سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دفاع نیوز (جانم فدای رهبر)

                                                        
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در پاسخی که اعضای گروه وین ارسال کردند، اشکالاتی مطرح شده است که از چارچوب بحث مبادله سوخت خارج بود؛ البته کشورهای ترکیه و برزیل پاسخ این اشکالات را به

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رامین مهمان‌پرست ـ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ـ صبح سه‌شنبه در نشست هفتگی‌اش با خبرنگاران اظهار کرد: در مورد موضوع مذاکره و درخواست کاترین اشتون ـ رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ـ برای گفت‌وگو با سعید جلیلی ـ دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان ـ به نظر می‌آید از ‌آغاز بحث مربوط به تمایل مذاکره از طرف اشتون، آن‌ها حدود سه ماه فرصت مذاکره را از دست داده‌اند. شاید در اولویت‌های کاری آن‌ها موضوعات دیگری قرار داشت در هر صورت این موضوع در دست بررسی است.

وی هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد این که یکی از نمایندگان مجلس گفته است مسوولان وزارت خارجه اعلام کرده‌اند رای چین و روسیه علیه کشور ما دلسوزانه بوده است، گفت: به هیچ ‌وجه چنین اظهاراتی صحت ندارد. وزارت خارجه اقدامات همه کشورهایی که در قطعنامه علیه ایران رای داده‌اند را اقدام مطرود می‌داند و آن را خلاف منافع ملی ملت بزرگ ایران تلقی می‌کند حتما رویکرد کشورها و اقدامات آنها در ملاحظاتی که در تنظیم روابط با سایر کشورها خواهیم داشت در نظر گرفته خواهد شد از نظر ما هیچ تفاوتی میان کشورهایی که علیه ملت ما رای دادند وجود ندارد.

او گفت: در همین رابطه وزیر امور خارجه کشورمان در اولین فرصت نامه‌هایی را به اعضای شورای امنیت ارسال خواهد کرد و مراتب اعتراض‌مان را به این رویکرد غیرمنطقی همراه با تبیین دقیق و کارشناسانه مواضع کشورمان اعلام می‌کنیم. این نامه برای همه اعضا ارسال می‌شود و برای کشورهایی که به قطعنامه علیه ایران رای مثبت دادند، محتوای متفاوتی خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی کشورمان در پاسخ پرسش دیگری درمورد پاسخ ایران به قطعنامه گفت: در مورد صدور قطعنامه به نظرمی‌رسد 3 دلیل برای اقدام عجولانه و شتاب‌زده از طرف مقامات آمریکایی برای آن‌ها قابل تصور است. دستگاه سیاست خارجی آمریکا در تحلیل وقایع جهانی دچار ضعف و اشتباه شده است، این ضعف و اشتباه آن‌ها را وادار کرده است که برای جبران این اشتباهات رویکرد غیرمنطقی صدور قطعنامه را در دستور کار خود قرار دهند.

وی با بیان این که برای این شتاب زدگی 3 دلیل وجود دارد، افزود: آن‌ها در پیش‌بینی درست مربوط به بیانیه تهران دچار اشتباه شده‌اند، تصور دستگاه سیاست خارجی آمریکا این بود که امکان توافق در مورد مبادله‌ی سوخت میان ایران و ترکیه و برزیل که خود مقامات آمریکایی درخواست کرده بودند وجود ندارد و با این تحلیل اشتباه رویکرد حرکت به سمت قطعنامه را دنبال کردند. برای جبران این اشتباه استراتژیک در تحلیل‌های خود موضوع قطعنامه را در دستور کار قرار دادند.

