سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دفاع نیوز (جانم فدای رهبر)

سید "حسن نصرالله " دبیرکل حزب‌الله لبنان در ابتدای سخنرانی مهم خود در زمینه آخرین تحولات لبنان که به طور مستقیم از شبکه تلویزیونی "المنار " لبنان پخش شد، با اشاره به موضوع دادگاه بین المللی ویژه رسیدگی به پرونده ترور "رفیق حریری " نخست وزیر اسبق لبنان و روند پیگیری فعالیت‌های آن گفت: ما شفاف اعلام کردیم که با صدور رای دادگاه بین‌المللی رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان مخالف هستیم زیرا این رای از طرف آمریکا و اسرائیل صادر شده است.

 

اسقاط دولت حریری حق قانونی ما بود و به آن می‌بالیم
دوشنبه 27 دی 1389 ساعت 15:19

سید "حسن نصرالله " دبیرکل حزب‌الله لبنان در ابتدای سخنرانی مهم خود در زمینه آخرین تحولات لبنان که به طور مستقیم از شبکه تلویزیونی "المنار " لبنان پخش شد، با اشاره به موضوع دادگاه بین المللی ویژه رسیدگی به پرونده ترور "رفیق حریری " نخست وزیر اسبق لبنان و روند پیگیری فعالیت‌های آن گفت: ما شفاف اعلام کردیم که با صدور رای دادگاه بین‌المللی رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان مخالف هستیم زیرا این رای از طرف آمریکا و اسرائیل صادر شده است.


*مطالبات سه‌گانه حزب‌الله در خصوص موضوع دادگاه حریری

دبیرکل حزب‌الله گفت: همه کسانی که به لبنان می اندیشند، باید با صدور رای این دادگاه مخالفت کنند زیرا در آن واقعیتی وجود ندارد.

وی با تشریح مطالبات سه‌گانه گروه هشت مارس (حزب‌الله وهمپیمانان آن) تصریح کرد: ما خواستار لغو حمایت و پشتیبانی مالی لبنان از دادگاه بین‌المللی، خروج قضات لبنانی از دادگاه و قطع روابط دولت لبنان با این دادگاه بوده‌ایم و بر تحقق این مطالبات اصرار داشته‌ایم.

سید حسن نصرالله افزود: این مطالبات ما نمی‌تواند برای دادگاه بین‌المللی مانعی ایجاد کند زیرا اگر قضات لبنانی خارج شوند آنها می‌توانند قضات دیگری را از کشورهای دیگر جایگزین آنها کنند و می‌توانند در صورت قطع حمایت مالی لبنان، منابع دیگری را جایگزین آن کنند. این مطالبات ما نمی تواند مانع دادگاه شود یعنی به اعتقاد ما، این وظیفه دولت لبنان است که از کسانی که می‌خواهند به امنیت ملی کشور لطمه بزنند، حمایت نکند.

وی تصریح کرد: این سه محوری است که ما همواره بر آن پافشاری کرده و اصرار داریم زیرا معتقدیم که این سه شرط موجب نمی شود که دادگاه متوقف شود.


* موافقت عربستان با شروط حزب‌الله

دبیرکل حزب‌الله گفت: اما به یک راه حل میانه رسیده نشد. عربستان گفت که با این شروط ما موافق است اما آقای سعد حریری با مطالبات ما بازهم مخالفت کرد و اصرار داشت که همکاری دولت با دادگاه متوقف نخواهد شد و قضات با دادگاه همکاری کنند.

وی گفت: طرف لبنانی تاکید کردند که موافق این سه محور مقاومت موافق هستند اما تاکید می کردند که موضوع سری بماند و به رسانه‌ها درز نکند و ما و همپیمانان ما فقط از آن مطلع باشیم.

دبیرکل حزب‌الله گفت: فرصت‌های سازنده‌ای در این خصوص فراهم شد و "بشار اسد " رئیس جمهوری سوریه حمایت کرد اما سفر عبدالله بن عبدالعزیز شاه عربستان به آمریکا و مداوای وی در آنجا موجب شد که روند سازنده‌ای که عربستان و سوریه دنبال می کردند، متوقف شود و کار به کندی پیش برود.

