سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دفاع نیوز (جانم فدای رهبر)

ـ 306 مجروح و27 شهید
ـ اعلام اسامی 24 تن از شهدا
ـ بازدید معاون امنیتی – انتظامی وزیر کشور از بیمارستان زاهدان

پنجشنبه‌شب بر اثر دو انفجار در مقابل مسجد جامع زاهدان ـ که مراسم دعای کمیل به مناسبت میلاد امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) در آن بر پا بود ـ طبق آخرین آمار تعداد 306 نفر از هموطنان‌مان مجروح و 27 نفر شهید شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران هیاتی به سرپرستی معاون امنیتی – انتظامی وزیر کشور بعد از ظهر روز جمعه در بازدید از بیمارستان زاهدان در جریان آخرین وضعیت مجروحین این حادثه تروریستی قرار گرفتند.

علی عبداللهی در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین اطلاعات از حادثه تروریستی زاهدان گفت: تاکنون 27 نفر شهید شده و 167 نفر مجروح بستری شده‌اند و تیم پزشکان مشغول مداوای این عزیزان هستند و نهایت تلاش خود را در این‌باره اعمال می‌دارند. البته باید گفت حال اکثر مجروحین رو به بهبودی است.

وی همچنین در مورد عاملین این اقدام تروریستی خاطرنشان کرد: اعلامیه‌ای که داده شده به نام جندالله بوده است ولی اخبار و اطلاعاتی که آن‌ها داده‌اند و مشخصات نفراتی که اعلام کرده‌اند با آن‌چه که در صحنه حادثه بوده متناقض است؛ لذا اتفاق رخ داده در دست بررسی است تا ببینیم این حادثه به چه شکل بوده است.

وی هم‌چنین در مورد اهداف چنین اقدامی اظهار کرد: هدف این‌ها به طور قطع و یقین برهم زدن امنیت استان و ایجاد تفرقه و اختلاف است و این موضوع جدیدی هم نیست. وقتی استان سیستان و بلوچستان شرایط امنیتی پیدا می‌کند برای دشمنان ما قابل تحمل نیست و می‌خواهند شرایط را تغییر دهند و تلاش می‌کنند با انفجارهای اینچنینی بین مردم نمازگزار شرایطی را به وجود بیاورند که تفرقه بین شیعه و سنی شکل بگیرد. اما این در حالی است که مردم استان هوشیارند و مثل همیشه اجازه‌ سوءاستفاده‌ دشمن را ندهند.

معاون امنیتی – انتظامی وزیر کشور همچنین در مورد انتقادات شدید نمایندگان سیستان و بلوچستان از امنیت در این استان گفت: این اقدام، م انتحاری بود و از نظر تاکتیکی و عملیاتی ارزشی ندارد. اگر گروهی مسلحانه اقدامی را انجام می‌دادند و برمی‌گشتند می‌شد، گفت که شرایط امنیتی مناسب نیست. آقایان نمایندگان خودشان در سفر وزیر کشور به این استان بودند و می‌دانند که اقدامات امنیتی که در استان انجام شده است نسبت به گذشته اقدامات وسیع و گسترده‌ای از بحث انسداد مرز گرفته تا مرزبانی و نهادهای امنیتی استان بوده است.

وی با تاکید بر این‌که " این انفجار کور به این معنی نیست که شرایط امنیتی وضعیت مناسب نیست" اظهار کرد: ما نباید این مساله را به نبود شرایط امنیتی مطلوب تعمیم دهیم و من این مساله را به عنوان یک کارشناس عرض می‌کنم و بحث نبود امنیت در این استان را قبول ندارم؛ چراکه کارهایی که تاکنون انجام شده از بعد آمار، ارقام، کیفیت و کمیت قابل ارائه است.

