سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دفاع نیوز (جانم فدای رهبر)

رئیس جمهور سوریه تصریح کرد که وی در راستای اصلاحات سیاسی در کشورش گام برمی‌دارد و رهبران منطقه باید تمایل مردمی برای تغییر را درک کرده و آن را در نظر بگیرند.

به گزارش ایسنا، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با روزنامه وال استریت ژورنال گفت که انجام اصلاحات بیش از آن که فرصت از دست برود ضروری است و وی تلاش می‌کند تا از وقوع انتفاضه مردمی علیه نظامش همانند آنچه که در تونس روی داد جلوگیری کند، اما تاکید کرد که به دلیل موضع ضد آمریکایی و اسرائیلی‌اش بیشتر از حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر به مردم نزدیک‌ است.

متن مصاحبه بشار اسد با وال استریت ژورنال به این شرح است:

وال استریت ژورنال:‌ شما به عنوان رئیس جمهور سوریه شرایط رخ داده در تونس‌، مصر‌، الجزایر و اردن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ تغییرات در منطقه را چگونه می بینید؟ این برای سوریه به چه معنا است؟

بشار اسد: این بدان معنا است که اگر آبی بدون جریان وجود داشته باشد شما می‌توانید آلودگی و میکروب را در آن مشاهده کنید و به دلیل اینکه شما این راکد بودن را برای دهه‌ها داشتید اکنون شاهد تغییرات در چند سال اخیر در خاورمیانه و جهان بوده‌اید. به دلیل این راکد بودن شرایط جهان با میکروب‌هایی احاطه شده بود بنابراین آنچه را که شما در منطقه می بینید نوعی بیماری بوده است. این دقیقا چیزی است که ما اکنون مشاهده می‌کنیم؛ اگر می‌خواهید در مورد تونس و مصر صحبت کنم، ما خارج از این موضوع قرار داریم. در نهایت ما تونسی یا مصری نیستیم. می‌توانم در شرایط منطقه در کل صحبت کنم چون ما در یک منطقه هستیم ما کپی یکدیگر نیستیم اما وجه مشترک زیادی داریم. فکر می‌کنم این موضوع در مورد ناامیدی در منطقه است زمانی که شما یک ناآرامی را مشاهده می‌کنید مشخص است که خشمی وجود داشته است. ناامیدی دو عامل دارد یک عامل داخلی و عامل خارجی. عامل داخلی موضوعی است که ما مقصر شناخته می‌شویم و عامل خارجی موضوعی است که ما یکسری عوامل را مقصر معرفی می‌کنیم.

چرا اصلاحات سیاسی در سوریه به یک چالش داخلی تبدیل شده است؟ این موضوعی است که شما مدت‌ها است بر روی آن کار می‌کنید اما مردم احساس می‌کنند پیشرفتی زیادی در این راستا حاصل نشده است.

از زمان بر روی کار آمدنم روند اصلاحات در کشور را آغاز کرده‌ام اما روشی که ما به اصلاحات نگاه می‌کنیم متفاوت از روشی است که مدنظر شما است.

حوادث تونس و مصر باعث نشد که شما روند اصلاحات در این کشور را سرعت ببخشید و آیا این نگرانی در شما وجود نداشته که آنچه در مصر رخ داده بر شرایط سوریه تاثیر بگذارد؟

اگر به خاطر شرایط در تونس و مصر اصلاحاتی اعمال کنید این یک واکنش است نه اقدام واقعی. ما همیشه گفته ایم که اصلاحات در کشور لازم است. اگر می‌خواهید میان سوریه و مصر مقایسه کنید باید از زاویه متفاوت نگاه کنید. این سوال را باید پرسید که به رغم مواجهه با شرایط سخت چرا سوریه با ثبات است. مصر با کمک‌های مالی آمریکا روبرو است اما سوریه با تحریم‌هایی مواجه است. به رغم اینکه ما منابع تامین نیازهای مردم را در اختیار نداشتیم اما با رشد اقتصادی مواجه بودیم به رغم تمامی این مشکلات مردم شورش نکردند. بنابراین نارضایتی‌ها به تامین نیازهای مردم و اصلاحات ارتباطی ندارد بلکه به ایدئولوژی و اعتقادات ارتباط دارد. می‌خواهم بگویم وجه مشترک زیادی میان کشورها در منطقه است اما در عین حال تفاوت‌هایی میان کشورها وجود دارد.

