سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دفاع نیوز (جانم فدای رهبر)

استانبول - دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت: مذاکرات باید بر اساس "منطق مشترک" باشد در غیر این صورت مذاکره به "دیکته" تبدیل می شود و دیگر مذاکره نیست.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، سعید جلیلی عصر شنبه پس از پایان مذاکرات استانبول در یک نشست خبری تصریح کرد که ایران آماده مذاکره برای همکاری در زمینه نقاط مشترک است.
وی افزود: ایران در مذاکرات استانبول بر "احترام به حقوق ملت ها" و "اجتناب از مقابله با حقوق ملت ها" تاکید می کند.
جلیلی همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای ادامه گفت و گو با گروه 1+5 بر اساس "منطق مشترک" مبتنی بر "احترام به حقوق ملت ها" و "اجتناب از مقابله با حقوق ملت ها"، اعلام کرد.
** احترام به حقوق ملت ها همان منطق مشترک است
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: احترام به حقوق ملت ها یعنی همان منطق مشترک که ما در مذاکرات خود با 1+5 بر روی آن تاکید می کنیم.
جلیلی در پاسخ به این سوال که "ایران بر حق استفاده فعالیت صلح آمیز خود در مذاکرات پافشاری می کند و این روند تا کی ادامه خواهد یافت؟" گفت: تا زمانیکه منطق مشترک در مذاکرات از طرف 1+5 وجود نداشته باشد، این روند ادامه خواهد یافت.
وی تصریح کرد: منطق مشترک، احترام به حقوق ملت ها و اجتناب از تقابل با ملت ها را شامل می شود که اصلی همه گیر و همه پسند است ولی باید آن را بصورت عملی در رفتار کشورهای غربی مشاهده کرد.
جلیلی خاطر نشان کرد: اگر می گوییم احترام به حقوق ملت ها، یعنی مواردی که در NPT به عنوان حق کشورها شناخته شده است، کاملا مورد قبول قرار گیرد و مطمئن هستم این موضوع باعث بروز منطق مشترک در مذاکرات خواهد شد.
** مذاکره مستقیم با هیات آمریکایی نداشتیم
سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه نشست خبری در استانبول تاکید کرد که هیات ایرانی مذاکره مستقیم با هیات آمریکایی نداشته است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی رسانه ها مذاکرات هیات آمریکایی با ایران را مهم تشخیص داده اند ، تصریح کرد که ما اصلا گفت و گویی نداشته ایم.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص احتمال گفت و گو با آمریکا اظهار داشت: بین ایران و آمریکا 30 سال است که دیوار بی اعتمادی وجود دارد.
جلیلی تاکید کرد: آمریکا باید از رفتارش مبنی بر تقابل با دموکراسی در ایران دست بردارد.
** 1+5 باید از آنچه موجب دشمنی با ملت ها می شود اجتناب کند
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران همچنین به گروه 1+5 توصیه کرد که از آنچه موجب دشمنی با ملت ها می شود اجتناب کند.
جلیلی ضمن تشکر از مسئولان ترکیه در همکاری برای برگزاری نشست گروه 1+5 در استانبول گفت: یکی از بحث‌های که همیشه مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران قرار دارد این است وقتی گفت‌وگو می‌تواند موفق، مفید و رو به جلو باشد که مبتنی بر یک منطق مشترک باشد.
وی تاکید کرد :‌ در گفت و گوها اگر به جای این منطق مشترک از ابزار دیگر استفاده شود به طور حتم، گفت وگو نخواهد بود بلکه "دیکته" است و دیکته یک گفت وگوی مبتنی برفرهنگهای دولتها و ملتها نیست.
جلیلی تصریح کرد:‌ بر همین اساس در ژنو تصمیم گرفته شد تا ادامه گفت وگو در استانبول باشد زیرا معتقدیم که امروز بسیاری از گفت‌وگوها در عرصه بین‌الملل می‌تواند در بستر تمدن‌های اسلامی شکل بگیرد.
وی با بیان اینکه چند مساله اساسی در ژنو مورد توافق قرار گرفت، ‌افزود: "همکاری حول نقاط مشترک" مهمترین موضوعی بود که طرفین در مذاکرات ژنو به آن تاکید کردند. از این رو به طور حتم این موضوع در ذهن همه متبادر شد که همکاری باید درباره نقاط مشترک، رو به جلو و سازنده و همراه با پیشرفت باشد.
