سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دفاع نیوز (جانم فدای رهبر)

 یک کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه دشمن با ابزارهای تبلیغاتی و عملیات روانی سعی در تحت تاثیر قرار دادن جامعه دارد، گفت: در انتخابات دهم ریاست جمهوری ایران تمام مراحل براندازی و جنگ نرم به اجرا درآمد.
                              

ناصر قره‌باغی در گفتگو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبری فارس "توانا "، در خصوص جنگ نرم، ابزارها و تکنیک‌های آن اظهار داشت: جنگ نرم به جنگی گفته می‌شود که تمام ابعاد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با هدف سرنگونی و حذف کامل رقیب در آن وجود دارد.
وی گفت: دشمن در جنگ نرم روح، قلب و فکر انسان‌ها را هدف قرار داده و با ابزارهای تبلیغاتی و عملیات روانی سعی در تحت تاثیر قرار دادن جامعه دارد.
وی با بیان اینکه بیشترین تلاش دشمن، تسخیر روح، قلب و فکر جوامع بوده است، گفت: دشمن در کنار این هدف درصدد ایجاد تردید در باورها، اعتقادات و حلقه‌های معنوی مردم با نظام حاکم است.
وی افزود: رابرت هلوی، از شاگردان جین شارپ نظریه‌پرداز معروف در زمینه براندازی نرم و انقلاب‌های رنگی و مخملی در کتابی با عنوان مبارزه عاری از خشونت نگاهی به بنیاد‌ها 6 منبع قدرت را برای رژیم‌های اقتدار‌گرا عنوان می‌کند.
این کارشناس مسائل سیاسی افزود: هلوی اولین منبع قدرت را اقتدار مبتنی بر مشروعیت بیان می‌کند که این مشروعیت به وسیله مردم به وجود می‌آید.
وی تصریح‌کرد: مشروعیت یا حقیقی است و مردم به آن رای داده‌اند و یا کاذب است و در آن رژیم اقتدار‌گرا برای خود مشروعیت کاذبی را ایجاد می‌کند.
قره‌باغی گفت: بسیاری از رژیم‌های دیکتاتوری که انتخابات فرمایشی را به راه‌ می‌اندازند را می‌توان برای مشروعیت کاذب مثال زد.
وی افزود: هلوی معتقد است اگر بتوان مشروعیت را از رژیم‌های اقتدارگرا گرفت، رژیم و نظام آماده آسیب‌پذیری خواهد بود.
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به نظریه هلوی در خصوص رفع مشروعیت از یک نظام گفت: اگر مشروعیت کاذب باشد و پایگاه فردی نداشته باشد گرفتن مشروعیت از نظام راحت‌تر است همانند اقدامی که امام (ره) در مورد رژیم منحوس پهلوی انجام داد.
وی با اشاره به اینکه رژیم پهلوی، رژیمی دیکتاتوری و استبدادی بود که بدون انتخابات و رای مردم قدرت را با کودتا در دست گرفته بود، افزود: امام (ره) همیشه مردم را آگاه می‌کرد.

