سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دفاع نیوز (جانم فدای رهبر)

وین - "علی اصغر سلطانیه" سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که با راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر چرخه هسته ای ایران عملا کامل می شود.
سفیر ایران در آژانس روز جمعه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در وین افزود: با توجه به اینکه تمام مراحل چرخه هسته ای شامل اکتشاف و استخراج اورانیوم، تبدیل و غنی سازی اورانیوم، ساخت میله های سوخت راکتور ها و نیز راکتور تحقیقاتی در ایران بطور کامل وجود دارد، با راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر، کشورمان جزو اندک کشورهای جهان است که مشرف و مسلط بر چرخه کامل سوخت هسته ای محسوب می گردد که این دستاوردها را به ملت شریف کشورم تبریک می گویم.
سلطانیه می گوید: پروژه نیروگاه اتمی بوشهر در تاریخ صنعت هسته ای و صنابع بطور کل منحصر بفرد است زیرا پس از نزدیک به سه دهه تاخیر راه اندازی می شود. این تاخیر ناشی از سیاست های غیرمنطقی غرب در سیاسی کردن یک پروژه کاملا فنی و با اهداف صلح آمیز است.
وی افزود: با توجه به خاطره تلخ در بازدید از سایت نیروگاه اتمی بوشهر در سال 1360 پس از رها کردن این پروژه توسط آلمان ها که شاهد نابودی سرمایه عظیم کشورمان و ایجاد ناامیدی در دستیابی به این تکنولوژی بودم، تکمیل و راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر آن هم پس از پیگیری و مقاومت مردم و مسوولان کشور در مقابل فشارها, رویداد مبارک و میمونی محسوب می شود.
سفیر ایران در آژانس در پاسخ به این سوال که آخرین وضعیت نیروگاهها در جهان چگونه است، گفت: با توجه به اینکه 440 نیروگاه اتمی در حال کار بیش از 18درصد الکتریسته مورد نیاز جهان را تامین می کنند و 61نیروگاه نیز در حال ساخت می باشد، تردیدی نیست که کشورمان مطابق اساسنامه آژانس حق دارد با توجه به توانمندی های عظمیم علمی و صنعتی و زیرساخت های لازم در گسترش استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای بخصوص نیروگاههای اتمی گام های سریعتری را بردارد.
سلطانیه در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا که از آژانس بین المللی انرژی اتمی چه انتطاری دارد، گفت: از آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز انتظار می رود همانگونه که در نظارت بر ایمنی هسته ای نیروگاه بوشهر همکاری داشت بنحوی که این نیروگاه با بالاترین استاندارد ایمنی تکمیل گردیده است، در گام های بعدی کشورمان نیز در احداث دیگر نیروگاههای اتمی مطابق اساسنامه, همکاری و تسهیلات لازم را فراهم آورد.
شبد**اروپام**2270**1456

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر 1288314