سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دفاع نیوز (جانم فدای رهبر)

معاون رئیس جمهور در امور مجلس گفت: با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی و قانون هدفمند کردن یارانه ها، همه مردم مشمول یارانه نقدی هستند و هیچ دهکی از یارانه حذف نمی شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، میرتاج الدینی در نشستی خبری با بیان اینکه پرداخت یارانه به همه دهک ها مورد نظر مجلس و دولت است افزود: درباره پرداخت یارانه نقدی به دهک های مختلف صحبت هایی از طرف رئیس مرکز آمار مطرح شده بود که این صحبت ها اصلاح شد.

وی با بیان اینکه به میزان درآمد دهک ها، یارانه نقدی به آنها اختصاص می یابد گفت:رقم هایی که در رسانه ها گفته می شود تخمینی است و هنوز دولت نظرش را به طور رسمی اعلام نکرده است.

معاون رئیس جمهور در امور مجلس افزود: نظر دولت این است که در سال اول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها مشمولان این سال بتوانند خودشان را اداره کنند.

میرتاج الدینی افزود: قانون هم انعطاف هایی برای دولت قائل شده است به نحوی که دولت می تواند 50 تا 60 درصد درآمد حاصل از آزاد شدن قیمت ها را به خانوارها اختصاص دهد.

میرتاج الدینی درباره کسانی که هنوز فرم مشخصات خانوار را پر نکرده اند گفت: در حال حاضر کسانی که فرم پر کرده اند می توانند اصلاحاتی انجام دهند اما آنهایی که فرم پر نکرده اند باید در سال آینده این کار را انجام دهند.

وی اضافه کرد: هر کسی بعداً فرم پر کند معوقه یارانه اش حفظ خواهد شد.

میرتاج الدینی در پاسخ به این سوال که حداقل یارانه نقدی به خانوارها چقدر است گفت: با توجه به میزان منابعی که آزاد می شود در سال اول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها حدود 20 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به خانواده ها تعلق می گیرد.

وی افزود: دولت حداقل یارانه ای را که به خانوارها تعلق می گیرد به هنگام قطعی شدن، اعلام می کند.

معاون رئیس جمهور در امور مجلس در باره ارسال لایحه بودجه سال آینده و همزمانی آن با برنامه پنجم توسعه گفت: آن طور که مجلس اعلام کرده است، بودجه سال آینده را جلوتر از برنامه تصویب خواهد کرد.

میرتاج الدینی افزود: ما از این بابت مشکل چندانی نداریم زیرا دولت بودجه را بر اساس برنامه پنجم نوشته است بنا بر این نمایندگان هم می توانند با نگاه به برنامه، بودجه سال آینده را تصویب کنند.

وی با بیان اینکه در مقام تصویب هم تغییرات برنامه بیش از 10 درصد نمی شود به دغدغه های مردم در زمینه تورم پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها اشاره کرد و گفت: دولت در این باره تدابیر زیادی اندیشیده است و جلسات کارگروه اقتصادی به صورت روزانه برگزار می شود تا درباره همه ابعاد اجرای این قانون بحث شود.

وی افزود: خرید و ذخیره کردن کالاهای مورد نیاز جامعه از جمله برنامه های دولت است که از ماه های قبل آغاز شده است.

میرتاج الدینی نظارت دقیق بر قیمت ها را از دیگر برنامه های اصلی دولت برشمرد و گفت: بررسی و تحلیل تأثیرات افزایش قیمت حامل های انرژی بر کالاهای اساسی و میزان تأثیر آن بر خروجی کالاها از دیگر برنامه های دولت به هنگام اجرای قانون هدفمند کردن یارانه هاست.

معاون رئیس جمهور درباره جبران فشارهای ناشی از اجرای این قانون به مردم گفت: نگرانی ها همواره تخمینی است و ما معتقدیم اگر برنامه ها با دقت کافی اجرا شود از این نگرانی ها کاسته می شود.

وی حفظ قدرت خرید مردم از طریق پرداخت یارانه نقدی را از جمله اهداف اصلی قانون هدفمند کردن یارانه ها برشمرد و افزود: اینکه تاکنون این قانون اجرا نمی شد به خاطر این بود که حفظ قدرت خرید مردم پیش بینی نشده بود.

میرتاج الدینی اضافه کرد: در گذشته حذف یارانه قیمتی مطرح بود نه جایگزینی یارانه نقدی، در حالی که هم اکنون با قانون جدید یارانه قیمتی تبدیل به یارانه نقدی می شود.