وی تصریح کرد: ظرف چند هفته گذشته نیز مطلع شدیم که شاه عربستان تحت عمل جراحی قرار گرفته است و پس از آن هم اعلام شد که همکاری عربستان و سوریه و طرح این دو کشور متاسفانه به نتیجه نرسیده است.

سید حسن نصرالله گفت: در همین بین هم به ما خبر رسید که سعد حریری به واشنگتن سفر کرده و دیدارهایی با مسئولان آمریکایی و عربستان داشته است و با وجود اینکه مطالبات ما به ایشان منتقل شده بود، باز هم حریری پافشاری کرده و گفته بود که دولت لبنان روابط خود را با دادگاه متوقف نمی‌کند.

وی تصریح کرد: در طول این هفته‌های اخیر مذاکرات فشرده‌ای وجود داشت و از همه این کشورها تشکر می‌کنم که تلاش های زیادی را داشتند هرچند که تا این لحظه نتیجه‌ای نداشته‌اند.


* کناره‌گیری ناگهان عربستان از میانجیگری برای حل بحران لبنان

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: عربستان با سوریه در روزهای اخیر تماس گرفته و گفت که ما نمی توانیم دیگر این درخصوص میانجیگری داشته باشم و پای خود را کنار کشیدند یعنی به صورت ناگهانی پای خود را عربستان عقب کشیدند.


*خروج از دولت حریری قانونی بود

نصرالله ادامه داد: همچنین به ما گفته شد که صدور رای دادگاه زودتر اعلام می شود و همین روزها اعلام خواهد شد و ما در مذاکرات مفصل خود داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که باید از دولت خارج شویم و این دولت منحل شود. البته این کار ما کاملا در چارچوب قانون اساسی بود.


*دخالت‌های آمریکا و اسرائیل مانع حل بحران لبنان شد

دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به تلاش‌های دمشق و ریاض برای حل مشکل لبنان ، آمریکا و رژیم صهیونیستی را عامل اصلی شکست طرح مشترک این دو کشور درباره اوضاع لبنان دانست.

وی افزود: برخی می‌پرسند که چرا اوضاع اینگونه و وضعیت به اینجا کشیده شد که در جواب باید گفت: 1- آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها مخالف میانجی‌گری کشورهای عربی و از جمله سوریه و عربستان بودند، آنها معتقد بودند فضای بسیار خوبی برای دستیابی به تفاهم میان لبنانی‌ها بوجود آمده و این فضا می‌تواند مسئله ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان را حل کند؛ امری که اصلا به نفع آنها نبود و ‌به همین دلیل وقتی دیدند چنین فضایی بوجود آمده، به سرعت وارد عمل شدند و به عربستان و سوریه هشدار دادند که این موضوع باید از طریق تل‌آویو - واشنگتن حل شود و این نکته‌ای است که باید به آن توجه ویژه داشت.

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد : آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها برای دادگاه برنامه‌ریزی کرده بودند و تلاش داشتند تا با متهم کردن مقاومت و حزب‌الله به اهداف خود برسند.

2- این موضوع تنها مختص آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها نبود بلکه در داخل لبنان نیز احزاب و گروه‌هایی وجود داشته و دارند که نمی‌خواستند و نمی‌خواهند تلاش‌های عربستان و سوریه به نتیجه برسد و سخنان ناپسندی پشت سر "عبد الله بن عبدالعزیز " پادشاه عربستان بر زبان آوردند که به نظر نمی‌رسد، کار شایسته‌ای باشد.

3- موضوع سومی که باید به آن توجه داشت، مسئله آقای سعد حریری و گروه وی است که در این زمینه، بی‌تقصیر نیست. آقای سعد حریری پیش از این از توافقات صورت گرفته و تلاش‌های به نتیجه رسیده عربستان - سوریه سخن گفته بود، ‌اما چه شد که بعدا موضع خود را تغییر داد. این امر این جای سوال دارد. چرا آقای سعد حریری باید سخنانی را بر زبان آورد که تنش‌هایی را در لبنان ایجاد کند و این نکته‌ای است که نمی‌توان به راحتی از آن گذشت و این جای سوال بزرگی دارد و این سوالی است که برای همه لبنانی‌های نگران لبنان و آینده آن مطرح است.