آیا فکر می‌کنید غرب یا آمریکا به دلیل تغییرات در خاورمیانه از توانایی اندکی برای دیکته کردن یکسری مسائل برخوردار خواهد شد؟

بله دیکته برای مقام‌ها و دولت‌ها انجام می‌شود شما نمی توانید از طریق مردم موضوعی را دیکته کنید و مادامی که مردم نقش مهمی در آینده کشوری دارد بنابراین کشورهایی نظیر آمریکا و یا هر کشور دیگر غربی که می‌خواهد در منطقه نفوذ کند با توانایی اندکی مواجه می‌شود.

آیا شما از تشکیل دولت جدید در لبنان رضایت دارید و آیا فکر می‌کنید شرایط در لبنان با ثبات خواهد شد؟

آنچه رضایت داریم این است که انتقال میان دو دولت آرام انجام شد چون طی چند هفته اخیر در مورد شرایط لبنان نگران بودیم. بنابراین موضوع مهم این است که انتقال قدرت از دولت قبلی به دولت جدید آرام انجام شد. حال سوال اینجاست آیا این یک دولت وحدت ملی است؟ این سوال خیلی مهمی است چون ما در مورد کشوری صحبت می‌کنیم که اختلافات در آن زیاد است. بدون یک دولت متحد ملی این موضوع اهمیتی ندارد که شما اکثریت هستید یا اقلیت. بنابراین امیدواریم که طی هفته جاری آنها تلاش کنند تا یک دولت وحدت ملی تشکیل دهند و این هدف نخست وزیر لبنان است. فکر می‌کنم شرایط در راستای بهبودی و یا تضمین اینکه اوضاع در حالت عادی و بدون تنش حرکت می‌کند‌، قرار دارد.

آیا شما فکر می‌کنید که دادگاه تحقیق ترور رفیق الحریری می‌تواند بر شرایط لبنان تاثیر بگذارد؟ موضع سوریه در این راستا چیست؟

موضوع بررسی ترور رفیق الحریری و تشکیل این دادگاه توافقی است که میان لبنان و سازمان ملل رخ داده نه توافقی میان سوریه و سازمان ملل .بنابراین ما با این کمیته تحقیق برای کمک به کشف اطلاعات کمک می‌کنیم و این در هر گزارش خبری مشخص بوده که سوریه با این کمیته همکاری می‌کند. البته اینکه این دادگاه قصد دارد حرفه‌ای عمل کند موضوعی است که در شرایط لبنان تاثیر گذار خواهد بود. این در حالی است که اگر این دادگاه به ابزار سیاسی تبدیل شود می تواند در اوضاع لبنان تاثیر گذار باشد. موضوع این است که اکنون صحبت از اتهام زدن به افرادی بدون ارائه مدرک است. شما چگونه می‌توانید به فردی که مدرکی از او ندارید، اتهام وارد کنید. اگر دولت لبنان از صدور کیفر خواستی که در آن فقدان مدارک کافی وجود دارد امتناع کند، هیچ مشکلی پیش نمی آید.

سعد الحریری، نخست وزیر پیشین لبنان اعلام کرده است که شواهد و مدارک دروغینی در این دادگاه ارائه شده است این موضوع را وی به طور رسمی اعلام کرده است. پس بنابراین به طور طبیعی اگر شما دادگاهی داشته باشید که در آن مدارک دروغین ارائه شده چه واکنشی نشان می‌دهید؟

من وکیل نیستم شما نیز وکیل نیستید اما این یک حقیقت ساده است اگر واقعا این گونه باشد که دادگاه ترور رفیق الحریری با مدارک دروغین قصد صدور کیفر خواست دارد این موضوع معتبر نیست و ما آن را معتبر نمی‌دانیم.

آمریکایی‌ها معتقدند میان ارتش سوریه و لبنان ارتباطاتی وجود دارد و این اتهام وجود دارد که اگر مناقشه‌ای بین اسرائیل و حزب‌الله رخ دهد سوریه وارد عمل می‌شود آیا این یک تهدید واقعی است؟

ما همیشه به مقام‌های آمریکایی و اروپایی توصیه کرده ایم که وقت خود را با مطرح کردن این اتهامات تلف نکنند. حقیقت این است که ما باید به حقایق توجه کنیم . مقام‌های آمریکایی باید وقت خود را صرف ایجاد صلح کنند نه اینکه به یک سری کشورها اتهام‌های واهی مطرح کنند.در نهایت آن چیزی که تغییر نمی‌کند حقیقت است.