جلیلی تصریح کرد: وقتی قرار است گفت و گو ها براساس نقاط مشترک باشد در این صورت سازنده خواهد بود.
وی با طرح این پرسش که این گفت‌وگوها چه زمانی می‌تواند موفق باشد، ‌افزود: موفقیت زمانی حاصل می شود که همکاری براساس منطق مشترک مشخص باشد.
جلیلی خاطرنشان کرد: در واقع وقتی صحبت از همکاری می‌شود، باید از آنچه موجب رویارویی با یک ملت و همچنین دشمنی می‌شود، اجتناب کرد.
وی خطاب به 1+5 با تاکید بر اینکه وقتی شما صحبت از همکاری براساس نقاط مشترک می‌کنید باید به حقوق ملتها احترام بگذارید، گفت:‌ امروز صحبت از حقوق ملتها - ‌آن چیزی که به صراحت در قوانین و مقررات بین‌المللی از آن یاد شده - یک بستر لازم برای گفت‌و گو است.
وی تصریح کرد:‌ "فکر نمی‌کنم هیچ ‌کسی در جامعه بین‌المللی، گفت‌وگو بر اساس حقوق ملتها را به عنوان یک پیش شرط برای گفت و گو تعبیر کند."
وی در ادامه با تاکید بر اینکه صحبت از احترام به حقوق ملتها بستر لازم برای یک گفت و گو است نه یک پیش شرط ، افزود: اجتناب دشمنی با ملتها موجب اجتناب از رفتارهای غلطی خواهد شد که منجر به نادیده گرفتن حقوق ملتها می‌شود.
جلیلی با بیان اینکه توجه به حقوق ملتها یک شرط لازم و یک منطق مشترک در گفت‌و‌گوها به منظور همکار‌های بیشتر است، افزود: بر همین اساس ما بر یک نگاه مثبت و کارآمد همراه با پیشنهادهای مشخص به استانبول آمدیم و فکر می‌کنیم که ظرفیت‌هایی که جمهوری اسلامی ایران دارد امروز یک ظرفیت غیرقابل انکاری است که می‌تواند فرصت‌های بسیار خوبی را برای همکاری در سطح بین‌المللی فراهم کند.
** دیدگاه ایران کاملا روشن و مشخص است ‌
سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به اظهارات یکی از دیگر خبرنگاران حاضر در این نشست مطبوعاتی مبنی براینکه خانم اشتون مدعی شده است که " توپ در زمین ایران است" و وانمود کرده که کم کاری در مذاکرات 5+1 از طرف ایران بوده است، گفت: دیدگاه ما کاملا روشن و مشخص و بر اساس احترام به حقوق ملت ها است و اگر آنها بعدازظهر امروز هم برای مذاکره ، آماده باشند ما دوباره به مذاکرات ادامه خواهیم داد.
جلیلی در ادامه تصریح کرد: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای در گزارشات خود بیش از 27 بار ، رسما اعلام کرده که فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران ، هیچ گونه انحرافی نداشته است.
وی افزود: چنانچه منطق مورد نظر جمهوری اسلامی ایران، مبنا قرار گیرد، می توان فرصت های بی شماری را برای همکاری در عرصه های مختلف، شکل داد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به اظهارات خبرنگار ZDF آلمان مبنی بر اینکه، ایران اعلام کرده چنانچه به توافق نرسد، این نشست، آخرین نشستی است که در آن شرکت خواهد کرد گفت: این نشست ، فرصت خوبی برای همکاری های بیشتر در موضوعات مختلف است و ما بیان کردیم که این فرصت را مغتنم بشمارند و از آن استفاده کنند.
وی از نقش " داود اوغلو " وزیر‌ امور خارجه ترکیه در گفت و گوهای گروه 1+5 تشکر و قدردانی کرد و گفت: آقای اوغلو در نشست استانبول، همکاری خوب، مثبت و سازنده ای با مقامات جمهوری اسلامی، به عمل آوردند و در گفت و گوهای تهران که منجر به بیانیه تهران شد نیز نقش برجسته و شایسته ای داشته و همکاری خوبی در راستای نزدیک شدن دیدگاه ها به یکدیگر ، ایفا کردند.