4- به اعتقاد من، آقای حریری و گروه وی از ابتدا درک عمیقی از اقدامات و تلاش‌های عربستان - سوریه نداشتند و متوجه نبودند این دو کشور تحت چه فشارهای سنگینی از سوی آمریکا قرار دارند و اگر ایشان و گروهش منافع ملی لبنان را درک می‌کرد و به آنها توجه داشت، دست به چنین اقدامی نمی‌زد و البته، این نتیجه‌ای است که شخص بنده از عملکرد و فعالیت‌های سعد حریری در طول آن مدت به آن رسیدم، به نظر من جریان "المستقبل " به رهبری سعد حریری کارآمدی لازم را نداشت تا مشکلات لبنان را حل کند.

5- آقای حریری پس از بازگشت از آمریکا گفت که درخواست‌هایی ارائه داده که در صورت تحقق، موفقیت‌هایی برای ملت لبنان رقم خواهد زد، اما به اعتقاد ما، این درخواست‌ها هیچ‌‌کدام به نفع ملت لبنان نیست.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: سعد حریری بر داشتن رابطه با دادگاه بین‌المللی تاکید دارد در حالی که چون دادگاه بین‌المللی در مسیر نادرست و بر خلاف حقیقت حرکت می‌کند، بنابراین به نظر ما نباید با آن رابطه داشت. ما باید اجازه دهیم خود مردم تصمیم بگیرند و قضاوت کنند و منافع خود را تشخیص دهند؛ نه این که منافع گروهی را بر منافع ملی ارجحیت داد.

وی افزود: جریان سعد حریری باید منافع حزبی خود را کنار بگذارند و لبنان را به سوی فتنه، آشوب و هرج و مرج سوق ندهند و در این زمینه، دلایل و شواهد و قرائن لازم جهت اثبات این ادعاها وجود دارد.

سید حسن نصرالله گفت: اجازه دهید برای فهم بیشتر موضوع، به مسئله شاهدان دروغین اشاره کنم که موضوع بسیار مهمی است، چون به خاطر این شاهدان دروغین، مردم عادی و افسران نظامی بسیاری بازداشت و به زندان افتادند، روابط دمشق - بیروت بهم ریخت و بدترین و سخت‌ترین جنگ یعنی جنگ میان مذاهب بر مبنای همین شاهدان دروغین در لبنان درگرفت و حتی انتخابات پارلمانی‌ ما هم تحت تاثیر این موضوع قرار گرفت و چون موضوع ملت و دولت لبنان است، بنابراین پرداختن به آن بسیار مهم می‌نماید و برای بررسی این موضوع، نباید به دیگران اجازه دخالت داد یا این که برای حل این موضوع به بیگانگان پناه ببریم. ما دادگاه‌های داخلی و از جمله دادگاه عالی داریم که معتقدیم باید به این موضوع رسیدگی کنند.

وی گفت: ما معتقدیم دموکراسی توافقی می‌تواند مشکل گشا باشد و ما را از روی آوردن و کمک گرفتن از از نهادهای بین المللی بی‌نیاز کند، به اعتقاد ما، باید به لبنانی‌ها فرصت داده شود تا پرونده شاهدان دروغین را کاملا بررسی کنند. دادگاه عالی باید شاهدان دروغین را فرا بخواند و به همه چیز به شکلی دقیق رسیدگی کند که این امر، به نفع لبنان است.