*تنها راه آسیب به نظام جداسازی مردم از حکومت است

قره‌باغی تصریح‌کرد: زمانی‌ که مردم به رژیمی رای داده‌ و نظام را قبول دارند تنها راه آسیب زدن به آن جدا کردن مردم از حکومت است تا نظام، پایگاه اجتماعی خود را از دست بدهد در انقلاب‌های مخملی و جنگ نرم در دوره‌ای طولانی تلاش می‌شود تا بین مردم و حاکمیت جدایی ایجاد شود و نظام پایگاه اجتماعی و مردمی نداشته باشد.
وی گفت: ممکن است در جنگ نرم نتوان این گسست را تشکیل داد اما با عملیات روانی سعی می‌شود تا القا شود که این نظام پایگاه اجتماعی ندارد؛ البته با عملیات روانی پیچیده که دشمنان جمهوری اسلامی نیز از این هنر برخوردار هستند، می‌توانند آن را به جامعه القا کنند.
قره‌باغی تصریح‌کرد: دشمنان انتخاباتی را که سالم بوده و 85 درصد مردم در آن شرکت کرده و نزدیک به 25 میلیون نفر به یک رئیس جمهور رای داده بودند را با هماهنگی اپوزیسیون داخلی، ضد انقلاب و سران استکبار با استفاده از دستگاه‌های تبلیغی و امپراطوری رسانه‌ای خود تلاش کردند تا به گونه‌ای القا کنند که تقلب شده که البته موفق نشدند.
وی گفت: اگر تبلیغات دشمن وسیع و پیچیده باشد و در مقابل نظام مستقر قدرت تبیین نداشته باشد در جنگ نرم می‌توان واقعیت‌ها را وارونه جلوه داد و نتیجه خود را گرفت.
این کارشناس مسائل سیاسی تاکید‌کرد: دومین منبع قدرتی که رابرت هلوی از آن نام برده که می‌توان با استفاده از خدشه دار کردن این منبع نظام را آسیب‌پذیر کرد، منابع انسانی است.
وی افزود: هر نظامی حامیانی دارند و متکی به منابع انسانی هستند و اگر بتوان آنها را از نظام جدا کرد نظام آسیب‌پذیرتر می‌شود و در اینجا بحث ریزش‌ها مطرح است.

* هر حکومت به تخصص و مهارت‌های نخبگان نیاز دارد

قره‌باغی اضافه‌کرد: تلاش دشمن به این جهت است تا بر روی نخبگان، خواص و عوام تاثیر بگذارد تا از حمایت نظام دست بردارند.
وی گفت: منبع سوم قدرت از نظر هلوی مهارت‌ها و دانش‌هاست، بدین معنی که هر نظام متکی به تخصص، علم و مهارت‌هایی است که در اختیار نخبگان آن قرار دارد و چرخ حکومت با تکیه بر تخصص نخبگان می‌چرخد.
این کارشناس مسائل سیاسی تصریح‌کرد: اگر نخبگان، خواص، متخصصین، صنعتگران، صاحبان حرفه و دانش، نظام را از مهارت‌های خود محروم کنند، نظام آماده آسیب‌پذیری خواهد بود.
وی افزود: در این قدرت سوم بحث اعتصابات، تحصن‌ها و نافرمانی‌های مدنی مطرح می‌شود.
قره‌باغی گفت: منبع چهارم تحریم‌ها است که در آن نظام با توجه به قدرت و ابزاری که در اختیار دارد مثل زندان، نیروهای مسلح، نظامی و انتظامی می‌تواند مخالفان خود را تحریم کرده و برای آنها محرومیت‌هایی همچون سانسور ایجاد کنند.
وی با تأکید بر اینکه مهمترین منبع قدرت عامل پنجم است که هلوی از آن به عوامل پنهان یاد می‌کند، اظهار داشت: منظور از عوامل پنهان این است که نظام از حمایت مردمی برخوردار است که به حقانیت نظام اعتقاد قلبی دارند.
این کارشناس مسایل سیاسی افزود: در منبع قدرت پنجم علقه‌های معنوی و عاطفی میان عده‌ای از مردم با نظام برقرار است و تا زمانی که نتوان این ارتباط معنوی بین مردم و نظام را قطع کرد، آسیب جدی به نظام وارد نمی‌شود.
وی ادامه داد: هلوی تاکید دارد که در منبع پنجم باید دقیق بود چرا که اگر در تشخیص میزان علقه مردم و نظام اشتباه شود نتیجه لازم را نمی‌توان گرفت.
قره‌باغی اضافه‌کرد: عنصر ششم منابع مادی هستند و به عنوان ابزار قدرت برای هرنظامی مطرح می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه در پنج منبع قدرت رابرت هلوی عنصر روح، قلب، تفکر و معنویت مطرح است گفت: در جنگ نرم موضوع ارتباط معنوی و باور قلبی مطرح بوده و مبارزه عاری از خشونت یکی از شیوه‌های آن و از مراحل پایانی جنگ نرم است و سرزمینی که باید تسخیر شود روح، جان، قلب و فکر انسان‌ها می‌باشد.
این کارشناس مسایل سیاسی در خصوص رابطه جنگ نرم و حوادث پس از انتخابات در ایران اظهار داشت: اکنون 30 سال است که نظام سلطه با جمهوری اسلامی ایران وارد جنگ همه‌جانبه در بعد سخت، نیمه سخت و نرم شده است که در دهه اول انقلاب جنگ سخت نمود بیشتری داشت.