او ادامه داد: پاسخ ما به این رویکرد این خواهد بود که قطعنامه را منطقی نمی‌دانیم؛ ملت بزرگ ایران به دنبال تحقق حقوق اساسی خود در مورد فعالیت‌های هسته‌یی صلح‌آمیزش است؛ نه چیزی فراتر از حقوق خود دنبال می‌کند و نه اجازه خواهد داد کسی از این حقوق اساسی محرومش کند. بنابراین پاسخ ما به این رویکرد این خواهد بود که هر اقدامی در جهت محدودیت و فشار، ملت‌مان را در جهت دستیابی به حقوق خود محکم‌تر و استوارتر خواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در تشریح دلیل دیگر تلاش آمریکا برای صدور قطعنامه علیه ایران گفت: شکست دیگری که آمریکا در صحنه‌ی سیاسی و بین‌المللی در مورد موضوع ان.پی.تی متحمل شد، یکی از این دلایل بود. در اجلاس بازنگری ان.پی.تی در نیویورک رویکرد دولت آمریکا رویکرد اشتباهی بود؛ آن‌ها به جای این که بندهای مربوط به ان.پی.تی را احیاء کنند و نسبت به خلع سلاح و منع اشاعه گام‌های اساسی بردارند، به دنبال محدود کردن کشورها برای دسترسی به حقوق اساسی خود بودند.

وی گفت: در این نشست آمریکایی‌ها شکست دیگری را متحمل شدند و نتیجه‌ی آن این شد که با وجود حمایت‌هایی که بدون هیچ منطقی از رژیم صهیونیستی انجام دادند، رژیم صهیونیستی مورد توجه همه‌ی کشورها و اعضاء شرکت کننده در اجلاس قرار گرفت و فعالیت‌های هسته‌یی نظامی‌اش نگرانی همه‌ی کشورها را به دنبال داشت و در بیانیه‌ی پایانی این رژیم نامشروع متعهد به پاسخگویی به آژانس، پیوستن به ان.پی.تی و اجازه بازرسی به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد و این شکست دیگری برای ایالات متحده‌ی آمریکا بود که با رویکرد قطعنامه سعی در تغییر فضا داشتند.

مهمان‌پرست گفت: پاسخ ما به این رویکرد آن‌ها این خواهد بود که به هیچ وجه موضوع فعالیت‌های نظامی رژیم صهیونیستی از دستور کارمان خارج نخواهد شد و حرکت بین‌المللی و جهانی در این مسیر آغاز شده و تا انتها دنبال خواهد شد.

او موضوع جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به کاروان کمک رسانی به غزه را از دیگر دلایل تلاش آمریکا برای صدور قطعنامه علیه ایران برشمرد و گفت: با حمایت‌هایی که آمریکا از این رژیم و جنایت‌های آن انجام می‌دهد این مساله را شکست دیگری برای خود تلقی کرد و برای تغییر فضا صدور قطعنامه را فرصت مناسبی برای خود دانست.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: پاسخ ما به این رویکرد این خواهد بود که کاروان‌های متعدد برای کمک‌رسانی به غزه از کشورهای مختلف به سمت غزه بسیج خواهد شد و این رویکرد قابل جلوگیری نخواهد بود. اگر تصور آن‌ها این است که با بحث قطعنامه جنایات رژیم صهیونیستی قابل سرپوش گذاشتن است، اشتباه بزرگ‌تری می‌کنند و این کاروان‌ها به‌زودی عازم غزه خواهد شد.

یکی از خبرنگاران پرسید که رهبران اتحادیه اروپا در مورد تحریم‌های دیگر علیه ایران تصمیم‌گیری می‌کنند؛ موضع ایران در این رابطه چیست؟ که مهمان‌پرست گفت: بحثی که در مورد سیاست مهار دوگانه غرب مطرح می‌شود، بحث اشتباهی است. ما پیش از این نیز متذکر شده‌ایم این سیاست دوگانه یا سیاست چماغ و هویجی که اعلام می‌کنند به هیچ وجه کارآیی نخواهد داشت و متناسب با شئونات ملت بزرگ ایران نیست.