دبیرکل حزب‌الله گفت: اینکه چرا بر این موضوع تاکید داریم، این است که چون حقیقت وابسته به این موضوع است. ما امروز دیدیم که شبکه تلویزیونی "الجدید " لبنان تصاویری را در مورد شهادت یکی از شاهدان دروغین - که یکی از مهمترین شاهدان دروغین نیز بشمار می‌آمد- پخش کرد. نوارهای صوتی و ویدئویی پخش شده نشان می‌دهد که شهادت این شاهد، ساختگی است و کسانی که این گفته را باور نمی‌کنند، می‌توانند دوباره نوارها را بازبینی کنند و ببینند که آنها چگونه در سخنان خود صرفا بر حزب‌الله و وارد آوردن اتهام به آن تاکید می‌کنند و به این طریق خواسته‌اند که بگویند که این حزب‌الله است که واقعا در ترور رفیق حریری دست داشته است، درحالی که همه می‌دانند رژیم صهیونیستی تا چه اندازه در دستگاه‌های اطلاعاتی و هم‌چنین ارتباطی لبنان نفوذ داشته است.

سید حسن نصرالله گفت: سوال ما این است که چگونه با این سخنان ساختگی و اتهامات ساختگی، حزب‌الله را متهم می‌کنند. به اعتقاد ما، این سخنان از دفتر سعد حریری منتشر شده است چون همه می‌دانیم که حریری چند وقت پیش با "محمد صدیق " گفت‌وگوهایی داشت و بر این اساس است که می‌گوییم آمریکا و رژیم صهیونیستی پس از تلاش‌های بسیار، موفق شدند تلاش‌های عربستان و سوریه را ناکام سازند.
دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به اینکه مخالفان دولت خواهان بازگشت حریری به دولت نیستند،‌ تصریح کرد که ادامه همکاری با دولت قبلی حریری به نفع لبنان نبود.


* مخالفان خواهان بازگشت حریری به دولت نیستند

دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به اینکه مخالفان دولت خواهان بازگشت حریری به دولت نیستند،‌ تصریح کرد که ادامه همکاری با دولت قبلی حریری به نفع لبنان نبود.

سید حسن نصرالله در ادامه سخنان خود به بررسی نادیده گرفتن حقوق ملت لبنان از سوی دولت این کشور پرداخته و تاکید کرد: ما نمی‌توانستیم با چنین دولتی همکاری کنیم، ما به فکر منافع لبنان هستیم و در این خصوص بر کشورهای دیگر تکیه نمی‌کنیم، قانون اساسی نیز ابزار لازم را در این زمینه در اختیار ما قرار داده است و ما مخیر به همکاری یا عدم همکاری با دولت هستیم.

وی همچنین به موضوع فساد در میان برخی وزاری گروه 14 مارس اشاره و تصریح کرد که این طبیعی است که آنها به این ترتیب می‌خواهند که اوضاع را بر اساس خواسته‌های خود پیش ببرند.

نصرالله نکته دیگر در سخنرانی خود را اینگونه مطرح کرد که دولت حریری از اینکه بخواهد مانع از صدور رأی دادگاه حریری شود، عاجر و ناتوان بود،‌ دولت حتی وقاحت را به جایی رساند که قاضیان لبنانی را وارد این دادگاه کرده است، آنها با این اقدام قصد دارند تا بتواند افراد مختلفی را که در این زمینه گناهی هم ندارند، بازداشت کنند.


* گروه 14مارس با تکیه به بیگانه قصد ویران کردن لبنان را دارد

دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد که گروه 14مارس می‌خواهد با تکیه بر خارج از لبنان این کشور را از داخل ویران کند و آن را به فروپاشی و انحطاط بکشاند.

نصرالله گفت: اگر غرب تمام امکانات خود را برای کشاندن ما‌ به جنگ داخلی و مذهبی به کار برد، موفق نخواهد بود و حزب‌الله این موضوع را خط قرمز خود می‌داند.


*فتنه مذهبی و داخلی خط قرمز مقاومت است

دبیرکل حزب‌الله تاکید کرد: اگر غرب تمام امکانات خود را برای کشاندن ما‌ به جنگ داخلی و مذهبی به کار برد، موفق نخواهد بود و حزب‌الله این موضوع را خط قرمز خود می‌داند.

‌سید حسن نصرالله در ادامه سخنرانی مهم خود که به طور مستقیم از شبکه المنار لبنان پخش می شد، به موضوع ارتباط برخی از عناصر دادگاه بین‌المللی حریری با سازمان‌های جاسوسی کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت که به این ترتیب ما نمی‌توانستیم با چنین دادگاهی تعامل و همکاری خود را ادامه دهیم.

