفی نکرده اما به یک منبع اطلاعاتی و جاسوسی در آسیا اشاره کرده است که بعضی از رسانه‌ها تلویحا این منبع را رژیم صهیونیستی قلمداد کرده‌اند. این سند حامل این پیام است که ایران در حال کار بر روی یک "چاشنی نوترونی " (neutron initiator) در اواخر سال 2007 بوده است.
این مورخ آمریکایی توضیح می‌دهد: این داستان جدید منجر به موضع گیری‌های جدیدی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران شده و باعث شده است که آنها از تحریم‌های بیشتری علیه ایران حمایت کنند. علاوه بر آن این مسئله باعث شده است رژیم صهیونیستی دوباره طرح حمله به ایران را در صورت شکست دیپلماسی مطرح کند!
اگر چه جیرالدی همه دلایل جعلی بودن این سند را فاش نکرده است اما به گفته وی آنها از جعلی بودن منبع داستان، اطلاعاتی در اختیار دارند.
جیرالدی همچنین می‌گوید: اسرائیل و دولت بریتانیا به طور گسترده از مجموعه روبرت مورداک (Rupert Murdoch) برای انتشار اطلاعات غلط و تشویش افکار عمومی استفاده می‌کنند.
پورتر اضافه می‌کند: مجله تایمز بخشی از امپراطوری رسانه‌ای مورداک است که علاوه بر مجله تایمز، تایمز یکشنبه‌ها، فاکس نیوز و نیویورک پست را نیز در برمی‌گیرد. این مجموعه به طور هماهنگ و برنامه‌ریزی شده حمله رسانه‌ای گسترده‌ای را علیه ایران اجرا کردند.
این روزنامه‌نگار آمریکایی با بیان اینکه در خود این سند منتشر شده نیز تناقضاتی وجود دارد، می‌نویسد: موضوع دو صفحه از این سند که تایمز آن را به انگلیسی منتشر کرده بود جزء اسناد محرمانه سیستم امنیتی هر دولتی محسوب می‌شود. از این رو هیچ قابلیت اعتمادی در مورد واقعی بودن سند وجود ندارد، همانطور که از اسکن نسخه فارسی آن، که تایمز آن را منتشر کرده است، می‌توان دید.
طبق اظهارات علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، فقدان نشانه‌های امنیتی در این سند، این ادعا را که این سند بخشی از یک پروژه ساخت سلاح‌های هسته‌ای منتسب به ایران بوده و توسط افرادی ربوده شده است، رد می‌کند.
این سند همچنین هیچ اطلاعات شناخته شده‌ای به دست نمی‌دهد. این سند برمی‌گردد به یک مرکز، موسسه، کمیسیون و یا یک گروه نوترونی. علاوه بر اینها این سند کاملا مبهم بوده با هیچ یک از طرح‌های ایران انطباق ندارد. نشانه‌های امنیتی و اطلاعاتی موجود در این سند پر از اشتباه بوده و حاکی از جعلی بودن آن است.
این تحلیلگر غربی همچنین ادامه می‌دهد: اطلاعات موجود در این سند با مشخصات ارائه شده در تضاد است. اگر چه تایمز گزارش کرده است که آژانس‌های اطلاعاتی خارجی ناشناخته اطلاعات زیادی در مورد این سند دارند اما باید گفت که آنها هیچ دلیلی برای قضاوت در مورد آن ندارند.

* انگیزه‌های جعل سند

گارت پورتر در ادامه مقاله‌اش که پایگاه خبری آنتی‌وار آن را منتشر کرده است، تصریح می‌کند: یکی از انگیزه‌های انتشار این سند جعلی، جلوگیری از بی‌اعتبار شدن محاسبات تخمین زده شده توسط سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده در نوامبر سال 2007 است. سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده ادعا کرده بودند که ایران بر روی یک پروژه ساخت سلاح‌های هسته‌ای کار می‌کرده که در سال 2007 آن را متوقف کرده است.
وی همچنین افزود: بی‌اعتبار کردن NIE هدف اصلی رژیم صهیونیستی در دو سال گذشته است که بریتانیا و فرانسه نیز از تلاش‌های رژِیم صهیونیستی در این زمینه حمایت کردند.
دلیل اصلی و بزرگتر جعلی بودن این سند این است که این داستان تلاشی آشکار برای اشاره به آزمایشات چاشنی‌های نوترونی گذشته ایران است.
مرجع این ادعا بر این فرض است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش کرده بود که ایران آزمایشاتی با پلوتونیوم 210 در اواخر دهه1980 انجام داده بود. آژانس همچنین به گزارشات سال 2004 تا 2007 رجوع کرده است که آزمایشات پلوتونیوم210 به طور بالقوه در ارتباط با ساخت یک چاشنی نوترونی و استفاده از آن در سلاح‌های هسته‌ای است.
این مورخ و روزنامه‌نگار آمریکایی همچنین می‌نویسد: سازمان تروریستی مجاهدین خلق ایران در فوریه 2005 ادعا کرد که تحقیقات ایران بر روی پلوتونیوم 210 تداوم یافته است و اکنون برای ساخت چاشنی نوترونی و استفاده از آن در سلاح‌های هسته‌ای آماده شده است اما بعد از مشاهده کامل پروژه اصلی و همچنین نسخه تکمیلی رآکتور در یک دوره طولانی، آژانس در 22 فوریه 2008 گزارش داد که توضیحات ایران مبنی بر اینکه پروژه پلوتونیوم210، پروژه‌ای تحقیقاتی با هدف امکان کاربرد برای باتری‌های ایزوتوپ است با یافته‌های آژانس و همچنین با دیگر اطلاعات در دسترس در مورد این پروژه هماهنگی دارد.
وی در ادامه اضافه می‌کند: دو تن از خبرنگاران نیویورک تایمز به نام‌های دیوید سنگر و ویلیام برود گزارش کرده‌اند که مقامات اطلاعاتی ایالات متحده همچنان به دنبال دلایلی برای اعتبار بخشیدن به این سند هستند. آنها همچنین در گزارش خود نوشته‌اند که همانند سند جعلی که نشان می‌داد عراق از نیجریه اورانیوم خریده است، سیا در جعل این سند نیز شکست خورده است.
جوبی واریک تحلیلگر واشنگتن پست امکان تشخیص واقعی یا جعلی بودن سند را رد کرده است. وی در گزراش خود می‌نویسد: هیچ راهی برای تایید جعلی یا اصلی بودن منبع سند وجود ندارد.
پورتر ادامه می‌دهد: یکی از دلایل جعلی بودن سند تمایل دولت باراک اوباما برای جلب حمایت چینی‌ها و روس‌ها در حمایت از تحریم‌های بیشتر علیه ایران است.
وی در انتهای مقاله‌اش با اشاره به اینکه سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در جعل اسنادی از این قبیل سابقه‌ای طولانی دارند، می‌نویسد: این اولین باری نیست که گیرالدی به جعلی بودن اطلاعات پنهانی سرویس‌های اطلاعاتی پی می‌برد. وی تاکنون دو بار در تاریخ معاصر سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، آنها را رسوا کرده است. در سال 2005 گیرالدی، مایکل لدین مشاور سابق حزب جمهوریخواه و شورای امنیت ملی را به خاطر نوشتن یک نامه جعلی مبنی بر خرید اورانیوم غنی شده توسط عراق از نیجریه رسوا کرد.
انتهای پیام/