وی تاکید کرد:‌ اگر در رویکرد کشورهای غربی منطق حاکم باشد، در چارچوب گفت‌وگوهای منطقی درخواست‌های‌شان قابل بررسی خواهد بود. اگر منطق‌شان در مقابل منطق ملت بزرگ ما شکست بخورد، توسل به اقدامات محدود کننده و فشار و تحریم پاسخ مناسبی را در بر نخواهد داشت و نتیجه‌ی معکوسی برای‌شان به دنبال دارد. موضوع فعالیت‌های هسته‌یی ایران در چارچوب معاهده‌ی ان.پی.تی جزء حقوق اساسی ماست اگر کشورهای غربی مدعی هستند که کشورهای عضو آژانس و متعهد ان.پی.تی از حقوق خود برای بهره‌مندی از چرخه‌ی سوخت و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی برخوردار نیستند باید این رویکردشان را با توجه به منطقی که حاکم است تصحیح کنند و اگر این رویکرد غلط است که حتما این گونه است، با توسل به فشار و زور نتیجه‌ای نخواهند گرفت.

دستیار ویژه‌ی وزیر امور خارجه‌ی کشورمان تصریح کرد: فشارهای سیاسی با تصور این که پاسخ خواهد گرفت تصور و رویکرد غلط و بی‌نتیجه‌ای است.

خبرنگاری در مورد رویکرد روسیه برای تعلیق تحویل موشک‌های اس ـ 300 به ایران پرسید، که سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: موضوع همکاری‌های ما با کشور روسیه باید در چارچوب یک رویکرد بلند مدت بررسی شود.

هر نوع اقدام یا عملکردی که به دلیل موضوعات مقطعی منافع بلند مدت را تحت تاثیر خود قرار دهد در ذهن ملت ما باقی خواهد ماند و حتما همه‌ی رویکردها و اقدامات در چارچوب تنظیم روابط ایران با سایر کشورها مدنظر قرار خواهد گرفت.

او هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که موضوع مبادله‌ی سوخت پس از صدور قطعنامه چگونه دنبال خواهد شد؟ اظهار کرد: بیانیه‌ی تهران یک رویکرد جدید در عرصه‌ی بین‌الملل و حرکت بسیار بزرگ با اهداف بزرگی بود که کشورهای مستقل و موثر و تاثیرگذار را در مناطق مختلف جهان با کمک یکدیگر رویکرد جدیدی در صحنه‌ی بین‌المللی دنبال می‌کنند که مبتنی بر رفتار عادلانه و احترام به حقوق همه‌ی کشورها باشد. معتقدیم این حرکت بزرگ آغاز شده است و به صورت گسترده‌تر مسیر خود را باید دنبال کند و صحنه‌های بین‌المللی و جهانی را از رویکردهای تبعیض‌آمیز و استانداردهای دوگانه و رفتارهای غیرعادلانه باید دور کرد.

وی هم‌چنین در مورد ناآرامی‌های اخیر در قرقیزستان گفت: متاسفانه درگیری‌های داخلی در قرقیزستان به مردم آن‌جا صدمه وارد می‌کند. ما حل مسائل داخلی این کشور از راه‌های مسالمت‌آمیز خواستاریم. ریشه‌ی مشکلات باید به صورت اساسی بررسی شود و در جهت کاهش تنش‌ها و کمک به وضعیت کشورهای منطقه در جهت ایجاد ثبات و امنیت اگر کمکی از کشورهای منطقه و جمهوری اسلامی ایران بر می‌آمد ما برای آن تلاش می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه خبرنگاری در مورد اعزام کاروان کمک‌رسانی به مردم غزه پرسید؟ که مهمان‌پرست پاسخ داد: کاروان کمک رسانی به غزه پس از اقدام جنایتکاران رژیم صهیونیستی به شکل وسیع‌تر و گسترده از سوی کشورهای مختلف به حرکت درخواهد آمد. جمهوری اسلامی ایران هم آمادگی خود را برای کمک‌رسانی و اعزام کشتی اعلام کرده است. با هماهنگی و رایزنی با افرادی که نسبت به ارسال کمک‌های انسان دوستانه و اعزام به غزه داوطلب هستند، کمک‌های زیادی صورت گرفته است و به زودی شاهد اعزام این کشتی‌ها از کشورهای مختلف دنیا خواهیم بود.