*در دهه دوم و سوم انقلاب اسلامی جنگ نرم محوریت دارد

وی افزود: در دهه دوم و سوم انقلاب اسلامی جنگ نرم محوریت دارد و دشمنان در برخی مواقع از جنگ نیمه سخت نیز استفاده می‌کرده‌اند.
قره‌باغی ادامه داد: سران سلطه بارها اعلام کرده‌اند که برای سرنگونی‌ نظام جمهوری اسلامی باید بر روی پروژه فروپاشی از درون سرمایه گذاری کرد.
وی تأکید کرد: فروپاشی از درون همه مباحث رابرت هلوی را شامل می‌شود و اینکه بتوان نظام را از درون خالی کرده و هویت را از آن گرفت.
این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه هرگاه بتوان مردم را که محور و پایه اصلی امنیت ملی کشور و نظام هستند از حکومت جدا کرد آنگاه فروپاشی از درون صورت گرفته گفت: زمانی که ارزش‌ها، هنجار‌ها و آرمان‌های نظام را از آن گرفت فروپاشی از درون روی داده، از این رو حمله به زیرساخت‌های اعتقادی جمهوری اسلامی که در طی سال‌های گذشته به ویژه از سال 76 به بعد که بسیار تشدید شد در پی آسیب به هویت نظام بود.
وی ادامه داد: اکنون با استفاده از اصل از درون خالی کردن نظام، اساسی‌ترین مبانی اعتقادی و باورهای مردم و حتی عصمت ائمه را مورد حمله قرار می‌دهند.
قره‌باغی گفت: حقانیت تشیع، دین اسلام و حقیقت مطلق را مورد تردید قرار داده و سخن از برداشت‌ها و قرائت‌های مختلف از دین می‌شود.
وی تأکید‌کرد: برداشت و قرائت‌‌های شخصی تا جایی پیش رفت که عده‌ای آن را هم وزن برداشت پیامبر اسلام (ص) دانستند که در واقع این مسائل در راستای جنگ نرم و فروپاشی از درون صورت گرفت.
این کارشناس مسائل سیاسی تصریح‌کرد: ایجاد تفرقه میان نخبگان نظام، مردم و گسست بین مردم و حاکمیت، نخبگان و مردم و نخبگان و حاکمیت گامی از گام‌های بی‌هویت کردن نظام بود.
وی با اشاره به اینکه نظریه‌پردازان جنگ نرم معتقدند که فرآیند جنگ نرم 3 مرحله دارد، گفت: مرحله اول، فرهنگ سازی است که طولانی‌ترین مرحله است و در آن باورها و هنجارها تغییر می‌کند.
قره‌باغی افزود: مرحله دوم نهاد سازی است که پس از تاثیری که بر روی نخبگان و جامعه گذاشته می‌شود سعی بر این است تا افرادی را که همسوی خود کرده‌اند را در درون نهادهای مدنی دور هم جمع کنند.
وی ادامه‌داد: در مرحله دوم سعی می‌شود تا هم افزایی روحی و معنوی صورت گرفته و یکدیگر را به تغییر در نظام ترغیب کرده و افراد بیشتری را جذب کنند.
این کارشناس مسائل سیاسی اضافه‌کرد: مرحله سوم شبکه‌سازی است که پس از آنکه نهادهای بسیاری راه‌اندازی شد و هم‌افزایی صورت گرفت، اهداف خود را روشن کنند.

