سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دفاع نیوز (جانم فدای رهبر)

100 تاجر هلندی تاکید کردند: تحریم‎ها علیه ایران شرکت‏های اروپایی را در مقایسه با همتایان خود در سایر نقاط جهان، در موقعیت پایین‏تری قرار داده آنها را از محرومیت‎های بیشتری برخوردار می‎کند.  به گزارش خبرگزاری فارس، بیش از 100 نفر از تجار هلندی در اعتراض به وضع تحریم ها علیه ج.ا.جمهوری اسلامی ایران و محدودیت های ایجاد شده سر راه فعالیت های تجاری آنان، جلسه ای را با حضور نمایندگان وزارت اقتصاد و وزارت امور مالی هلند در محل سازمان توسعه تجارت این کشور برگزار کردند.
در این نشست، فعالان تجاری و اقتصادی هلندی اظهار داشند که به سیاست کاری ندارند و تحریم ها بیش از آنکه به ایران صدمه بزند، به منافع شرکت های تجاری هلندی لطمه وارد کرده است.
انجمن تجاری هلند و ایران به دنبال این نشست، با صدور بیانیه ای مطبوعاتی که پوشش گسترده ای در رسانه های هلندی یافته است، مواضع و دیدگاههای خود را در این خصوص ارایه نمود.
متن کامل این بیانیه در پی می آید:
بیانیه مطبوعاتی
انجمن تجاری ایران و هلند
" تجارت در سیاست دخالت نمی کند؛ اما سیاست در تجارت مداخله می کند. "
بر اساس شعار فوق ، انجمن تجاری هلند و ایران (نیبا) نشستی توجیهی را در مورخ اول سپتامبر 2010 برای فعالان تجاری هلندی در خصوص مفاد و پیامدهای تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران برگزار کرد. حدود یکصد نماینده از بخش های تجاری و صنعتی با تخصص های مختلف از جمله نظارت و کنترل تجهیزات، تولیدات کشاورزی، آهن و فولاد، خدمات مالی و ... در این نشست شرکت کردند.
این انجمن، یک سازمان خصوصی است که تجار هلندی که روابط و منافع تجاری در یا با ایران دارند را با هم مرتبط می سازد. نیبا همچنین با سازمان توسعه تجارت هلند نیز در ارتباط است.
بحث های سیاسی بین المللی در خصوص فعالیت های هسته ای ایران در سال های اخیر منجر به وضع چندین تحریم بین المللی علیه ایران شده است. نیبا به عنوان یک سازمان خصوصی، هیچ‎گونه قضاوتی درباره اینکه این تحریم های سیاسی توجیه پذیرند یا خیر نمی کند. این موضوعی در حیطه وظایف دولت است؛ اما بخش تجاری و بازرگانی تاثیری مستقیم از تحریم های تحمیل شده پذیرفته است. بر همین اساس، نیبا مایل است نکاتی را ارایه نماید:
1.نیبا خاطر نشان می سازد که تحریم های اتحادیه اروپا که بر پایه قطعنامه شورای امنیت وضع شده، از تحریم های شورای امنیت بسیار فراتر است.
2.این تحریم ها، شرکت های اروپایی را در مقایسه با همتایان خود در سایر نقاط جهان، در موقعیت پایین تری قرار داده و آنها را از محرومیت های بیشتری برخوردار می کند.
3.به‎خاطر تحریم های اعلام شده، شرکت هایی که تاکنون کالاها و خدماتی به ایران صادر کرده ولی بهای آن را وصول نکرده اند و طرف های ایرانی هم حاضر به پرداخت آنها هستند اما با محدودیت های نقل و انتقال پول مواجه اند، با خطر جدی دریافت مطالبات خود مواجه بوده و نمی توانند مطالبات خود را وصول نمایند. در این خصوص نه طرف های ایرانی بلکه صادرکنندگان اروپایی و حتی اگر بخواهیم ادعا کنیم دولت های ملی اتحادیه اروپا متضرر خواهند شد.
4.به دلیل تفاوت چشمگیر قطعنامه های شورای امنیت و تحریم های اعلام شده اتحادیه اروپا، این نکته هم قابل توجه است که در آینده کالا ها و خدماتی که ایران نیاز دارد، توسط صادر کنندگان سایر کشورها به‎جز اروپا تامین خواهد شد. نتیجه اینکه ایران کماکان نیازهای خود را تامین کرده، اما این شرکت های اروپایی هستند که دیگر نمی توانند کاری انجام دهند.
5.تجربه تاریخی تحریم های تجاری بین المللی نشان می دهد که بازار، در هر صورت راه خود را پیدا خواهد کرد. تفاوت فاحش میان رهیافت تحریمی شورای امنیت و اتحادیه اروپا نمونه ای از این دست است.
6.نیبا انتظار ندارد که در کوتاه مدت سازمان ملل و اتحادیه اروپا در این خصوص دیدگاه های خود را به هم نزدیک نمایند. واقعیت هایی عینی همچون وجود یک قرارداد 25 ساله میان چین با ایران برای تامین انرژی خود و روابط تاریخی میان روسیه و ایران ( از جمله درگیر بودن روسیه در ساخت نیروگاه اتمی ایران) دلایلی هستند که فرضیه بالا را محتمل تر می کنند.
7.جمع بندی نیبا این است که با توجه به خواست سیاسی بین المللی برای سخت تر کردن تحریم ها علیه ایران و تفاوت های رهیافتی میان شورای امنیت و اتحادیه اروپا، به‏راحتی نمی‎تواند ایران را تحت تاثیر قرار دهد؛ ( امکان تاثیر پذیری ایران کمتر خواهد بود) اما بخش تجاری در اتحادیه اروپا و به تبع آن در هلند به شدت از آن تاثیر خواهند پذیرفت.