او در مورد نشست نمایندگان وزارت امور خارجه با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز گفت: این نشست‌ها به صورت منظم و دوره‌یی انجام می‌شود و به بحث و بررسی مسائل مختلف بین‌المللی پرداخته می‌شود و جزء دستور کار طبیعی وزارت امور خارجه و مجلس است.

خبرنگاری در مورد رویکرد دستگاه دیپلماسی کشورمان نسبت به روسیه پس از اقدامات این کشور پرسید که مهمان‌پرست گفت: انتظار ملت بزرگ ایران از همه‌ی کشورها در نظر گرفتن منافع دو جانبه در رویکرد بلند مدت است و هر نوع اقدام و عملکردی که این منافع را به خاطر مصالح مقطعی تحت تاثیر خود قرار دهد مورد توجه دقیق دستگاه سیاست خارجی قرار خواهد گرفت و در تنظیم مناسبات مورد نظر و ملاحظه خواهد بود.

وی هم‌چنین در مورد حضور هند در پروژه‌ی خط لوله‌ی صلح نیز اظهار کرد:‌ این پروژه با کشور پاکستان به مرحله‌ی نهایی رسیده است و در عمل پاسخی به قطعنامه‌های غیرقانونی و غیرمنطقی شورای امنیت است که محدود کردن کشورها در دنیای فعلی را بدون استدلال و پشتوانه‌ی منطقی بی‌اثر نشان می‌دهد. ‌این اقدام حرکت بسیار خوبی برای تامین امنیت انرژی کشورهای مختلف خواهد بود و این مسیر را در همکاری با سایر کشورها دنبال خواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد تامین سوخت راکتور تهران نیز اظهار کرد:‌ بیانیه‌ی تهران فرصت بزرگی برای تغییر رویکردهای بین‌المللی و جهانی ایجاد کرد؛ ما بستر رویکرد همکاری و تعامل به جای تقابل را فراهم کردیم. مواردی را که به درخواست و ملاحظات مقامات طرف بحث مبادله‌ی سوخت مطرح بود در این بیانیه ذکر شد و عقب‌نشینی آن‌ها یا تحت فشار قرار گرفتن‌شان برای این که چیزی که خودشان به دنبالش بودند را منتفی کنند به معنای از دست دادن فرصت بزرگی برای همکاری‌های وسیع‌تر است.

وی گفت: بحث مبادله‌ی سوخت و فعالیت‌های هسته‌یی صلح‌آمیز کشورمان مباحث جداگانه‌ای هستند و ارتباط مستقیمی با هم ندارند، کشورمان برای رشد و توسعه‌ی خود برنامه‌ی بلند مدتی طراحی کرده است. ما در آینده برای فعالیت‌های هسته‌یی صلح‌آمیز کشورمان در بخش‌های انرژی، کشاورزی، صنعت و پزشکی برنامه‌های کاملی طراحی کرده‌ایم، برای انجام این فعالیت‌ها نیاز به انرژی داریم و برای تامین انرژی هسته‌یی مسیرمان را باید دنبال کنیم، تمامی فعالیت‌های ما با همکاری آژانس و زیر نظر آن انجام می‌شود. همه‌ی فعالیت‌های هسته‌یی ایران جزء حقوق کشورمان محسوب می‌شود و چیزی فراتر از حقوق‌مان نیست.

مهمان‌پرست در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در مورد این که آیا با توجه به پاسخ گروه وین به ایران، اراده‌ی مبادله‌ی سوخت از جانب آن‌ها مشاهده می‌شود و آیا ایران پاسخ به این نامه را در دستور کار دارد؟ گفت: بحث مبادله‌ی سوخت و بیانیه‌ی تهران فرصت و حرکت بزرگی بود که رویکرد جدیدی را دنبال می‌کرد و ورود کشورهای موثر و مستقل جدیدی را در صحنه‌ی بین‌الملل به همه‌ی کشورها منعکس می‌کرد. این رویکرد بزرگ باید جایگزین رویه‌ی ناعادلانه فعلی حاکم بر جهان باشد. با تحولاتی که صورت گرفت، بحث مبادله‌ی سوخت در بحث بررسی قرار گرفته است.