بنابراین شما معتقد هستید که سوریه در هیچ انتقال سلاح بین این کشور و لبنان دخالت ندارد.

اگر شما به غزه نگاه کنید بین اسرائیل و مصر محصور شده؛ هر دوی آنها علیه حماس هستند و هر دوی آنها ممنوعیت واقعی ورود و خروج سلاح را اعمال کرده‌اند.

نظر شما در مورد روند صلح در خاورمیانه چیست آیا فکر می‌کنید این روند مرده است؟

خیر چون شما گزینه دیگری ندارید چون اگر شما می خواهید در مورد یک روند صلح مرده صحبت کنید این بدان معنا است که هر کسی باید خود را برای جنگ بعدی آماده کند و این چیزی است که به نفع ما و به نفع منطقه نیست. فکر می‌کنم که اسرائیل از جنگ سال 2006 درس گرفته؛ شرایط در حال تغییر است اما به رغم این تغییرات ما باید به این معتقد باشیم که فقط صلح می‌تواند به ما کمک کند. به خاطر همین ما خوشبین هستیم و این تنها راهی است که ما را برای حرکت در مسیر صلح تشویق می‌کند. اگر در مورد روند صلح خاورمیانه می‌خواهید ارزیابی‌هایی بدانید باید بگویم که کل روند صلح خاورمیانه یک روند جامع است. باید تمامی شرایط را بسنجیم و در این مورد اظهار نظر کنیم.

می‌خواهم نظر شما را در مورد روابط میان دمشق و آمریکا بدانم؟ اخیرا آمریکا سفیر جدید خود در سوریه را معرفی کرده است بنابراین به نظر می‌رسد که آمریکا در مسیری قرار گرفته است که مسیر دوران جرج بوش نیست اما همچنان تحریم‌ها علیه سوریه پابرجا است.

موضوع جدیدی که در دولت آمریکا از زمان به روی کار آمدن اوباما هویدا است این است که آمریکا دیگر زیاد موضوعی را دیکته نمی‌کند و آماده شنیدن است این به عنوان پایه‌ای برای هر نوع روابط با هر کشوری بسیار مهم به شمار می رود. موضوع دیگر این است که دو سال از زمان به قدرت رسیدن اوباما می‌گذرد اما چه تغییراتی رخ داده است در واقع هیچ تغییری رخ نداده است. تنها چیزی که در این دو سال رخ داده سیگنال‌هایی رد و بدل شده میان دو کشور است. اما چگونه می‌توان این سیگنال ها را به حقیقت تبدیل کرد. مساله سیاست داخلی آمریکا است شما در آمریکا، کنگره و موسسات دیگر دارید و این موسسات و کنگره نمی‌توانند برخلاف منافع آمریکا عمل کنند. اگر به شرایط عراق‌، افغانستان و یا پاکستان نگاه کنید مشاهده می‌کنید که هیچ موفقیتی در سیاست آمریکا وجود ندارد. بخشی از ناامیدی و ناآرامی‌ها در منطقه مربوط به سیاست آمریکا است و مردم در حال موضع گیری علیه آمریکا هستند.

آیا فکر می‌کنید تغییرات در مصر در روند صلح خاورمیانه تاثیر گذار خواهد بود؟

اگر می‌خواهید به این سوال پاسخ بدهم باید این سوال پرسیده می شد که نقش مصر در روند صلح خاورمیانه چه بود آنها معاهده صلح امضا کردند آنها بخشی از مسیر ما نیستند. سه سال گذشته است و آنها نتوانسته اند به سازش در مصر دست یابند بنابراین اگر می‌خواهید به سوال شما جواب دهم باید این موضوع پرسیده شود که به واقع نقش مصر در روند صلح خاورمیانه چه بوده از نظر من سوریه ‌، لبنان و فلسطینی‌ها مسئول این روند صلح هستند و هیچ کشوری مسئول آن نیست. اگر می‌خواهند از این موضوع حمایت کنند می‌توانند، اما شما نمی توانید در مورد یک نقش اصلی در این راستا صحبت کنید.

آیا فکر می‌کنید در مسیر درست حرکت می‌کنید؟

باید حرکت کرد به همین دلیل است که می‌گویم زمانی که شما راکد هستید ممکن است آلوده شوید بنابراین حرکت سریع و یا کند هر کدام حسن‌هایی دارد.در نهایت باید حرکت کرد حال مهم نیست به سرعت یا کند.