نصرالله به موضوع صدور احتمالی حکم اولیه دادگاه حریری نیز اشاره کرد و گفت که از بعد از صدور این حکم ممکن است افراد عادی در خیابان‌های لبنان راه بروند،‌ اما ناگهان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شوند، بنابراین ما ساقط کردن رأی دادگاه را بخشی از مسئولیت خود می‌دانیم.


*ادامه همکاری با دولت حریری به نفع کشور نیست

وی ادامه داد: البته اگر دولت در این زمینه صادق و مسئولیت‌پذیر بود، ما همکاری با این دولت را باعث افتخار خود می‌دانستیم و به این همکاری خود ادامه می‌دادیم اما واقعیت‌ها در لبنان نشان داد که ادامه همکاری با این دولت به نفع کشور نیست.

دبیرکل حزب‌الله استعفای وزرای مخالف دولت را قانونی و منطقی خواند و تصریح کرد که این گروه دست به شورش و آشوب خیابانی نزده است بلکه از حق قانونی خود استفاده کرده و کسی در این زمینه نمی‌تواند مخالفان دولت را ملامت کند.

نصرالله تصریح کرد: البته ما در مقاومت به مسئولیت‌های خود پایبند هستیم و از تهدیدهایی که در این زمینه علیه ما مطرح می‌شود، نمی‌ترسیم، همان طور که پیش از این از تهدیدهای نظامی و حملات نظامی نترسیدیم. آنهایی باید در این زمینه نگران باشند که بر کشورهای خارجی تکیه کرده‌اند، چرا که‌ آنها در نهایت شرمنده و ذلیل خواهند بود.

دبیرکل حزب‌الله با اشاره برنامه‌ها و توطئه‌های کشورهای مختلف در زمینه بروز جنگ داخلی در لبنان گفت: اگر این کشورها تمام امکانات خود را بسیج کنند تا حزب‌الله را به جنگ داخلی و فتنه مذهبی بکشانند، کور خوانده‌اند و حزب‌الله این موضوع را خط قرمز خود می‌داند.

وی در مورد موضع‌گیری‌های هشت مارس در آینده این کشور و موضوع انتخاب نخست‌وزیر آینده برای لبنان گفت که نشست‌های گسترده‌ای در میان این گروه برای بررسی این موضوع در روزهای آینده برگزار خواهد شد،‌ اما مهم این است که آنچه برای آمریکا در این زمینه اهمیت دارد، رسیدن به منافع دولت خود و منافع رژیم صهیونیستی است و ما باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم.


*کسانی که به واشنگتن دلخوش کرده‌اند شرمسار خواهند شد

به گزارش فارس ، دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به اتکای جریان حاکم لبنان به غرب گفت: کسانی که به خارج از لبنان یعنی واشنگتن، تل‌آویو و اروپا دلخوش کرده‌اند، در نهایت شرمنده خواهند شد.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه سخنان خود گفت: این را هم بگویم که همه دنیا فهمیده‌اند که آمریکا مسئول تلاش و رایزنی با گروه‌های لبنانی است تا نخست وزیری را بر مسند قدرت بنشانند که مد نظر آنها باشد و منافع آنها را تامین کند و به همین دلیل است که کلینتون در این روزها با افراد مختلف تماس گرفته و شاهد دخالت منطقه‌ای و بین المللی برای نخست وزیر لبنان بوده‌ایم و این موضوعی است که باید به آن توجه کرد که آنها به منافع خود می‌اندیشند و منافع اسرائیل را در نظر می‌گیرند.

وی افزود: این چه کسی نخست وزیر لبنان شود و سکان امور به دست چه کسی داده شود، موضوعی است که باید لبنانی برای آن تصمیم گیری کنند و بالطبع ملت لبنان باید درپی انتخاب فردی باشند که احترام به قانون اساسی و حفظ امنیت و جلوگیری از بروز هرج و مرج و فتنه برایش در اواویت باشد.