جلیلی درمورد نحوه تعامل برخی از کشورها از جمله چین در نشست استانبول، خاطرنشان کرد: برخی از دوستان از جمله چین، با رویکرد مثبت و سازنده با مباحث نشست استانبول، روبه رو شدند و تاکید داشتند که دچار اشتباهات محاسباتی نشوند و مسیر صحیح را دنبال کنند.
وی تصریح کرد: خانم اشتون در مذاکراتی که انجام گرفت، می گفت که باید نقاط مشترکی را پیدا کنیم و امیدواریم این نقاط مشترک را برای گفت وگوهای آینده، پیدا کنند و ما همیشه برای ادامه گفت وگوها آماده هستیم.
** اجرای قطعنامه های شورای امنیت توسط تروریست ها رسوایی بزرگ است
دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه تاکید کرد: اینکه تروریست ها قطعنامه های شورای امنیت را اجرا می کنند یک رسوایی بزرگ است.
"سعید جلیلی" در خصوص اتهاماتی که تونی بلر علیه ایران در دادگاه کمیته تحقیق جنگ عراق مطرح کرده است، گفت: آقای تونی بلر وقتی از این محاکمه و خطایی که کرده نجات یافت، این گونه مباحث را مطرح کند.
وی افزود: افرادی به خودشان اجازه می دهند با نادیده گرفتن حقوق ملت ها اقداماتی کنند که نتیجه آن اقدامات کشته شدن صدها هزار انسان است اما امروز هیچ کس در مورد آن ها قطعنامه صادر نمی کند و هیچ کس از آنان سوال نمی کند، چرا؟
وی اظهار داشت که آقای تونی بلر چرا باید فقط در دولت انگلیس محاکمه شود، آنان بدون مجوز شورای امنیت به عراق حمله کردند و صدها هزار انسان را کشتند ولی هیچ کس امروز در این خصوص سوال نمی کند و اگر سوالی هم در این زمینه مطرح شود آنها وتو می کنند.
جلیلی گفت: ما در مباحثمان تاکید کرده ایم که باید مناسبات بین المللی یک مناسبات عادلانه و مبتنی بر احترام به حقوق همه ملت ها باشد.
جلیلی با بیان این که متاسفانه امروز یک نوع مقابله با حقوق ملت ها در اشکال مختلف در حال پیدا شدن است اظهار داشت که بنده در گفت وگوی ژنو و در مصاحبه بعد از ژنو هم بیان کردم، برخی از قدرت ها به صراحت به خودشان اجازه می دهند بیان کنند ما برای این که مانع دسترسی یک ملت به انرژی صلح آمیز هسته ای شویم باید از اقدامات امنیتی استفاده کنیم.
وی گفت: مسول ام آی سیکس انگلیس این مساله را رسما اعلام کرد و دو هفته بعد شاهد بودیم که دو دانشمند هسته ای در ایران ترور شدند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه این سوال را مطرح کرد که چرا در قطعنامه های شورای امنیت اسامی دانشمندان هسته ای قرار داده می شود و بعد تروریست ها این قطعنامه ها را اجرا می کنند و دانشمندان را هدف قرار می دهند.
جلیلی اظهار داشت که این موضوع یک رسوایی بزرگ برای شورای امنیت است که قطعنامه های آن را تروریست ها اجرا می کنند.
جلیلی افزود: یکی دیگر از حرکت هایی که انجام می دهند این است که به صراحت بیان می کنند که ما از ابزار فنی مثل ویروس های کامپیوتری برای مقابله با حرکت یک ملت استفاده می کنیم، این مسائل در کجای جامعه جهانی پذیرفته شده است.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران عضو ان پی تی است، تمام فعالیت هایش زیر نظر آژانس است و دوربین های آژانس همه جا قرار دارد.
جلیلی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص این که خانم اشتون اعتراف کرده که شما انسان منطقی در مذاکرات بودید، گفت: در جهانی که مبتنی بر احترام به حقوق ملت ها است، گفت وگوها باید مبتنی بر منطق مشترک باشد.