*مرحله پایانی جنگ نرم نافرمانی‌های مدنی است

وی اظهار داشت: زمانی که اهداف روشن شد آنگاه در اقدامی نهایی یک شبکه گسترده اجتماعی را تشکیل مِی‌دهند که از این مرحله به لشکر‌کشی هم تعبیر می‌شود.
قره‌باغی گفت: در مرحله شبکه‌سازی جریان برانداز و عامل جنگ نرم و انقلاب رنگی آماده عملیات پایانی است که از نافرمانی‌های مدنی شروع می‌شود.
وی افزود: در نافرمانی‌های مدنی معمولا به بهانه‌ای مثل تقلب در انتخابات‌ها نظام را متهم به تخلف از اصول و قواعد دموکراسی می‌کنند.
این کارشناس مسائل سیاسی اضافه‌کرد: در نافرمانی‌های مدنی سعی می‌شود با ایجاد بهانه بتوانند با لشکر و شبکه‌ای که درست کرده‌اند طی سال‌های متمادی به صورت جنبش‌های اکسپرسیونیستی (هیجانی) یک امواج اجتماعی و مدنی را به راه بیندازند.
وی ادامه داد: با تهییج هیجانات اجتماعی نظام مستقر را تحت فشار قرار داده که اگر نظام عقب‌نشینی کرد موفق شده‌اند مثل اتفاقی که در گرجستان و اوکراین افتاد اما اگر نظام مستقر مقاومت کرد آنگاه فشار را تشدید کرده تا زمانی که به خشونت و انقلاب‌های خشونت‌بار کشیده شود.
قره‌باغی گفت: در نافرمانی مدنی سعی می‌شود با ایجاد ناامنی، اغتشاش و بی‌ثباتی و استمرار آن نظام را مجبور به پذیرش خواسته‌های ناحق و یا به حق خود کنند.
وی اشاره‌کرد: در برخی کشورها مثل صربستان خواسته‌های به حقی مطرح بوده است و میلوشوویج واقعا دیکتاتور بوده اما در همه کشورها اینگونه نیست.
این کارشناس مسائل سیاسی گفت: در گرجستان شوارد نادزه با رای مردم در راس کار آمده و معلوم نیست راست یا دروغ می‌گویند.
وی تأکید‌کرد: در کشور ایران با این وجود که مردم خود رای می‌دهند و مکانیسم انتخاباتی که تحت هیچ شرایطی قابل خدشه نیست و با توجه به اعترافات دوست و دشمن که با این مکانیسم در درون انتخابات تقلب وسیع صورت نمی‌گیرد، اما می‌خواهند این‌همانی کنند.
قره‌باغی افزود: سعی می‌شود تا کشور را مشابه صربستان معرفی کرده و نظام ما را دیکتاتوری عنوان کنند که این ادعایی پوچ و واهی است و مردم هرگز آن را باور ندارند.
وی اضافه‌کرد: مردم خود رای داده‌ و جان خود را فدا کرده‌اند از این رو هرگز تحت تاثیر تبلیغات مسموم قرار نگرفته و واقعیت را وارونه نمی‌بینند.