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به صرف هزینه‌های میلیاردی غرب برای روی کار آوردن نامزدهای مورد نظر خود در پارلمان لبنان گفت: در انتخاباتی که در گذشته داشتیم برخی از کشورهای غربی میلیاردها دلار به لبنان تزریق کردند تا نمایندگان وابسته به ‌خود را وارد لبنان کنند و با نفوذ در پارلمان در انتخاب نخست وزیر دخیل باشند. بعد از ظهر امروز هم شنیدیم سفیر آمریکا در لبنان با یکی از نمایندگان لبنان دیدار داشته است، چرا این دیدارها بی‌شک جای سوال دارد.


* محور آمریکا و اسرائیل در صدد روی کار آوردن مجدد حریری است

سیدحسن نصرالله افزود: آشکار است که آنها به دنبال دخالت در لبنان و فشار بر مردم لبنان هستند و محور آمریکا – اسرائیل می‌خواهد بار دیگر سعد حریری را بر مسند قدرت بنشاند، اما آمریکایی‌ها باز هم مرتکب اشتباه می‌شوند، آنها فکر می‌کنند می‌توانند اینگونه در امور لبنان دخالت کنند، ما در آخرین ساعات شنیدیم که "عمر کرامی " به عنوان نامزد نخست وزیری معرفی شده، اما برخی کشورها نمی‌خواهد او به نخست وزیری لبنان انتخاب شود و به هیمن دلیل می‌گویند که چنین چیزی اصلا مطرح نشده است.


*کیفر خواست با هدف فتنه و آشوب در لبنان صورت می‌گیرد

دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد، در اینجا این سوال مهم مطرح می‌شود که چرا آقای بلمار می‌خواهد کیفر خواست را مطرح کند، اگر کیفر خواست آنگونه که گفته‌اند علیه حزب الله باشد، از نظر ما مردود است و زمان صدور حکم اولیه نیز جای سوال دارد، چون این گونه به نظر می رسد برای زمان صدور این حکم برنامه ریزی شده است، چرا آخر هفته یا روزهای گذشته این حکم را اعلام نکردند، چرا می‌خواهند این حکم را فردا اعلام کنند که همزمان است با آغاز رایزنی برای تشکیل دولت لبنان، بی‌شک آنها به این طریق می‌خواهند اینگونه فتنه و آشوب و هرج و مرج را در کشور ایجاد کنند.


* گزینه‌های فراروی آینده

وی افزود: آنها برنامه‌ ریزی کرده‌اند که وقتی دولت لبنان و نخست وزیر لبنان انتخاب می‌شود، رای خود را اعلام کنند تا لبنان را وارد هرج و مرج سیاسی نمایند. روزهای آینده ما چند گزینه بسیار مهم پیش رو داریم که اولین مشاوره‌های میشل سلیمان با پارلمان در مورد انتخاب نخست وزیر است و دیگری صدور رای اولیه دادگاه.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: به نظر ما زمان صدور رای دادگاه برنامه ریزی شده است تا با زمان انتخاب نخست وزیر همزمان باشد و به این طریق گروه‌های مختلف لبنانی را درگیر کنند اما موضوع مشاوره‌های میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان با پارلمان موضوعی کاملا داخلی و همچنین طبیعی است و در این موضوع نمایندگان پارلمان باید با هم رایزنی کنند و نظر خود را در مورد انتخاب نخست وزیر بدهند و بالطبع ما هم نظر خود را در این باره بدهیم و در این راه حتی اگر نتیجه مذاکرات و رایزنی‌ها مطابق خواسته‌های ما نبود، باز پذیرفته شدنی است، اما حکم دادگاه موضوعی دیگر است و ما نظر خود را صراحتا درباره آن بیان خواهیم کرد.

سیدحسن نصرالله روزهای آینده را روزهای سخت و سرنوشت سازی توصیف کرد و افزود: در این روزها دولت لبنان باید تشکیل شود. اگر به گذشته‌ها توجه کنیم باید از آن درس‌های بسیاری فرا بگیریم و حزب‌الله در خصوص مشارکت در دولت مواضع خود را دارد و به اعتقاد ما هر دولتی که در لبنان تشکیل می‌شود باید مسئولیت‌پذیر باشد و به مسئولیت‌های ملی و میهنی خود پایبند باشد، ما نمی‌پذیریم که دولتی در لبنان بر سرکار بیآید که در برابر مسئله شاهدان دروغین سکوت کند و این اصلا مورد پذیرش حزب الله نیست و این برای ما غیرممکن است و حزب الله نمی‌تواند در برابر مسئله شاهدان دروغین و فساد مالی سکوت کند و در برابر این موضوع ایستادگی خواهد کرد.

