سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دفاع نیوز (جانم فدای رهبر)

                                    
زاهدان - حادثه انفجار تروریستی مسجد جامع زاهدان از یکسو جهان را در حیرت فرو برد و دل هر انسان دردمندی را به درد آورد و از سوی دیگر موجب استحکام وحدت و انسجام مردم شیعه و سنی استان سیستان و بلوچستان شد.
بی شک اهداف این جنایت هولناک که در مسجد شیعیان و هنگام برگزاری مراسم جشن میلاد و دعای کمیل برگزار شد، چیزی جز ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی نمی تواند باشد، اما مردم منطقه که بارها طی چندسال گذشته شاهد اینگونه حرکت های غیرانسانی بوده اند بخوبی می دانند که در این شرایط بیش از هرزمان دیگری باید از هرگونه تحرک غیرعادی و تفرقه افکنانه بپرهیزند.
سیستان و بلوچستان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و بافت مذهبی همواره طی سال های گذشته به عنوان یکی از گزینه های مطرح مستکبران برای طرح ریزی فعالیت های تفرقه افکنانه و تروریستی مطرح بوده است.
وجود مرزهای طولانی که عمدتا دارای نقاط سخت عبور است، وجود دو کشور بحران زده که هیچ کنترلی بر مرزهای غربی خود ندارند و حضور کشورهای استکباری در این کشورها همه و همه کمک کرده تا جنوب شرق ایران و مسلمانان شیعه و سنی سیستان و بلوچستان در معرض اینگونه فعالیت های تروریستی قرار گیرد.
اما هر قدر میزان و عمق جنایت تروریست ها در این منطقه طی سال های گذشته بیشتر شده، آگاهی مردم نیز از اهداف پشت پرده این حرکات در منطقه ای که مردم شیعه و سنی آن سال های سال در طول تاریخ برادروار زندگی کرده اند و حافظان مرز بوده اند، بیشتر می شود.
نگاهی به نحوه شکل گیری و فعالیت گروهک ترویستی ریگی که اعترافات سرکرده آن بسیاری از حقایق موجود در حمایت آمریکا و اسراییل را به جهان نشان داد، گویای سرمایه گذاری عظیم غرب و استکبار در این عرصه است.
پیکر پاره پاره و مطهر شهدای حادثه تروریستی مسجد جامع زاهدان روز شنبه در حالی در دستان هزاران نفر از مردم شیعه و سنی خداجوی زاهدان تشییع و در گلزار شهدا به خاک سپرده شد که همگان از دیدن تصاویر متاثر شدند.
نگاهی به جمعیت انبوه حاضر در مراسم تشییع به ویژه هنگامی که نمازگزاران شیعه و سنی در کنار یکدیگر بالای پیکر این شهدا نماز اقامه کردند، خود بخوبی گویای این است که این انفجار نه تنها اهداف تروریست ها را محقق نکرده بلکه موجب اتحاد بیشتر مذاهب شده است.
فریاد یا حسین یا حسین مردم یاد عاشورا را زنده کرده بود، زاهدان را سراسر ماتم فرا گرفته بود،، 27 شهید و حدود 300 مجروح حادثه تروریستی که 167نفر آنان در بیمارستان ها بستری شده بودند، بوی عطر شهادت و جانبازی را در گوشه گوشه این شهر پراکنده است.
هنوز یاد و خاطره شهدای مسجد علی بن ابیطالب (ع) زاهدان، انفجار پیشین و 42شهید این حادثه در اذهان شیعه و سنی سیستان و بلوچستان زنده بود که حادثه خونبار دیگری به وقوع پیوست و مردم را داغدار کرد و خون شان را به جوش آورد.
بار دیگر جنایتی ننگین بر صفحه تاریخ سرزمین شهیدپرور و وحدت طلب اهل سنت و تشیع سیستان و بلوچستان نقش بست و خون فرزندان بی گناه این ملت مقابل مامن عاشقان خداوندی و همزمان با ولادت شهید غریب "نینوا" امام حسین (ع) به زمین ریخته شد.