* در انتخابات ایران تمام مراحل جنگ نرم به اجرا درآمد

وی با تأکید بر اینکه در انتخابات دهم ریاست‌جمهوری در نظام جمهوری اسلامی ایران تمام مراحل براندازی و جنگ نرم به اجرا در آمد، اظهار داشت: از 198 دستورالعمل جین شارپ برای انقلاب‌های رنگی و به اصطلاح مبارزه مسالمت‌‌آمیز و عاری از خشونت بیش از 140 مورد آن در ایران به اجرا درآمد.
وی گفت: نماد‌سازی و انتخاب یک رنگ به عنوان نماد و شعارهایی که در کشورهایی که کودتای مخملی در آنها اتفاق افتاده بود را تکرار و اقتباس کردند.
قره‌باغی افزود: تاجیک یکی از مشاوران میر‌حسین موسوی، در ایام انتخابات جزوه‌ای را نوشت که کپی‌برداری از اتفاقاتی است که در کشورهایی که انقلاب مخملی در آنها روی داده بود و حتی در برخی موارد از همان عبارت‌ها استفاده کرده است.
وی اضافه‌کرد: تاجیک در ضمن جزوه خود می‌گوید ما باید جنبش سبز را به سلسله جنبش‌های دیگر تبدیل کنیم، اگر شرایط اقتضا کرد و امواج اجتماعی را ایجاد شد و مردم را خیابان آورده و قدرت خود را نشان دادیم و نظام مستقر را مجبور به عقب‌نشینی کردیم پس "حالا وقتش است "؛ که در اوکراین و گرجستان نیز از عبارت "یا حالا یا هرگز " استفاده شد.
این کارشناس مسائل سیاسی تصریح‌کرد: با بهانه انتخابات و اعتراض به نتایج آن،‌ جنبش راه‌اندازی می‌شود اگر نتایج اولیه گرفته شد در انتخابات متوقف نشده و کل نظام باید برگردد.
وی گفت: در گرجستان زمانی که این جنبش، پارلمان را در دست گرفت، با شعار "یا الان باید صورت گیرد و یا هرگز " در فکر برگرداندن کل نظام بودند.
قره‌باغی افزود: تمام ساختار اجتماعی در دست این جنبش قرار گرفت.

*در انقلاب‌های مخملی، هدف تسخیر مراکز حکومتی است

وی اضافه‌کرد: در انتخابات دهم تمام اتفاقات انقلاب‌های رنگی صورت گرفت و در مصاحبه‌ها و بیانیه‌های سران این انقلاب نیز کاملا مشهود بود که هدف فقط انتخابات نیست.
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به مصاحبه‌ میرحسین موسی با مجله تایم در روز 21 خردادماه، گفت: این حرکت عظیم تغییر‌های بنیادین در ساختار نظام را در پی خواهد داشت و پیروزی از انتخابات تنها بخشی از این تغییر بنیادین است.
وی تصریح‌کرد: صحبت از عدم مشروعیت نظام و نهادهای آن مطرح می‌شد مثلا عدم مشروعیت شورای نگهبان که اگر ساختار و قوانین این نهادها نامشروع باشند، پس باید براندازی و تغییر صورت گیرد.
قره‌باغی افزود: طبق فرمول‌هایی که تاکنون اجرا شده و گام به گام در همان مسیر حرکت کردند که اگر موفق می‌شدند در مراحل بعدی در فکر تسخیر مراکز حکومتی بودند.
وی اضافه‌کرد: تسخیر صدا و سیما، پارلمان و وزارت کشور جزء برنامه‌ آنها بوده و تجمع‌های وسیع پس از انتخابات در مقابل این مراکز با هدف تسخیر بود.
این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: با توجه به اینکه نیروی محافظ نهادهای مذکور قوی بود، جریان موسوم به سبز جرات و جسارت اقدام جدی را نداشته و موفق نشدند.
وی تأکید کرد: با توجه به اینکه در چند کشور این اتفاق افتاده، باید خیلی ساده‌لوح بود که متوجه نشد حوادث پس از انتخابات با قصد تسخیر نبوده است.

