سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دفاع نیوز (جانم فدای رهبر)

                                 
کروبی:ولایت فقیه را قبول دارم؛ با شعارهای ساختار شکن مخالفم. مهدی کروبی در مصاحبه با یک روزنامه انگلیسی گفت: من ولی فقیه، جمهوری اسلامی و قانون اساسی را قبول دارم اما با شعارهای ساختار شکن و سکولار که صددرصد اشتباه است، مخالفم.

به گزارش فارس، مهدی کروبی در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی فایننشال در ابتدا با اشاره به نقش و مبارزات سیاسی پدرش گفت: پدر من یکی از طرفداران "جنبش آزادی‌خواه ملی " [یک حزب ملی‌گرای مذهبی] و یک فعال سیاسی بود. وی یک روحانی بود و طبعاً زمانی‌که اختلافاتی در جنبش آزادی‌خواه ملی به وجود آمد از آیت‌الله "ابوالقاسم کاشانی " حمایت کرد. این شیوه‌ای بود که من از کودکی با سیاست آشنا شدم و در کشور علیه حکومت پهلوی مبارزه کردم.
وی افزود: زمانی که به حوزه قم پیوستم، یکی از شاگردان آیت‌الله "روح‌الله خمینی " [بنیانگذار انقلاب اسلامی 1979] بودم و به طرز شگفت‌آوری جذب وی شدم و یکی از پیروان فرمان‌های مذهبی وی شدم.امام خمینی(ره) نزاع‌های سیاسی علیه "محمد رضا شاه " را در سال 1962 رهبری می‌کرد و من تصمیم گرفتم که فعالانه به وی کمک کنم. این اقدام تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 ادامه داشت.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: شما می‌توانید [در انقلابی که وعده دادیم] جمهوری‌خواهی را همراه اسلام و اسلام را همراه جمهوری‌خواهی ببینید. من جوانی خود، زندگی خود و انگیزه‌های خود را در راه این اعتقاد صرف کردم. اگر یک زمان جمهور اسلامی از من گرفته شود احساس پوچی خواهم کرد.
وی افزود: یک شخص نمی‌تواند چند دهه را صرف یک دلیل کند و سپس نتیجه بگیرد که وقت خود را هدر داده است بنابراین انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی از اصول هستند. بدون شک این بدان معنا نیست که ما نقاط ضعف و کمبودها را انکار کنیم.
کروبی در ادامه این مصاحبه با اشاره به حوادث پس از انتخابات گفت: هم شخص آقای احمدی نژاد و هم جریان‌ سیاسی پشت وی مقصر ظهورهای اخیر هستند. بدون شک آقای احمدی نژاد تنها نیست. گروهی در پشت وی قرار دارند که نفوذ بسیاری بر وی دارند.
وی افزود: گروهی که با وی همکاری می‌کنند نه چپگرا هستند و نه راستگرا. چپگرایان و راستگرایان سنتی بر رقابت جدی و در عین حال حفظ دوستی معتقدند. اما این روند بر اینگونه رابطه اعتقادی ندارند.
رئیس ششمین دوره مجلس شورای اسلامی ایران، انقلاب اسلامی را دارای ریشه‌های مستحکم دانست و گفت: من بر این باورم که انقلاب اسلامی ریشه‌های مستحکمی دارد. درست است که نظام اسلامی مخالفانی دارد اما ریشه‌های اسلام، انقلاب و جمهوری اسلامی عمیق است. من همچنین بر این باورم که هنوز مراکز قدرت بسیار زیادی از جمله نهادهای سیاسی و غیرسیاسی و مذهبی وجود دارد که می‌تواند روند افراط‌گرایی را متوقف کند.
کروبی تصریح کرد: با درنظرگرفتن مشکلات سیاسی و اقتصادی بعلاوه سیاست خارجه بحث‌برانگیز ایران، من به شخصه بر این باورم که آقای احمدی‌نژاد نخواهد توانست دوره چهارساله دوم ریاست‌جمهوری خود را به اتمام رساند.
وی درباره سخنان اخیر هاشمی رفسنجانی افزود: این هفته آقای اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری اسبق ایران یکبار دیگر اعلام کرد که نیروهای میانه‌رو از دو طرف باید به کمک یکدیگر یک راه حل پیدا کنند. وی به طور صریح اعلام کرد که بهترین شخصی که می‌تواند به تحقق این هدف کمک کند، رهبر معظم انقلاب اسلامی است . من با وی موافقم.
کروبی گفت: هرآنچه که من درباره انتخابات گفتم هنوز هم معتبر است، من تکرار می‌کنم، انتخابات سالم نبود.