آری، پنجشنبه شب کربلایی دیگر در مقابل مسجد جامع زاهدان روی داد و بدن های پاره پاره عاشقان حسین (ع) قربانی ددمنشی مزدوران خودفروخته و اهداف استعمارطلبانه اسلام ستیزان شد.
بار دیگر خون شهیدانی از تبار شهدای نینوا و عاشقان امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) به پای درخت تنومند اسلام ریخته شد.
اعلام همدردی و ابراز انزجار از این عمل جنایتکارانه توسط سران کشورها و سازمان های مختلف بین المللی و جهانی نشان از عمق این فاجعه دارد.
مروری بر این حادثه و برنامه ها و اقدام های پس از آن می تواند علاوه بر نشان دادن اهداف جنایتکارانه کشورهای استکباری و سازمانهای جاسوسی وابسته به آنها، اتحاد و همبستگی مردم سیستان و بلوچستان را بیشتر نمایان سازد.
به گزارش ایرنا، پنجشنبه شب گذشته حدود ساعت 21 و 20 دقیقه پس از پایان نماز مغرب و عشا نمازگزاران در مسجد جامع زاهدان و در آغاز جشنی که به مناسبت ولادت "امام حسین (ع)" و حضرت ابوالفضل(ع) برپا شده بود، مزدوری که کمربند انفجاری به خود بسته بود و قصد ورود به مسجد را داشت توسط نیروهای بسیجی و پاسدار مستقر در این مکان شناسایی شد.
یکی از نیروهای بسیجی به نام شهید "محمد گلدوی" هنگامی که متوجه کمربند انفجاری در زیر لباس این مزدور اجنبی شده بود وی را که قصد داشت خود را به داخل مسجد و در جمع مردم برای انفجار برساند، در آغوش گرفت و سعی داشت از ورود و فرار وی به داخل مسجد جلوگیری کند که این جنایتکار در همان محل با کشیدن ضامن بمب اقدام به انتحار کرد که تعدادی از افراد مستقر در این محل شهید و مجروح شدند.
شماری از نمازگزاران و مردمی که صدای انفجار را شنیده بودند در مقابل مسجد جامع برای کمک رسانی به مصدومان این حادثه تجمع کرده بودند که با گذشت حدود 15 دقیقه از نخستین انفجار تروریستی، مزدور دیگری در میان جمعیت کمربند انفجاری خود را منفجر کرد و صحنه جنایتی دردناک را بوجود آورد.
صدای شیون و ناله محل را فرا گرفته بود، انفجار به حدی بود که تکه های بدن برخی شهدا به اطراف پراکنده شده بود و شیشه های ساختمان های اطراف و دو دستگاه خودروی موجود نیز در محل آسیب دید.
هرچه پشت بلندگو به مردم می گفتند از محل فاصله بگیرید و متفرق شوید احتمال انفجار دیگر نیز شاید باشد، مردم بدون واهمه به انتقال مجروحان می پرداختند و شعار " یاحسین، یا حسین و مرگ بر آمریکا و مرگ بر تروریست" سر می دادند.
نیروهای امدادی و آمبولانس های اورژانس که برای انتقال مجروحان و شهدای انفجار نخست، در محل حضور یافته بود بلافاصله با کمک مردم کار انتقال مجروحان به داخل آمبولانس ها و بیمارستانها را شروع کردند.
پس از انتقال مجروحان، جنازه شهدا و تکه های بدن آنان جمع آوری و توسط آمبولانس ها منتقل شد.
از طریق بلند گوهای مسجد اعلام شد که مردم برای اهدای خون به مجروحان حادثه به انتقال خون مراجعه کنند که دقایقی بعد شمار زیادی از شهروندان در مقابل پایگاههای انتقال خون صف کشیده بودند.
مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان ساعتی پس از این حادثه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: کار خون رسانی به مجروحان انفجار تروریستی مقابل مسجد جامع زاهدان با سرعت و بدون هیچگونه مشکلی درحال انجام است.