وی ضمن تشکر از خانم اشتون اظهار داشت که وی در مصاحبه اش بیان کرد که ایران با منطق صحبت می کند، گفت وگو ها باید بر اساس منطق ادامه یابد و این مساله لازمه یک جهان کاملا مستقل و آزاد است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: ما معتقدیم گفت وگو ها نباید بر اساس اراده های خاصی و در جاهای خاص تعیین شود، گفت وگو زمانی می تواند مفید، سازنده و رو به جلو باشد که مبتنی بر یک منطق مشترک باشد و همان طور که خانم اشتون در مصاحبه بیان کردند وی هم در بسیاری از مواقع با مباحث ما همراهی داشتند.
جلیلی گفت: ایشان نمایندگی از برخی کشورها را دارند شخصیت حقیقی شان مستقل از شخصیت حقوقیشان است و مباحثی را که باید، مطرح می کنند.
وی تاکید کرد که راه موفقیت و گفت وگو بین ملت ها در عرصه های بین المللی این است که گفت وگو بر اساس منطق مشترک و احترام به حقوق ملت ها و اجتناب از مقابله با حقوق ملت ها باشد.
** "تبادل سوخت" نقطه ای برای همکاری مشترک با 1+5
نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان تاکید کرد که تبادل سوخت فقط به عنوان یک نقطه مشترک همکاری با 1+5 می تواند مطرح باشد.
در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اینکه گفته می شود ایران شرط هایی برای گفت و گو داشته است، اظهار داشت: ما در این گفت و گوها بر دو نکته احترام به حقوق ملت ها و اجتناب از مقابله با حقوق ملت ها تاکید کردیم. آیا می توان نام این مسائل را شرط گذاشت؟
وی افزود: این دو مساله لازمه منطق گفت و گوست.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا در مذاکرات صحبت و یا پیشنهاد جدیدی در رابطه با مبادله سوخت شده است یا نه؟ اظهار داشت: در مورد همان بحث همکاری های هسته ای که ما مطرح کردیم، یکی از بحث هایی که می تواند موضوع همکاری باشد و در گفت و گوها نیز بر آن تاکید کردیم، بحث مبادله بود.
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با بیان اینکه می توان در زمینه ایمنی هسته ای، ساخت نیروگاه و فعالیت هایی که می تواند به همه ملت ها در بهره برداری از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز کمک کند، همکاری کرد، تصریح کرد: یکی از بحث هایی هم که در این رابطه مطرح می شود موضوع تبادل سوخت است.
وی در این رابطه افزود: موضوع تبادل سوخت در چارچوب همکاری بین ملت ها می تواند شکل بگیرد اما وقتی می گوییم همکاری میان ملت ها برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای، لازمه آن این است که هرگونه اقدام و حرکتی باید با نگاه همکاری باشد یعنی باید مبتنی بر رویکردی باشد که به حقوق ملت ها احترام می گذارد و از اقدامی که موجب مقابله با حقوق ملت ها می شود اجتناب کند و یا اگر بوده آن را تصحیح کند.
سعید جلیلی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اظهارات کاترین اشتون در مورد دادن پیشنهادات مشخص به ایران تاکید کرد: استفاده از انرژی هسته ای صلح آمیز یک موضوع بسیار مناسب برای همکاری میان ملت ها است.
مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: این مساله بدان معناست که NPT در کنار مقررات و وظایف و مسئولیت هایی که برای اعضا قائل شده است، به حقوق ملت ها نیز تاکید کرده است یعنی داشتن چرخه مستقل سوخت هسته ای و این یکی از بحث های بسیار صریح است.
وی با بیان اینکه اگر در گذشته روند غلطی که در جهت مقابله با حقوق ملت ها بوده است باید تصحیح شود، افزود: اینها بحث هایی بسیار منطقی است که ما اعلام کردیم و کماکان نیز آمادگی داریم که در همین بستر، گفت و گوها را به شکل مناسب در عرصه هایی که اعلام کردیم ادامه دهیم.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران ترک در این کنفرانس خبری تاکید کرد: حق ملت ها در استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز و غنی سازی اورانیوم به صراحت در NPT آمده است و این بحث باید مورد احترام همه باشد.