وی افزود: شما می‌گویید راه حل چیست و من می‌گویم که راه حل تنها توسط من اتخاذ نمی‌شود ما اول باید با یکدیگر بنشینیم و گفت‌وگو کنیم.
کروبی با اشاره به شعارهای ساختار شکن و سکولار پس از حوادث انتخابات گفت: من فکر می‌کنم که این شعارها 100 درصد اشتباه است و هیچ ثمره‌ای ندارد. من حتی به چنین شعارهایی نیز مشکوک هستم.
کروبی در پاسخ به این سوال فایننشال تایمز که از وی پرسید "چرا شما به طرفداران خود نمی‌گویید که چنین شعارهایی را سر ندهند " پاسخ داد: من به آنها می‌گویم.گروه اندکی از آنها شعار می‌دهند :نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران ". شما می‌بینید که این شعارها چگونه توسط طرف مقابل مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد. برخی از مردم عاقل بر این باورند که چنین شعاری باید به این شکل باشد: هم غزه هم لبنان، جانم فدای ایران.
این روزنامه از کروبی درباره موضع‌اش در خصوص "ولایت فقیه " سوال کرد که وی گفت: من ولایت فقیه را قبول دارم. من جمهوری اسلامی و قانون اساسی را قبول دارم. من با شعارهایی که خواستار تغییر ساختارهای قدرت است مخالفم.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که آیا شما فکر می‌کنید که مردم هم‌اکنون خواستار سرنگونی نظام هستند، تاکید کرد: اکثریت مردم سرنگونی نظام را نمی‌خواهند. در واقع هر شخصی که به آینده این کشور اهمیت دهد خواستار سرنگونی نظامی نیست زیرا واضح نیست که به دنبال آن چه رخ خواهد داد؟ اگر به برکت مهارت‌های رهبری فوق‌العاده امام خمینی(ره) نبود، خدا می‌دانست که چه بر سر انقلاب 1979 می‌افتاد. ما باید تلاش کنیم که این نظام را حمایت کنیم و جمهوری اسلامی را که وعده آن را داده بودیم به واقعیت تبدیل کنیم. در این صورت اکثریت مردم شاد خواهند بود. ما باید بنشینیم و ببینیم که شکاف‌ها و مشکلات در کجا وجود دارد و آنها را اصلاح کنیم.
وی در پاسخ به سوال این روزنامه که مخالفان شما اعلام کردند که اقدامات شما در واقع اقدامی برای سرنگونی نظام است، تصریح کرد: آنها به اشتباه می‌گویند که آمریکا و انگلیس پشت ماست بنابراین ما اشتباه می‌کنیم
وی درباره ملاقاتش با میرحسین موسوی گفت: ما اغلب با یکدیگر تبادل اطلاعات می‌کنیم.
کروبی در پاسخ به این سوال که " آیا شما سیاست‌ها را با هم هماهنگ می‌کنید یا خیر؟ پاسخ داد: بله و نه. آقای موسوی و هم‌پیمانان وی عقاید خاصی دارند. این در مورد من و همپیمانانم نیز صدق می‌کند.
وی همچنین موافقت خود را برای پایان دادن به حوادث پس از انتخابات اعلام کرد و در پاسخ به این پرسش که " آیا نشانه‌هایی مبنی بر آنکه این پیشنهادات توسط نظام جدی گرفته شده، وجود دارد؟ گفت: هنوز نه.
کروبی درباره دیدارش با سید محمد خاتمی گفت که وی را کمتر از موسوی می‌بیند.
وی درباره علت عدم دیدار با خاتمی به این روزنامه انگلیسی گفت:این راهی است که الان صورت می‌گیرد. آقای خاتمی مثل ما بیانیه منتشر نمی‌کند.
وی درباره نقش هاشمی رفسنجانی رئیس تشخیص مصلحت نظام گفت: وی باید درون چهارچوب خود ارزیابی شود. التفاط‌هایی که ایشان به ما دارند این است که وی ما را با وجود آنکه بسیار تحت فشار است، محکوم نمی‌کند.
این روزنامه انگلیسی در پایان این سوال را از کروبی مطرح کرد که شما با مطرح کردن موضوع تجاوز و شکنجه در زندان‌ها "طوفانی " را به پا کردید. آیا آن تفاوتی به وجود آورد؟، گفت: زندانیان گفته‌اند که وضعیت آنها تا حد بسیار زیادی بهبود پیدا کرده است. من از مطرح کردن آن پشیمان نیستم زیرا من نگفتم که نظام به صورت نظامند این کار را انجام می‌دهد اما بی‌مبالاتی‌هایی وجود داشت که من می‌خواستم متوقف شود.
انتهای پیام/++