* پروژه کشته‌سازی یکی دیگر از موضوعات مطرح در براندازی نرم است

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: موضوع بعد در جنگ نرم پروژه کشته‌سازی است و با دروغ کشته‌هایی را مطرح کردند؛ در برخی موارد اگر کشته‌هایی هم وجود داشت مثل قتل ندا آقا سلطان هنوز مشکوک هستند.
وی اشاره کرد: طبق شواهد و قراین، آرش حجازی شاهدی که به انگلستان فرار کرده مشکوک به قتل خانم آقاسلطان است.
قره‌باغی با تأکید بر اینکه در کشورهایی که انقلاب رنگی روی داده، کشته‌سازی مطرح بوده و مشابه آن را در ایران دیدیم، گفت: تهمت‌های دروغ موضوع بعدی در این انقلاب‌های رنگی است مثل ماجرای کهریزک و تهمت‌های کروبی در خصوص مسائل جنسی که نتوانست آن را اثبات کند.
وی افزود: با دروغ سعی داشتند تعداد کشته‌شدگان را زیاد جلوه دهند و آنها را 72 تن نشان دهند.
این کارشناس مسائل سیاسی اضافه‌کرد: دروغ دیگر این بود که شبانه کشته‌ها در بهشت زهرا (س) دفن شده‌اند.

*شعار مرگ بر روسیه انحرافی بود

وی اضافه‌کرد: هدف از سر دادن شعار مرگ بر روسیه این بود که پشتیبانی آشکار غرب از اغتشاشگران را که باید موجب شرمندگی آنها شود، با این شعار انحرافی پوشش دادند.
قره‌باغی ادامه داد: با شعار مرگ بر روسیه این هدف را دنبال کردند که اگر آمریکا از ما حمایت می‌کند، روسیه هم از نظام حمایت می‌کند، اما حمایت‌ روسیه از نظام برچسبی است که هرگز به نظام جمهوری اسلامی نمی‌چسبد و آن را در عمل هم به اثبات رسانده است.
وی تصریح‌کرد: جریانی امروز شعار مرگ بر روسیه را می‌دهد که در زمان حکومت خود بیشترین ارتباط و قراردادها را با روسیه و چین داشته و امروز آدرس اشتباه می‌دهد.
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه جریان فتنه با شایعه‌سازی در اینترنت و سایت‌های خود تلاش می‌کند تا به مردم القا کند که ماموران و مربیان روسی و چینی به بازجو‌ها و نیروهای نظامی و انتظامی ایران آموزش می‌دهند، گفت: کشور ما به طور آشکار به بسیاری از نیروهای نظامی و انتظامی کشورهای دنیا آموزش‌ می‌دهد و نیازی به آموزش‌های روسیه و چین ندارد.
وی تأکید کرد: مبانی تخصص‌های نظامی در کشور و نظام جمهوری اسلامی با مبانی نظام سوسیالیستی روسیه متفاوت است.
قره‌باغی گفت: این جریان منحرف سعی داشت تا به مردم القا کند که سردار علی فضلی به دلیل این که از فرمان سرکوب مردم سرپیچی کرده کنار گذاشته‌شده است.
وی ادامه داد: سردار علی فضلی در مصاحبه خود در پاسخ به شایعه جریان فتنه گفت درست است که من در جنگ یک چشمم را از دست داده‌ام اما بصیرتم را از دست نداده‌ام و این توطئه نیز خنثی شد.
این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: مشابه این شایعه در رومانی نیز اتفاق افتاد که خودکشی وزیر دفاع رومانی را به جهت سرپیچی از فرمان سرکوب مردم مطرح کردند.
وی تصریح‌کرد: ما به دنبال این نیستیم که در رومانی این خودکشی به دلیل سرپیچی از فرمان سرکوب مردم واقعیت داشته یا نداشته بلکه منظور مشابه‌سازی یا این همان‌سازی‌ است که سعی دارند کشور ایران را نیز همانند رومانی نشان دهند.