او در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا در مورد این که دستگاه‌های امنیتی اسراییل اظهار نگرانی کرده‌اند که پایگاه اطلاعاتی‌شان در نزدیکی مرز ایران در ترکیه تعطیل شود آیا این اخبار را تایید می‌کنید؟ گفت: اقدامات غیرانسانی این رژیم نامشروع در اذهان همه‌ی ملت‌ها به عنوان یک اقدام ناپسند و غیرانسانی مورد توجه است و این جنایات اخیر این ذهنیت منفی نسبت به رژیم صهیونیستی را تشدید کرده است. طبیعی است که کشورهای مستقل که اقدامات رژیم صهیونیستی را جنایاتی در حق بشریت تلقی می‌کنند اجازه‌ی بهره‌برداری و سوء استفاده از طریق خاک خود علیه ایران را نخواهند داشت.

خبرنگار دیگری در مورد اعزام نمایندگان مجلس به غزه و برنامه‌های‌شان پرسید؟ که سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: موضوع غزه موضوعی انسانی و بین‌المللی است و محاصره غزه غیر انسانی‌ترین کاری است که در دنیای امروز صورت می‌گیرد و نقض حقوق بشر محسوب می‌شود. طبیعی است که در همه‌ی کشورهای مختلف برای شکستن این حصر رویکرد جهانی ایجاد شده است، و شامل همه‌ی اقشار مختلف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس برای رساندن پیام‌شان که توجه به مسائل انسانی و مظلومیت مردم فلسطین به غزه است، بنای سفر به غزه را دارند، این جدای از بحث کمک‌رسانی و اعزام کشتی‌هاست و هماهنگی‌ها را از طریق مجلس مصر دنبال می‌کند و در صورتی که تمام شرایط فراهم شود، شاهد سفر نمایندگان به غزه خواهیم بود.

خبرنگار دیگری پرسید که چه اقدامی را ایران در واکنش به قطعنامه‌ای که صادر شده است در دستور کار خود قرار می‌دهد؟ که مهمان‌پرست گفت: اگر کمی صبور باشید واکنش‌ها را دریافت خواهید کرد.

خبرنگار دیگری از همکاری عربستان و رژیم صهیونیستی پرسید و گفت چه اختلاف نظری میان ایران و عربستان سعودی در روابط وجود دارد؟ که سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:‌ این اظهارات در مورد همکاری اسراییل و عربستان تکذیب شد. این اظهارات توسط منابع رژیم صهیونیستی نقل شده تا میان کشورهای بزرگ منطقه اختلاف ایجاد کنند، رویکرد ما در منطقه رویکرد هم‌گرایی و مشارکت همه‌ی کشورها برای توسعه روابط و ایجاد صلح و ثبات و امنیت در منطقه است. ایران و عربستان به عنوان دو کشور بزرگ و موثر و دارای ظرفیت‌های فراوان می‌توانند گام‌های بزرگی در این مسیر بردارند و اقداماتی در دست انجام است تا از ظرفیت‌ها به خوبی استفاده شود.

او در پایان گفت: رویکردهای رژیم صهیونیستی و کشورهایی که مخالف منافع مردم منطقه هستند در جهت ایجاد اختلاف و دور کردن کشورها از هم تاثیر نخواهد داشت. هر نوع اقدامی که درجهت جدایی میان کشورهای اسلامی و منطقه صورت گیرد، منافع رژیم صهیونیستی و کشورهای فرامنطقه‌یی را تامین خواهد کرد و هوشیاری همه‌ی کشورها در این جهت لازم و ضروری است.

به گزارش ایسنا، مهمان‌پرست در ابتدای این نشست حلول ماه رجب و میلاد امام محمدباقر (ع) را به همه‌ی شیعیان تبریک گفت.

انتهای پیام

خوبی به گروه وین منعکس کردند<**ادامه مطلب...**>