سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دفاع نیوز (جانم فدای رهبر)

تهران- یک استاد دانشگاه نیویورک آمریکا با اشاره به شکست "باراک اوباما" در تحقق وعده های سرداده شده در سخنرانی سال گذشته در "قاهره" برای تعامل با جهان اسلام، گفت، مردم خاورمیانه به این لفاظی ها خو گرفته اند و برای توصیف آن از واژه جالب "حرف های بی معنی" یاد می کنند.
 این استاد دانشگاه نیویورک که عضو ارشد گروه مطالعات خاورمیانه "شورای روابط خارجی" آمریکا نیز است، در مقاله ای در پایگاه اینترنتی "خلیج آن لاین" نوشت: اوباما پس از عهده داری زمام امور آمریکا، اعاده وجهه و اعتبار از دست رفته کشور در دوران ریاست جمهوری سلفش را در صدر دستور کار سیاست خارجی خود قرار داد و تلاش کرد تا روابط آمریکا با جهان عرب و اسلام را بهبود بخشد و امید و آرزوها برای ایجاد تغییراتی بنیادین را در سیاست این کشور اعتلا بخشد. وی خاطر نشان کرد، اما، متاسفانه دولت او از تحقق این وعده ها عاجز ماند. مردم خاورمیانه به این لفاظی های بلند پروازانه که صرفا در حد حرف است و به جایی نمی رسد، خو گرفته اند و برای توصیف آن از واژه جالب "حرف ها و اراجیف بی معنی" استفاده می کنند.
اکنون که بیش از یکسال از سخنرانی اوباما در "قاهره" مصر می گذرد، وعده های او در زمینه به اصطلاح توسعه دمکراسی و حقوق بشر در جهان عرب ، به همان حرف های بی معنی تبدیل شده است. به گفته این استاد دانشگاه، اوباما در سخنرانی اش در قاهره گفت، "آمریکا مدعی این نیست که از خیر و صلاح همگان مطلع است، با این حال قلبا باور دارم همه انسان ها به دنبال هدفی مشترک هستند، می خواهند آزادانه، اندیشه های خود را بیان کنند، به روند اجرای قانون اعتماد کنند و از اجرای یکسان عدالت مطمئن شوند."
این در حالی است که اوباما، کشوری را برای ایراد این سخنرانی انتخاب کرد که "حسنی مبارک"‌ از سال 1981 تا کنون زمام قدرت را آن در دست دارد و تحت نام "قانون وضعیت فوق العاده"‌، مخالفان را دستگیر و زندانی و فعالیت های سیاسی را سرکوب می کند.
مصر به عنوان یکی از متحدان استراتژیک آمریکا، سالانه کمکی در حدود 8/1 میلیارد دلار از این کشور دریافت می کند که بعد از اسراییل، دومین دریافت کننده بزرگ کمک های مالی از آمریکاست.
مصر در ماه مه 2010 قانون وضعیت فوق العاده را برای دو سال دیگر تمدید کرد. این در حالی است که در سال 2005 وعده داده بود که قانون ویژه مبارزه با تروریسم را جایگزین قانون وضعیت فوق العاده می کند. پس از تمدید دوباره این قانون، وزارت خارجه آمریکا، با اتخاذ موضعی محتاطانه، اعلام کرد که این قضیه موجب یاس و ناامیدی واشنگتن شده است.
به گفته این عضو "شورای روابط خارجی" آمریکا، دولت اوباما وارث همان سیاستی است که به مدت یک دهه با هدف حفظ توازن سیاسی، از رژیم های اقتدارگرای منطقه حمایت می کند. بسیاری از دولت های منطقه برای حفظ قدرت خود به شدت به سازمان های پلیس مخفی متکی اند و تحت نام "جنگ علیه ترور"، همه مخالفت ها را سرکوب می کنند. این کشورها در حالی که سعی در نشان دادن ظاهری آرام از وضعیت داخلی شان به غربی ها دارند، از سیستم سیاسی ضعیف، فاسد و متحجری برخوردارند.
وی تصریح کرد، تناقضات بین حرف و عمل آمریکا باعث شده مردم خاورمیانه نسبت به این کشور بی اعتماد شوند. تا زمانی که آمریکا، بر خلاف موضع مردم کشورهای منطقه، از دولت های اقتدارگرای خاورمیانه حمایت می کند، نمی تواند حمایت مردم منطقه را کسب کند.
به گفته این استاد دانشگاه نیویورک، واشنگتن از این بیم دارد که با حمایت از اصلاحات در خاورمیانه، گروه های اسلام گرایی مانند "اخوان المسلمین" که از نفوذ بسیاری در میان مردم مصر برخوردارند، به قدرت برسند. این گروه های سازمان یافته مردمی به احتمال زیاد در هر انتخابات آزادی پیروز خواهند شد.
این استاد دانشگاه نیویورک یادآور شد، دمکراسی تنها به معنی رای دادن نیست. دمکراسی فرایندی بطئی، شامل ترویج و تقویت حقوق فردی و تشکیل جامعه مدنی گرفته تا رونق مطبوعات آزاد، قوه قضاییه و سایر نهادهای دولتی مستقل است که طی آن، مستلزم صرف زمان و جنبه فریبندگی آن کم تر از برگزاری انتخاباتی سریع است.
دولت اوباما پس از سخنرانی سال گذشته اش در قاهره، به شکلی قابل توجه نسبت به ترویج و توسعه دمکراسی در خاورمیانه سکوت اختیار کرده است و تمایلی به انتقاد از متحدانس نشان نمی دهد. دولت او با خواسته کنگره مبنی بر مشروط ساختن ارائه کمک های مالی به اصلاحات یا بهبود روند دمکراتیک در مصر، مخالفت کرد. رییس جمهوری و معاونانش، این سیاست ها را واقع گرایی سیاسی می دانند اما، مردم منطقه این رویکرد آمریکا را نمونه دیگری از "ترجیح مصلحت" بر "تغییرات واقعی" می دانند.
این عضو شورای روابط خارجی آمریکا افزود، اوباما هنوز هم برای تغییر این مشی و مسیر، فرصت دارد . مصر، دو انتخابات مهم پارلمانی و ریاست جمهوری پیش رو دارد. آمریکا باید با پافشاری، دولت مصر را به برگزاری انتخاباتی آزاد با شرکت همه گروه ها اعم از مخالف و موافق و بدون تهدید و هراس از دستگیری، ملزم کند. اوباما از توانایی قابل توجهی در جلب همدلی برخوردار است. او این فرصت را دارد تا تصویری که از آمریکا در اذهان جهان عرب شکل گرفته است، به طور اساسی و بنیادی تغییر دهد. خاورمیانه به حرف های بی معنی نیازی ندارد.
منبع