"اسماعیل صانعی مقدم" با بیان اینکه هیچگونه کمبود خونی وجود ندارد، افزود: با این وجود مردم پس از وقوع حادثه به صورت خودجوش برای خون دهی به واحدهای انتقال خون مراجعه کرده اند و اینک نیز درانتظار خون دهی هستند.
در نخستین خبرهای منتشر شده تعداد شهدا افزون بر 15نفر و مجروحان حدود یکصد نفر اعلام شد و مجروحان نیز به پنج بیمارستان شهر زاهدان انتقال یافتند.
نماینده ولی فقیه و امام جمعه زاهدان و استاندار سیستان و بلوچستان با صدور بیانیه ای مشترک ضمن محکوم کردن این حادثه تروریستی، مردم شیعه و سنی استان را به حفظ وحدت دعوت کردند.
پس از انتقال مجروحان و پیکر شهدا به بیمارستان ها و دیگر مراکزمتولی، کار درمان مجروحان در دستور کار قرار گرفت و با آماده باش تمام مراکز درمانی سطح شهر و درمان سرپایی حدود 110 مجروح، سایر مجروحان در بیمارستان تحت مداوا قرار گرفتند.
حوالی نیمه شب بود که خبر انفجار ددمنشانه تروریست ها در خبرگزاری های مطرح جهان بتدریج مطرح و اعلام شد که گروهک تروریستی جندالشیطان مسوولیت این انفجار را پذیرفته است.
ابتدای روز بعد( جمعه) نیز در بیانیه ای از سوی استاندار سیستان و بلوچستان سه روز عزای عمومی در استان اعلام و تعداد شهدای حادثه 27 نفر و مجروحان بستری شده در بیمارستانها 167 نفر اعلام شد.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: دشمنان برای دومین بار درمساجد زاهدان انفجار تروریستی انجام دادند تا آن را به اهل سنت نسبت دهنددر حالی که مردم منطقه بخوبی می دانند این عمل ننگین کار دشمنان تشیع و تسنن و باهدف تفرقه اندازی است.
"علی محمد آزاد" اظهار داشت: مردم سیستان و بلوچستان برای دومین بار است که می بینند مساجدشان موجب هجمه دشمنان قرار می گیرد و خوب می دانند در پشت مرزهای کشور، آمریکایی ها، اسرائیلی ها و وهابیون به عنوان دشمنان قسم خورد اسلام و مسلمانان، همواره برای ضربه زدن به ایران آماده هستند.
وی بیان کرد: مسوولیت اصلی این انفجار برعهده دشمنان قسم خورده ایران اسلامی است، یک بیانیه از طریق یکی از گروهک های تروریستی در مورد این جنایت صادر شده که باتوجه به برخی مسائل موضوع در دست بررسی است.
به دنبال وقوع این حادثه تروریستی موج اطلاعیه ها و بیانیه های طوایف، روحانیون و اقشار مختلف شیعه و سنی در سیستان و بلوچستان در محکومیت این جنایت ددمنشانه به راه افتاد.
روسای طوایف اهل سنت سیستان و بلوچستان نیز همگی این حادثه ددمنشانه را محکوم و تنها هدف دشمنان را ایجاد تفرقه بین مسلمانان عنوان کردند.
رییس طایفه "گمشادزهی" به خبرنگار ایرنا گفت: کسانی که در جنایت مسجد جامع زاهدان دخالت داشتند مسلمان نیستند و فریب خوردگان و نوکران قدرت های استکباری هستند که هدفشان فقط نابودی اتحاد شیعه و سنی در کشور است.
رییس طایفه "شهنوازی" نیز گفت: بی تردید نقش وهابیون در حادثه انفجار تروریستی مقابل مسجد جامع زاهدان بر همه اهالی شیعه و سنی محرز است زیرا هیچ مسلمانی حاضر به کشتن نمازگزاران و دیگر مسلمانان نیست.
