سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دفاع نیوز (جانم فدای رهبر)

حاتمی‌کیا: با نگرانی نسبت به واکنش مردم، به سینماها می‌رفتیم

خبرگزاری فارس: «ابراهیم حاتمی‌کیا» شب گذشته در جملاتی، نگرانی خود را از واکنش تماشاگران فیلم «به رنگ ارغوان» در روزهای جشنواره بیان کرد. مسئله‌ای که شاید نشانه باقی بودن نوعی تردید در نمایش عمومی آن ارزیابی شود.

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، دیشب و در مراسم پایانی جشنواره بیست و هشتم فیلم فجر، وقتی نوبت به اهدای جایزه به «ابراهیم حاتمی‌کیا» رسید، او احساس رضایت خود را از بازخورد فیلم «به رنگ ارغوان» در بین مردم ابراز کرد.
وی که دیشب سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را برای فیلم «به رنگ ارغوان» دریافت کرد، در حالی‌که سیمرغ خود را بالا گرفته بود، گفت: «وزن این سیمرغ، پنج سال است و پنج سال طول کشید تا فیلم اکران شود. فیلم که در سینماها به نمایش درآمد، آن را روی پرده ندیده بودم و این فرصت را عزیزمان آقای شمقدری ایجاد کرد که از ایشان تشکر می‌کنم.»
حاتمی‌کیا سپس به بازخورد فیلم در بین مخاطبان جشنواره‌ای آن اشاره کرد و گفت: «من و شمقدری با هم با نگرانی به سینماها می‌رفتیم تا ببینیم واکنش مردم چگونه است و به عنوان فیلمساز احساس مشترکی داشتیم. ما جلسات متعددی با ایشان داشتیم و کمک ایشان بود که موجب شد تا فیلم را اکران کنیم.»
این ماجرا را می‌توان در کنار تعویق ده روزه نمایش عمومی فیلم که با اعلام به‌یکباره «علیرضا سجادپور» مدیر اداره کل نظارت و ارزشیابی عنوان شد، قرار داد تا بتوان ردپایی از تردید را از نمایش عمومی فیلم «به رنگ ارغوان» ملاحظه کرد.
پیش‌تر شورای صنفی نمایش در پی صدور پروانه نمایش «به رنگ ارغوان» در مصوبات 14دی خود، از ثبت قرار داد این فیلم سینمایی برای نمایش در گروه سینمایی آفریقا خبر داده بود.
20 دی، سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده «به رنگ ارغوان» به فارس گفته بود که این فیلم از 17 بهمن در گروه سینمایی آفریقا و هم‌زمان در سراسر ایران اکران عمومی می‌شود.
این در حالی بود که «علیرضا سجادپور» در گفت‌وگو با خبرنگاران در برج میلاد، موکول شدن آغاز اکران این فیلم را به بعد از ایام عزاداری پایان صفر و از 27 بهمن ماه اعلام کرد.
نکته دیگر در این راستا، اقدام تهیه‌کننده فیلم در طول روزهای جشنواره بود و در شرایطی که بیشتر تهیه‌کنندگان بخش خصوصی قبل از شروع جشنواره، معتقد بودند برای دستیابی فیلم‌شان به بیشترین تماشاگر در اکران عمومی، بهتر است تعداد سانس‌های نمایش را کم‌تر کنند [و دست آخر نیز تصمیم بر این شد که با گذر تعداد دفعات نمایش فیلم‌ها از یک حد مشخص، به حساب آنها درصدی از مبلغ فروش فیلم در جشنواره‌ هم واریز شود]، «سیدجمال ساداتیان» تهیه‌کننده این فیلم نسبت به برنامه‌ریزی جشنواره و قرار گرفتن «به رنگ ارغوان» در روزهای نخست جشنواره انتقاد کرد و انتقادات او موجب شد تا در سینماهای مختلف،‌ سانس فوق‌العاده نمایش «به رنگ ارغوان» (در روزهای پایانی جشنواره) شکل گیرد که با این وصف، می‌توان احتمال داد که تهیه‌کننده «به رنگ ارغوان» نیز با نگرانی از چگونگی رابطه مخاطب با فیلم «حاتمی‌کیا» درصدد افزایش تعداد دفعات نمایش فیلم در جشنواره و قرار گرفتن آن در معرض نگاه مخاطبان مختلف بوده است.
به گزارش فارس، «به رنگ ارغوان» که در بخش بین‌المللی جایزه فیلمنامه را به دست آورد و نامزد 6 جایزه در بخش اصلی جشنواره است، در حالی قرار است از 27 بهمن و در فصل به اصطلاح مرده اکران، روی پرده برود که نگرانی سازندگانش هنوز پابرجاست، چرا که کماکان مشخص نیست که «احساس مشترک» حاتمی‌کیا و شمقدری در نمایش فیلم و سیاست تازه‌ای که معاون امور سینمایی در صدد است با این فیلم تابوشکن به راه بیاندازد، تا چه حد قابل اجرا خواهد بود و به چه میزان به واقعیت‌های موجود در جامعه نزدیک و با باورهای عمومی هماهنگ است.
انتهای پیام/ا