وی خاطرنشان کرد: البته من نمی‌خواهم پاسخ مستقیم به دوستان نماینده بدهم. این افراد نماینده‌ی مردم هستند و طبیعی است که حساس هستند و باید هم حساس باشند اما این‌که یک عملیات کور انتحاری انجام می‌شود به معنای ضعف امنیتی به مفهومی که دوستان اشاره کرده‌اند نیست.

عبداللهی درباره برقراری امنیت بیشتر در استان سیستان و بلوچستان نیز گفت: حتما برای مقابله با این حرکت‌ها برنامه‌ریزی خواهیم داشت، چنانچه ما از صبح در این‌جا جلسه‌ای داشتیم که در آن تاکید شد که باید حتما فکری شود. این‌طور نیست که ما بگوییم راهی برای مقابله نیست، حتما راهی هست و ما ان‌شاءالله اقدامات مناسب را در این مورد انجام خواهیم داد.

گفت: هم‌اکنون نیز با حضور جانشین نیروی انتظامی، مسوولین دستگاه‌های امنیتی و اطلاعات در حال دنبال کردن موضوع هستیم تا نتیجه‌ مطلوب به دست بیاید.

به گزارش ایسنا ظاهرا فردی که قصد داشته عملیات را به صورت انتحاری و داخل مسجد انجام دهد، موفق به ورود به مسجد نمی‌شود و به بمب‌گذاری جلوی درب و جنب مسجد در خیابان آزادی اقدام می‌کند. هرچند تدابیر لازم برای برگزاری این مراسم انجام شده بود، اما متاسفانه احساسات مردم‌دوستانه غلبه می‌کند و تلاش نیروها برای پراکنده کردن مردم بعد از انفجار اول بی‌نتیجه می‌ماند. در انفجار اولیه که ساعت 20 : 21 در محل ورودی مسجد به وقوع پیوست 4 نفر شهید و تعدادی مجروح شدند، در انفجار دوم نیز که ساعت 40 : 21 هنگام تجمع آمبولانس‌ها و خدمت‌رسانی بـه مجروحان در خیابان آزادی جنب مسجد جامع اتفاق افتاد، 22 نفر شهید و 160 نفر مجروح شدند. بلافاصله تمامی مجروحان این عملیات تروریستی به بیمارستان‌ها منتقل شدند و امکانات بهداشتی درمانی به آنان ارائه شد. ساعت 30 /2؛ در ساعات اولیه روز جمعه نیز هواپیمای حامل پزشکان متخصص رشته‌های داخلی، جراحی اعصاب، ارتوپدی و ... برای کمک به مجروحان عملیات تروریستی و کمک به اساتید دانشگاه علوم پزشکی زاهدان عازم این شهر شدند. جلال سیاح معاون سیاسی ـ امنیتی استانداری سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) خاطرنشان کرد: گروهک جندالله مسوولیت این عملیات تروریستی را بر عهده گرفته اما جزئیاتی را که از محل عملیات و زمان اعلام کرده متناقض است. وی گفت: مواد منفجره از طریق مرزهای مشترک با کشورهای همسایه وارد می‌شوند و تلاش نیروهای امنیتی برای جلوگیری از ورود این مواد همچنان ادامه دارد.

در پی این حادثه تعدادی از نمایندگان استان سیستان ‌و ‌بلوچستان از جمله حسین‌علی شهریاری، پیمان فروزش و عباسعلی نورا با محکوم کردن شدید این حادثه رسیدگی جدی به این موضوع از سوی مسوولان امنیتی ـ انتظامی کشور را خواستار شدند.