رییس طایفه نارویی نیز گفت: حادثه تروریستی زاهدان توسط عده ای ساده لوح و گرسنه که به خاطر عقاید باطل، خود را به دولت های آمریکا و اسرائیل فروخته اند، رخ داد.
"یوسف نارویی" افزود: تمام طوایف اهل سنت این جنایت هولناک را که توسط عده ای جانی و از خدا بی خبر رخ داد، محکوم می کنند و قصاص آنها را خواستارند.
مولوی " یعقوب حسین بر" رابط اهل سنت نهاد نمایندگی رهبری در شهرستان خاش نیز گفت: آمریکا که از دستگیری و اعدام عبدالمالک زخم خورده بود می خواست با ایجاد این حادثه تروریستی در زاهدان اقتدار ایران اسلامی را زیر سوال ببرد و به نوعی انتقام بگیرد
مولوی "نذیر احمد سلامی" نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: جنایت تروریستی مسجد جامع زاهدان با هدف تضعیف اتحاد شیعه و سنی رخ داد.
دیگر ائمه جمعه اهل سنت و شیعه استان در نقاط مختلف نیز این حادثه تروریستی را محکوم کردند.
امام جمعه مسجد نور اهل سنت سراوان گفت: سرپوش گذاشتن بر رسوایی سازمان های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی بویژه "موساد" در جریان ربودن "شهرام امیری" هدف اصلی حادثه انفجار تروریستی زاهدان بود.
مولوی "عبدالصمد ساداتی"در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سازمان های جاسوسی قصد داشتند اذهان مردم ایران و جهان را به این حادثه تروریستی سوق دهند تا حرکات عوام فریبانه و مداخله جویانه این سازمان ها در جریان ربودن شهرام امیری را فراموش کنند.
اینها بخشی از اظهارات سران طوایف و علمای منطقه است.
ظهر جمعه مردم مسلمان شیعه و سنی با حضور گسترده در نماز جمعه باردیگر ضمن محکوم کردن این جنایت هولناک بر وحدت و اتحاد شیعه و سنی تاکید کردند.
امام جمعه اهل سنت مسجد مکی زاهدان نیز در نماز جمعه این مسجد، انفجار انتحاری مقابل مسجد جامع را بشدت محکوم کرد وگفت: علمای اهل سنت باید مردم را از عواقب عملیات های انتحاری آگاه کنند.
مولوی "عبدالحمید اسماعیل زهی" بیان کرد: کدام فکر، عقیده و فتوای شرعی اجازه می دهد مردمی که برای انجام مسایل دینی به مسجد خانه خدا می روند را مورد حمله انتحاری قرار دهند و بکشند و کجای شرع نوشته در مسجد باید عملیات انفجاری انجام داد و کبریت تفرقه و آتش را در جامعه که همه قشرهای مردم زندگی می کنند، روشن کرد؟
امام جمعه موقت زاهدان نیز با محکوم کردن حادثه انفجار تروریستی دیشب مقابل مسجد جامع زاهدان گفت: مردم شیعه و سنی در سیستان و بلوچستان همواره و در طول تاریخ بخوبی و برادروار در کنار یکدیگر زندگی کرده اند و این گونه حرکات نمی تواند خللی دراتحادشان ایجاد کند.
حجت الاسلام " احمد راهدار" در خطبه های نماز جمعه این هفته زاهدان بیان کرد: دست هایی از بیرون از مرزها می خواهد با خلق چنین جنایاتی به اهداف تفرقه افکنانه خود برسد.
در این میان نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی بخصوص نمایندگان اهل سنت نیز در گفت و گو های تلفنی با خبرنگاران ایرنا ضمن محکومیت این جنایت تروریستی، بر تحکیم وحدت مردم تاکید کردند.
