سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دفاع نیوز (جانم فدای رهبر)

                                 
 زلزله 3/7 ریشتری سه شنبه که هائیتی فقیرترین کشور آمریکای جنوبی را لرزاند باعث کشته شدن ده‌ها هزار نفر شده است و به گفته شاهدان هنوز اطلاعات دقیقی از میزان قربانیان در دست نیست و این در حالی است که تیم‌های امدادی از سراسر جهان به این کشور گسیل شده‌اند.

به گزارش فارس، آژانس‌های امداد و نجات بین‌المللی از زمان انتشار خبر زلزله مهیب 3/7 ریشتری هائیتی که گفته می‌شود شدیدترین زلزله در طول 200 سال گذشته بوده است، به سوی این کشور فقیر حوزه کارائیب اعزام شدند.
این زمین لرزه که گفته می‌شود قربانیان آن از صد هزار نفر تجاوز کند باعث تخریب اکثر ساختمان‌های "پورتوپرنس " پایتخت هائیتی شده است و گزارش‌های رسیده حاکی از است که کشه شدگان و مجروحان بیرون کشیده شده از زیر آوارها در خیابان‌ها و کوچه‌های شهر دیده می‌شوند.
به گفته شاهدان محلی و امدادگران در هائیتی ورود کالاهای کمک رسانی به هائیتی با مشکل مواجه است زیرا هواپیماهای حامل نیرو و کالاهای کمکی نمی توانند به سمت پورتو پرنس پرواز کنند.
برج های مراقبت فرودگاه های پرتو پرنس در اثر زلزله از کار افتاده اند و این مساله ورود هواپیما به این شهر را غیر ممکن ساخته است. به همین دلیل هواپیماهای حامل کمک های انسانی شب گذشته در "سانتو دومینگو "، پایتخت جمهوری دومینیکن فرود آمدند.
بر همین اساس می‌توان گفت در حال مرحله آوار برداری و نجات جان مردم و بیرون کشیدن جان باختگان چالشی بزرگ محسوب می‌شود.
"الیزابت بیرز " سخنگوی دفتر سازمان ملل در امور هماهنگی امور بشردوستانه در ژنو گفت: کمک رسانی یک چالش بزرگ لجستیکی خواهد بود.
"هیلاری کلینتون " وزیر امور خارجه آمریکا در اظهار نظری درباره زلزله هائیتی گفت که محاسبه دقیق کشته شدگان این حادثه فعلا غیر ممکن است.
خبرهای گوناگون حاکی از این است که کشورهای مختلف جهان در حال ارسال کمک‌های خود اعم از مواد غذایی، چادر، نیروهای پزشکی و امدادی و غیره به هائیتی هستند و رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز از ارسال 25 تن محموله اهدایی جهت کمک رسانی به آسیب‌دیدگان زلزله 3/7 درجه ریشتری کشور هائیتی خبر داد.
"فلورین وستفال " سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ژنو در خصوص هواپیماهای کمک رسان کشورهای مختلف که در پورتو پرنس با وجود مشکلات بسیار فرود آمده‌اند گفت: پرسنل کافی برای تخلیه کمک‌های امدادی وجود ندارد و امنیت کمی در این منطقه وجود دارد.
وی ادامه داد: مشکل بزرگ تخلیه محموله‌های امدادی و توزیع آنها بین مردم است. فقط هواپیماهای نظامی که نیازی به پرسنل اضافی ندارند قادر به نشستن در فرودگاه پورتوپرنس هستند.
در حال حاضر اولویت امدادی در هائیتی آوار برداری و مداوای مجروحانی است که از این زلزله 3/7 ریشتری که به مدت یک دقیقه ادامه داشته است، آسیب دیده‌اند.
انتهای پیام/+