شهریاری عملیات تروریستی زاهدان را « اقدام گروهک جندالشیطان و طرفداران عبدالمالک ریگی» عنوان کرد و به ایسنا گفت: تاکنون 26 نفر کشته و 312 نفر مجروح شده‌اند که تعدادی از آن‌ها به صورت سرپایی درمان شده و تعداد دیگری در بیمارستان بستری شده‌اند. وی افزود: عملیات انتحاری اول از سوی مردی صورت گرفته که پوشش زنانه داشت و عملیات بعدی 20 ـ 15 دقیقه بعد صورت گرفت که بیش‌ترین تلفات مربوط به این عملیات بوده است. وی تاکید کرد: کسانی که اقدام به این کار کرده‌اند قصد دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی را داشته‌اند و به تصور خودشان می‌خواستند انتقام خون افرادی که به درک واصل شده‌اند را بگیرند. فروزش نیز با بیان این‌که « عملیات تروریستی اخیر مسجد زاهدان منشا بیرونی داشته است » گفت: این عملیات با هدف ایجاد تفرقه بین قومیت‌ها و مذاهب شکل گرفته؛ چراکه آمریکا و اسراییل می‌خواهند که در مناطق مرزی ایجاد ناامنی کنند و از این ناامنی استفاده کنند اما تاکنون نتوانسته‌اند به هدف‌شان برسند. وی هم‌چنین تامین امنیت استان از سوی مسوولان امنیتی ـ انتظامی و برخورد جدی با عاملان این عملیات را خواستار شد.

عباسعلی نورا نیز با اشاره به خبر پذیرش مسوولیت انفجار مسجد زاهدان از سوی گروهک تروریستی جندالله، گفت: تناقضی در اعلام محل انفجار، از سوی رسانه‌ها اتفاق افتاده است. برخی رسانه‌ها انفجار مسجد علی‌بن ابیطالب را که ماه‌ها قبل از سوی گروهک جندالله اعلام شده بود با انفجار مسجد زاهدان اشتباه گرفتند به همین دلیل نوعی ابهام در انفجار مسجد زاهدان و پذیرش آن از سوی گروهک جندالله به اذهان خطور کرد. وی در عین حال با تاکید بر این‌که " مسوولیت انفجار مسجد زاهدان نیز از سوی گروهک تروریستی جندالله پذیرفته شده است" با انتقاد از وضعیت امنیتی شهر زاهدان، رسیدگی فوری و جدی مسوولان به این امر را خواستار شد.

معصومی رییس اورژانس کشور نیز به خبرنگار اعلام کرد: بر اساس آخرین گزارشات رسیده این حادثه 306 مجروح و 27 شهید در پی داشته است که تاکنون 137 نفر از مجروحان از بیمارستان مرخص شده‌اند. وضعیت 11 نفر از مجروحان وخیم گزارش شده است. محمود غلامی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران سیستان و بلوچستان اسامی 24 نفر از 27 شهید حادثه زاهدان را به این شرح اعلام کرد:

محمدرضا راقی فرزند حاجی، محمد اکبری فرزند محمدحسین، مصطفی نجار فرزند عباس، محمود کیانی فرزند غلامحسین، عارف شهرکی فرزند گلیمر، سجاد حاجیان فرزند غلامعلی، سیدجواد حسینی فرزند سیدحسین، محمد سرگزی فرزند رضا، علی غلامحسین تهرانی مقدم، کاظم نجار فرزند حسین،رضا میر فرزند مالک، رضا شهرکی فرزند غلامحسین، غلامرضا توکلی فرزند قربان علی، احسان فرازمند، محمد حسینی، حمید سرحدی‌راد، محمد گلدوی، علیرضا کرد، مجتبی ثریا، مرتضی عباس‌زاده محمودی فرزند علی، مسعود شجاعی از باغین کرمان و سرباز، یاسر نظامی، مصطفی آبیاری، حسین سرحدی‌راد. وی گفت: هویت 3 تن از شهدا هنوز مشخص نشده است.