"محمد قیوم دهقانی" نماینده ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: دشمنان همواره با ایجاد حوادث ننگین تروریستی درصدد ایجاد اختلافات قومی و مذهبی در میان شیعه و سنی استان های مرزی مانند سیستان و بلوچستان هستند و افرادی که دست به این اعمال می زنند مسلمان نیستند زیرا در اسلام ریختن خون مسلمان حرام است.
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بار دیگر جنایتکاران تروریست در مکان مقدس مسجد دست به عمل ننگین دیگری زدند که تعدادی از مسلمانان را شهید ومجروح کردند.
"پیمان فروزش" افزود: تروریست ها بدانند سرنوشت آنان همانند عبدالمالک ریگی خواهد بود و به سزای اعمل ننگینشان خواهند رسید.
"جلال سیاح" معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: نیروهای امنیتی و انتظامی با تمام توان در تلاش برای ایجاد امنیت و حفظ آن، کنترل مرزها و مقابله با توطئه های دشمنان هستند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اعلام کرد: در حادثه تروریستی مسجد جامع زاهدان حدود 300نفر زخمی شدند که افزون بر 100نفر آنان که بطور سطحی زخمی شده بودند سرپایی مداوا و مرخص شدند.
دکتر منصور شکیبا افزود: 169 مجروح در پنج بیمارستان زاهدان بستری شدند که شمار زیادی از آنان نیز پس از معالجه و انجام اعمال جراحی، مرخص شده و اکنون تنها 67نفر بستری هستند.
وی افزود: هشت نفر از مجروحان در حالت غیر طبیعی هستند که حال سه نفر آنان وخیم است.
او ادامه داد: گروهی از متخصصان پزشکی از تهران، کرمان و دانشگاه علوم پزشکی زابل به زاهدان آمدند که با توجه به وجود امکانات و نیروهای تخصصی در این استان، پس از همکاری در مداوای زخمی ها به محل خدمت خود بازگشتند.
این درحالی است که معاون امنیتی وزیر کشور نیز عصر جمعه از مجروحان این حادثه در بیمارستان های زاهدان عیادت و با برخی خانواده های شهدا گفت وگو کرد.
سفر سرتیپ رادان جانشین فرمانده انتظامی و همچنین سرتیپ پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران از دیگر رخدادهای خبری امروز زاهدان بود.
پس از شناسایی پیکر مطهر شهدا، مراسم تشییع 24شهید از محل مسجد جامع تا گلزار شهدای زاهدان روز شنبه با حضور هزاران نفر از مردم شیعه و سنی برگزار شد.
در این مراسم پیام محبت آمیز رهبر معظم انقلاب اسلامی توسط حجت الاسلام والمسلمین رحیمی به مردم سیستان و بلوچستان ابلاغ شد.
نماینده اعزامی از سوی رهبر معظم انقلاب به زاهدان در مراسم تشییع پیکر شهدا گفت: جنایات تروریستی زاهدان محصول آمریکا و دشمنان قسم خورده اسلام است.
حجت الاسلام و المسلمین "محمد حسن رحیمیان" که روز شنبه در راس هیاتی از جانب رهبر معظم انقلاب به زاهدان سفر کرده اند، در مراسم تشییع پیکر شهدای دو انفجار تروریستی زاهدان اظهارداشت: بنا به فرمایش حضرت امام خمینی (ره) هر چه ما مصیبت داریم برگرفته از آمریکا، غرب و دشمنان اسلام است.
نماینده ولی فقیه در سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور افزود: مذاهب و ادیان مختلف سال های سال است که در خاک ایران برادرانه زیسته اند اما اکنون دست جنایتکار آمریکا گروهک هایی را تحریک می کند و می سازد تا این همزیستی مسالمت آمیز را بر هم بزند.
او ادامه داد: این گروهک ها که دست نشانده های آمریکا هستند یک جا به نام شیعه و در جایی دیگر به نام اهل سنت ایجاد فاجعه می کنند تا بین مردم تفرقه و فاصله رخ دهد.
نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب اسلامی به زاهدان بیان کرد: مردم سیستان و بلوچستان باید با وحدت و مبارزه با کفر جلوی این توطئه های دشمنان بایستند.
وی افزود: دنیا بداند ملت بزرگ ایران اعم از شیعه و سنی بابصیرت جلوی اینگونه توطئه ها دست در دست هم ایستاده اند تا نابودی آمریکا، اسراییل و دشمنان اسلام را شاهد باشند.
فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز گفت: دشمنان بدانند نمی توانند شرایطی را همسو با جریان های به وجود آمده در افغانستان و عراق در ایران اسلامی به وجود بیاورند زیرا هوشیاری و وحدت مردم شیعه و سنی مانع این کار خواهد شد.
سرتیپ "محمد پاکپور" در حاشیه مراسم تشییع پیکر شهدای انفجارهای تروریستی مسجدجامع زاهدان به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: مردم فهیم سیستان و بلوچستان به هیچ عنوان همزیستی مسالمت آمیز خود را فراموش نخواهند کرد.
پاکپور ادامه داد: با این اقدام ها و ترورهای کور، دشمنان انقلاب اسلامی بدانند که نمی توانند به هدف خود برسند چون هر چه از این اتفاق ها بیافتد به طور قطع وحدت بین شیعه و سنی بیشتر خواهد شد.
صدور بیانیه های مختلف از سوی ادارات و نهادها، حضور مسوولان و گروههای مختلف مردمی در مراسم تشییع و بدرقه لاله های پرپر شده از دیگر برنامه های روز شنبه در زاهدان بود.
در این میان برخی از فرماندهان و مسوولان انتظامی و امنیتی سیستان و بلوچستان و کشور بر پیگیری مجدانه این حادثه تروریستی و برخورد قاطع با گروهک های تروریستی و اشرار تاکید کردند و از مردم شیعه و سنی استان خواستند تا همچون گذشته با هوشیاری کامل وحدت خود را حفظ کنند و اجازه ندهند دشمنان اسلام در صفوف به هم فشرده آنان رخنه کنند.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: پاکستان نباید حیاط خلوت اشرار باشد و وظیفه خود را در قبال تامین امنیت مرزها و مبارزه با اشرار بخوبی ایفا کند.
بی شک حذف کامل ناامنی ها در جنوب شرق کشور نیازمند همکاری مردم و نیز کشورهای همسایه است زیرا این ناامنی ها از خارج از مرزها نشات می گیرد.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: پاکستان نباید حیاط خلوت اشرار باشد و وظیفه خود را در قبال تامین امنیت مرزها و مبارزه با اشرار بخوبی ایفا کند.
"علاءالدین بروجردی" روز شنبه در حاشیه مراسم تشییع شهدای انفجارهای تروریستی زاهدان به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: از کشور پاکستان سخت گله مندیم که در زمینه برخورد با اشرار و تروریست هایی که در خاک ایران ناامنی را دامن می زنند، برخورد جدی نمی کند.
وی افزود: پاکستان بداند که نباید تحت الشعاع افکار دشمنان انقلاب اسلامی قرار گیرد و باید برای برخورد جدی با تروریست ها با کشور جمهوری اسلامی ایران همکاری ویژه ای داشته باشد.
او ادامه داد: مردم شرق ایران طی چندین سال گذشته ضربه های بسیاری از توطئه های آن سوی مرز ها تحمل کرده اند و همسایه شرقی باید بداند که جمهوری اسلامی ایران هم صبری دارد.
این درحالی است که جانشین نیروی انتظامی کشور نیز که در زاهدان بود به ایرنا اظهارداشت که صبر جمهوری اسلامی حدی دارد و اگر کشورهای شرقی ایران برای کنترل مرزهای خود کاری نکنند، صبر ماممکن است سرآید.
اما آنچه اهمیت دارد اینکه با همه این مسائل وحدت روزافزون مردم در این شرایط بیش از پیش اهمیت دارد تا همچون سدی مستحکم در مقابل توطئه های مستکبران عمل کند.