وی تصریح کرد: آنها به دنبال حل موضوعات لبنان نیستند. آنها می‌خواهند وارد لبنان شوند و گروه‌های لبنانی را رو در روی هم قرار دهند و نمونه آن، ناکام کردن تلاش‌های ریاض و دمشق است.

سید حسن نصرالله گفت: درخصوص رای دادگاه، آخرین موردی که باید بگویم این است که بعضی از مردم به ما می گویند، مقاومت کنید و منتظر بمانید تا رای دادگاه صادر شود و سپس مواضع خود را مطرح کنید.


* هرگز در برابر رای دادگاه حریری سکوت نخواهیم کرد

وی افزود: اما اعتقاد ما غیر از این است. ما نباید در برابر رای دادگاه ساکت باشیم و نظاره‌گر باشیم چون به نظر ما، رای دادگاه برپایه ظلم و جور صادر می شود. چرا باید حزب‌الله اجازه دهد آبرویش از سوی این دادگاه برده شود.

سید حسن نصرالله گفت: بی شک ما در این زمینه با همپیمانان منطقه‌ای خود مثل تمام کشورهای دیگر مشورت می‌کنیم. ما نمی‌توانیم نظاره‌گر باشیم و اجازه دهیم آبروی ما را ببرند.


*عاملان ترور حریری باید مجازات شوند

وی افزود: ما معتقدیم عاملان ترور حریری باید مجازات شوند و آنها در آینده به اشتباه خود پی خواهند برد و ما در آینده گام‌های خود را بر می‌داریم و برنامه‌های خود را در صورت صدور چنین رایی بیان خواهیم کرد.

دبیرکل حزب‌الله گفت: بی شک، هرج و مرج حاکم بر لبنان، حاصل منافع بیگانگان در این کشور است، از جمله ترور رفیق حریری و برپا کردن این فتنه. آنها کسانی هستند که می‌خواهند لبنانی‌ها با هم بجنگند و به جای تفاهم و زندگی مسالمت آمیز رو در روی هم قرار گیرند.

وی افزود: ما در سخت‌ترین شرایط در سال‌های گذشته ملاحظه کردیم که آمریکا هیچ‌گاه پشتیبان لبنان نبود و این موضوع در مورد تمام منطقه خاورمیانه صدق می‌کند.


* آمریکایی‌ها به دنبال منافع خود در منطقه هستند

دبیرکل حزب‌الله گفت: آنها برای خاورمیانه برنامه‌ها دارند و از جمله می‌توان به خاورمیانه جدید اشاره کرد و همچنین جنگ‌هایی که به راه انداخته‌اند؛ چون در این منطقه بدنبال اهداف خود هستند و کسانی که به آنها دل خوش کرده‌اند، در اشتباه هستند و امیدواریم که در دامن این فتنه‌ها نیفتند.

وی تصریح کرد: من خطاب به این افراد می‌گویم، دوستان عزیز بیایید اشتباهات خود را اصلاح کنید و از خدا می‌خواهم که به رهبران لبنان قدرت مسئولیت پذیری و درک واقعیت‌ها را بدهد.


* استقبال از انقلاب مردم تونس

سید حسن نصرالله در پایان سخنرانی خود از قیام مردم تونس در سرنگونی دولت این کشور استقبال کرد و آن را انقلاب ، انتفاضه و قیام تاریخی خواند.
وی تاکید کرد، اینها " غرب " با وجود اینکه رئیس جمهور تونس در طول این سال‌ها به آنها خدمت کرد، راضی نشدند که حتی او را به کشورشان پناه بدهند.



خبر | سیاسی
شماره مطلب: 12803
دفعات دیده شده: 25 | آخرین مشاهده: 24 دقیقه پیش