*مردم در روز نهم دی‌ماه جریان فتنه را سرکوب کردند

قره‌باغی با تأکید بر اینکه با بصیرت مردم و اقدامات نخبگان مدافع نظام تمام ترفند‌های این جریان منحرف خنثی شد اظهار داشت: مردم در روز نهم دی ماه سیلی نهایی را به صورت فتنه انگیزان زدند و این جریان را سرکوب کردند از این رو آنها منتظر فرصتی هستند تا دوباره حرکت خود را انجام دهند.
وی در پاسخ به این سوال که راه‌های مقابله با جنگ نرم چیست، گفت: در ادبیات کشور ایران عنوان فتنه به جای جنگ نرم مناسب‌تر است به این دلیل که با فرهنگ و آموزه‌های دینی ما سازگارتر بوده و برای مردم متدین قابل فهم‌تر است.
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که از فتنه حاضر به عنوان یک فتنه عمیق یاد کردند و راه مقابله با آن را روشنگری دانستند، تصریح‌کرد: باید در اطلاع‌رسانی به مردم و معرفی شیوه‌های دشمن و افشای توطئه‌های آنها تلاش خود را نسبت به گذشته بیشتر کرد.
وی افزود: مردم پس از شناخت فتنه‌ها، توطئه‌ها و شیوه‌های پیچیده‌ دشمن بتوانند مصادیق داخلی آن را پیدا کنند.
قره‌باغی تأکیدکرد: وقتی دشمنان را شناخته و با اهداف و شعارهای آنها که 30 سال است تکرار می‌کنند آشنا شد می‌توان قضاوت کرد که چه شخص و یا جریانی همان اهداف و شعارها را دنبال می‌کند و همسو یا در خدمت دشمنان کشور است.
وی ادامه داد: اگر توطئه‌ای از ناحیه جریان‌های منحرف بخواهد شکل بگیرد مردم آگاه در مقابل آن ایستادگی می‌کنند؛ برای مثال در فتنه و حوادث اخیر نقش بی‌بدیل مردم و رهبری بود که توانست آن را خنثی کند.
این کارشناس مسایل سیاسی گفت: بهترین شیوه برای مقابله با جنگ نرم، روشهای نرم فرهنگی، روشنگری، تبیین وضعیت سیاسی، تبیین اهداف دشمن و تبیین جریان‌های نفاق‌آلود داخلی است.
وی ادامه داد: شهید مطهری در خصوص روشنگری تأکید دارد که هرچه جامعه آگاه‌تر، نفاق ناموفق‌تر و هرچه جامعه ناآگاه‌تر نفاق موفق‌تر خواهد بود.
قره‌باغی با تأکید بر اینکه باید تلاش کرد تا سطح آگاهی‌های جامعه را بالا برد و نخبگان وظیفه دارند که در روشنگری مردم خسته نشوند، اظهار داشت: همانطور که مقام معظم رهبری به عمار یاسر که در جنگ صفین تلاش بی‌وقفه‌ای را برای روشنگری، رفع ابهام و شبهه زدایی مردم به عهده داشته اشاره کردند نخبگان هم باید روشنگری را در جامعه انجام دهند.