فریبرز راشدی رییس اورژانس سیستان و بلوچستان نیز به ایسنا گفت: از 306 مجروح حادثه مذکور، تاکنون 169نفر در بخش‌های مختلف بیمارستان‌های سطح شهر زاهدان بستری شده‌اند. هم‌چنین مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیش از ظهر روز جمعه با اشاره به مجروح شدن 270 نفر در این حادثه گفت: 170 نفر عمل جراحی شدند و 11 نفر نیز بسیار بدحال هستند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر وضعیت زاهدان متعادل شده است و نیازی به امدادرسانی استان‌های دیگر نیست و اعزام متخصصین استان تهران و کرمان کافی بوده است.

محمد سلیمانی معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری زاهدان نیز از تلاش « تمامی دستگاه‌های امنیتی استان برای شناسایی عوامل این حادثه و رساندن آنان به سزای اعمال‌شان» خبر داد. وی گفت: انجام این عملیات از سوی افراد مخالفت با اسلام و سنت پیامبر(ص) است و با یاری خداوند و سربازان گمنام امام زمان و همراهی مردم شریف استان این افراد همچون سرکرده گروهک عبدالمالک ریگی به سزای اعمال ننگین خود خواهند رسید.

محمد مرزیه دادستان زاهدان نیز در ساعات اولیه وقوع این حادثه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: هیچ فردی در این رابطه دستگیر نشده و تحقیقات ادامه دارد. تاکنون گروه خاصی مسوولیت این انفجارها را برعهده نگرفته است ولی احتمالا این جنایت توسط باقی‌مانده اعضای گروهک تروریستی ریگی به وقوع پیوسته است. وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: هنوز انتحاری و عادی بودن این دو انفجار مشخص نشده و این‌که یک عملیات انتحاری و دیگری عادی باشد در حال بررسی است.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز به خبرنگار ایسنا گفت: توطئه‌گران و استکبار جهانی نمی‌خواهد دست از توطئه و جنایت خود بردارد، اگر جنایتکار مجازات نشود این اتفاقات تکرار می‌شوند.

مسعود زریبافان افزود: عوامل تحریک‌کننده و دستوردهنده این جنایت که ممکن است به دست ریگی‌ها و اربابان آن تدارک دیده شده باشد، باید از طریق مجراهای دیپلماتیک و سیاسی پیگیری شود تا سرمنشاء این‌گونه جنایات که از طرف اربابان ریگی‌ها، تدارک و تجهیز می‌شوند خشکانده شود. وی خاطرنشان کرد: اگر مسببین و تقویت‌کنندگان این‌گونه اقدامات مجازات نشوند، ممکن است باز هم ریگی‌هایی وجود داشته باشند و دست به این‌گونه اقدامات بزنند. لذا باید با برخورد قاطع با تجهیزکنندگان این افراد، کاری کرد که کسی جرات نکند دست خود را به خون مردم بی‌گناه آغشته کند.

مولوی نظیر احمد سلامی نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان نیز با محکومیت این جنایت به خبرنگار ایسنا گفت: : از مردم استان می خواهیم تا با حفظ وحدت و هوشیاری خود در جهت شناسایی و معرفی جنایتکاران و تروریستی ها همکاری لازم را با نیروی‌های امنیتی داشته باشند تا عاملان به سزای اعمال خود برسند. قشرهای مختلف مردم شهرستان خاش و فرماندهی مرزبانی استان سیستان و بلوچستان نیز با صدور بیانیه‌ها‌ی جداگانه‌ای حادثه تروریستی جمعه‌شب در شهرستان زاهدان را محکوم کردند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زاهدان و استاندار سیستان و بلوچستان در اطلاعیه مشترکی ضمن محکوم کردن حادثه دو انفجار پنجشنبه شب مقابل مسجد جامع زاهدان شهروندان را به هوشیاری در برابر ترفندهای دشمنان و وحدت فراخواندند. آزاد استاندار سیستان و بلوچستان هم‌چنین با عرض تبریک و تسلیت و ابراز همدردی مجدد با خانواده‌های شهدای این حادثه تروریستی، از روز جمعه ‌25 /4 /89 به مدت سه روز عزای عمومی در استان اعلام کرد.