سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دفاع نیوز (جانم فدای رهبر)

حوزه‌های علمیه نباید ذوب در روش‌های دانشگاهی شده و شکل آن را بخود بگیرند بلکه باید سنت‌های خود را بررسی کرده و آنها را در اختیار علاقه‌مندان به علم قرار دهیم زیرا میراث علمی گذشتگان ما سرمایه هستند و نباید از آنها آسان بگذریم.
به گزارش «شیعه نیوز» ، معظم ‌له عصر امروز در دیدار با مدیران انجمن‌های علمی حوزه با اشاره به سیستم‌ آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه اظهار داشتند: هرچند هر کدام از این سیستم‌ها دارای محاسنی است اما اخیراً مشاهده می‌شود که در برخی مسایل علمی از روش‌های سنتی حوزه فاصله گرفته می‌شود و به سمت سیستم دانشگاهی می‌روند.
ایشان با غنی خواندن روش‌های سنتی حوزه افزودند: از لابه‌لای همین روش‌های سنتی بود که عالمان و بزرگان دینی برخاستند و امروز ما نباید از این روش فاصله بگیریم.
معظم‌له ادامه دادند: حوزه‌های علمیه نباید ذوب در روش‌های دانشگاهی شده و شکل آن را بخود بگیرند بلکه باید سنت‌های خود را بررسی کرده و آنها را در اختیار علاقه‌مندان به علم قرار دهیم زیرا میراث علمی گذشتگان ما سرمایه هستند و نباید از آنها آسان بگذریم.
این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود با تاکید بر گسترش علوم حوزوی گفتند: البته باید طوری این عمل انجام پذیرد که با مسایل جناحی آمیخته نشود.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سابقه درخشان و پر بار حوزه‌های علمیه ابراز داشتند: خوشبختانه امروز هم حوزه‌های علمیه ادامه دهنده مسیر علمای گذشته بوده و همان غنی بودن را دارا می‌باشند و در جهان اسلام حرف اول را می‌زنند.
معظم‌له ادامه دادند: ما میراث داران علم گذشتگان بوده و باید میراث خوبی را هم برای آیندگان به یادگار بگذاریم.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی علوم الهی را نامحدود دانستند و  اظهار داشتند: امروز در بعضی  از کتب می‌نویسند برخی از افراد، خاتم فلان علم یا موضوع هستند، این امر اشتباه و نادرست است چون در علم محدودیت نداریم.
ایشان ضمن تاکید بر حفظ احترام علمای گذشته تصریح کردند: احترام به گذشتگان به معنای توهین به آیندگان نیست و نباید صرفاً به علوم و میراث گذشتگان قناعت کنیم بلکه باید به گسترش و تولید علم بپردازیم.
معظم‌له ادامه دادند: در همین راستا باید اعتماد به نفس را در حوزویان زنده و آنها را در تولید علم تشویق کرد.
این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود با اشاره به این که امروز در قسمت‌های مختلف حوزه از جمله انجمن‌های علمی فعالیت‌‌های خوبی انجام می‌شود، تصریح کردند: هرچند این فعالیت‌ها خوب و چشمگیر است اما اطلاع رسانی مناسب انجام نمی‌گیرد به طوری که بنده شخصاً از بسیاری از آثار انجمن‌های علمی خبر ندارم.
ایشان افزودند: باید فعالیت‌های مختلف حوزه جهت آگاهی مردم و افزایش اعتماد به نفس طلاب و حوزویان اطلاع رسانی گردد.
معظم‌له همچنین به برنامه‌ریزی منظم جهت جلوگیری از امور موازی، نیاز سنجی خلاء‌های علمی حوزه و گسترش ادبیات لطیف در نوشته‌های حوزوی تاکید کرده و یادآور شدند: ورود خرافات در برخی از آثار حوزوی از دیگر مشکلات امروز حوزه است که نهادهایی چون انجمن‌های علمی حوزه باید با فعالیت‌های گسترده از ورود این خرافات به حوزه جلوگیری نمایند.   

منبع : مرکز خبر حوزه