*شاخص‌های ائمه بهترین راه برای شناخت دوست و دشمن هستند

وی گفت: باید سعی کرد با تمسک به شاخص‌هایی که ائمه اطهار (ع) در شناخت نفاق و شناخت دوست و دشمن در اختیار ما قرار داده‌اند می‌توان جامعه را آگاه کرد.
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به فرمایش حضرت علی (ع) مبنی بر اینکه دشمنان تو سه دسته و دوستان تو نیز سه دسته هستند گفت: دسته اول از دوستان تو فردی است که کاملا با تو همفکر بوده و در طول دوستی با تو هیچ‌گونه تخطی و انحراف از اصول نداشته و در امتحاناتی که از او به بهانه‌های مختلف گرفته‌ای سربلند بیرون آمده است از این رو صداقت او در دوستی با تو ثابت شده است.
وی افزود: دسته دوم دوست دوست تو است دوستی که تو بارها او را امتحان کرده‌ای نمی‌تواند با یک فرد منحرف دوست باشد از این رو دوست او با تو نیز دوست است.
قره‌باغی اضافه‌کرد: دسته سوم از دوستان تو دشمن دشمن تو است که در واقع دوست تاکتیکی تو می‌باشد.
وی ادامه داد: حضرت علی (ع) هم در بعد استراتژیک و هم در بعد تاکتیکی دوست و دشمن را معرفی کرده‌اند.
این کارشناس مسائل سیاسی تأکیدکرد: درجات این دوستی‌ها فرق می‌کند و در درجه اول دوست مستقیم قرار دارد بعد دسته‌های دیگر قرار دارند.
وی تصریح‌کرد: دشمنان تو سه دسته هستند، دسته اول دشمن تو است و فردی که رسما اعلام می‌کند که با تو دشمن است.
قره‌باغی گفت: آمریکا که در صدد ساقط کردن جمهوری اسلامی و نظامی ولایی کشور ماست و از آن به نظام نامشروع و غیردموکراتیک یاد می‌کند و سالهاست رسما دشمنی خود را با کشور ما تکرار می‌کند جزء دسته اول می‌باشد اسرائیل نیز در این گروه قرار دارد.
وی افزود: گروه دوم از دشمنان تو دوست دشمن تو است؛ هر کشوری که با دشمنان جمهوری اسلامی دوستی استراتژیک برقرار کرده و نه دوستی تاکتیکی او هم دشمن است.
این کارشناس مسائل سیاسی اضافه‌کرد: اگر امروز به خاطر مصالح ملی گاهی تعاملاتی با دسته دوم از دشمنان از سوی کشور ایران صورت می‌گیرد به این دلیل است گه جاره‌ای جز این نیست.
وی اشاره‌کرد: کشور فرانسه که در مقاطع حساس از اقدامات دشمن آشکار جمهور اسلامی ایران حمایت کرده و توطئه مِی‌کند دشمن کشور ایران است اما مراوداتی با این کشور صورت می‌گیرد که البته در تمام دنیا هم مرسوم است.
قره‌باغی تشریح‌کرد: این مراودات نوعی ارتباطات قراردادی است که دشمنی‌ها را کم می‌کند چه بسا ممکن است در آینده سران حکومت تغییر کرده و نگاهشان فرق کند و دست از حمایت دشمنان کشور ما بردارند.
وی با تأکید بر اینکه آن چه که در دنیای امروز مشاهده شود نافی فرمایش حضرت علی (ع) نمی‌باشد، گفت: سومین گروه از دشمنان، دشمن دوست تو است؛ حزب‌ا... لبنان دوست کشور ایران است و هر کشوری که با حزب‌ا... لبنان دشمن است با کشور ایران هم دشمن است در مورد شیعیان عراق نیز همین گونه است.
این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: اگر این شاخص‌ امیرالمومنین (ع) را مدنظر قرار داد آنگاه اگر در درون کشور هر فردی با هر نقاب و نمادی حرف دشمن را تکرار کند و شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران را سر دهد می‌توان دریافت که او دشمن مردم و کشور است.
وی گفت: هر فردی که شعار مرگ بر اسرائیل را از شعارهای مردم حذف کند دشمن جمهوری اسلامی است چرا که خواست اسرائیل را انجام داده است.
قره‌باغی تأکیدکرد: افرادی که به نظام ولایی و ولی فقیه توهین کنند از دشمنان ملت هستند چرا که شعار دشمنان را سر می‌دهند.
وی افزود: اگر فردی بخواهد جمهوری اسلامی او را دشمن خود نداند و از روی خطا و اشتباه و نه با تحقیق و از روی عمد این مسیر و جریان فتنه را انتخاب کرده باید از اقدامات گذشته خود اعلام برائت کند.
این کارشناس مسایل سیاسی در پایان خاطرنشان‌کرد: هر فردی که از اقدامات گذشته خود اعلام برائت نکند بر دشمنی خود با نظام، امام راحل و خط امام (ره) مهر تایید زده است.

گفتگو از سیده فاطمه موسوی
انتهای پیام/ک