وی در ادامه این کنفرانس خبری در پاسخ به سوال دیگری در مورد آمادگی ایران برای تبادل سوخت با یک ابتکار و پیشنهاد جدید از سوی غرب گفت: موضوع تبادل سوخت صرفا یک موضوع برای همکاری در جهت استفاده بیشتر از انرژی صلح آمیز هسته ای می تواند باشد. این بحثی است که می تواند در رابطه با آن صحبت شود اما در همان بستری که ما ذکر کردیم.
وی خاطرنشان کرد: در این بستر موضوع تبادل سوخت می تواند مورد همکاری برای گفت و گوی بیشتر قرار بگیرد.
سعید جلیلی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در رابطه با نقشی که ترکیه و برزیل می توانند در مذاکرات ایران و گروه 1+5 بازی کنند، تاکید کرد: معتقدیم در رابطه با موضوعات مهم و بین المللی باید همه ملت ها در رابطه با آنها نظر داشته و تصمیم گیری کنند.
وی با بیان اینکه ساختار حاکم بر مناسبات باید ساختاری دموکراتیک باشد، تصریح کرد: این معنی نمی دهد که چند کشور بخواهند خود را به عنوان جامعه بین المللی معرفی کنند. آیا 130 کشور عضو جنبش عدم تعهد جامعه بین المللی نیستند؟
وی با طرح این سوال که چرا باید چند کشور به خود اجازه دهند خود را به عنوان نماینده جامعه بین المللی معرفی کنند؟، اظهار داشت: آنچه در بیانیه تهران اتفاق افتاد حرکتی مبارک در این جهت بود و نشان داد کشورهایی مانند ترکیه و برزیل با ظرفیت های بسیار خوبی که دارند می توانند در عرصه بین المللی اقداماتی را انجام دهند که برخی از قدرت ها علیرغم همه ادعاهایشان در این زمینه ناکام هستند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با یادآوری نقش خوبی که رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه و لولا داسیلوا در رابطه با امضای بیانیه تهران داشتند، تاکید کرد: بیانیه تهران نشان داد که امروز ظرفیت های بسیار خوبی در کشورهای مستقل و آزاد وجود دارد که می تواند برای جامعه بین المللی حرف جدیدی داشته باشد.
وی افزود: اتفاقا اینکه ما گفت و گوها را در استانبول برگزار کردیم با توجه به همین نقش و ظرفیتی است که کشور دوست و برادر ما ترکیه دارد و ما از این موضوع استقبال می کنیم.
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: هرچه ما در این عرصه بتوانیم نقش کشورهای مستقل و کشورهایی که دارای ظرفیت های واقعی هستند را تقویت کنیم، به نفع همه جامعه جهانی است.
** سکوت 40 ساله جامعه جهانی از سرقت مواد هسته‌ای در آمریکا
دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه نشست خبری خود در استانبول گفت: براساس اسناد رسمی دولت آمریکا، 40 سال است بیش از 200 پوند مواد هسته‌ای که ظرفیت بکارگیری در سلاح هسته‌ای با غنی سازی بالا را دارد در آمریکا سرقت شده اما جامعه جهانی و رسانه‌ها دراین خصوص سکوت کرده‌اند.
جلیلی با طرح این پرسش که "این مواد کجا رفته و چرا 40 سال است کسی خبری درباره این موضوع به جامعه جهانی نداده است" افزود: آیا این موضوع نباید سبب نگرانی جامعه جهانی شود؟
وی تصریح کرد:‌ این موارد از جمله موضوع‌هایی است که می‌تواند به عنوان یک نگرانی جدی مطرح باشد و نه اینکه با طرح مسایل فرعی و کاذب توجه افراد عمومی را از آنها سلب کنند.
** چند سوال مهم جلیلی
جلیلی در ادامه "خلع سلاح" را از جمله موضوع‌های بسیار مهم و یک نگرانی جدی در سطح بین‌‌المللی دانست و این پرسش را مطرح کرد که چرا تاکنون قدرت‌های که سلاح هسته‌ای دارند، خلع ‌سلاح نشده‌اند.
وی با بیان اینکه امروز این یک موضوع مهم برای همکاری برای تحقق خلع سلاح‌های هسته‌ای درجهان است، افزود: مساله مهم دیگر اینکه حتما یک همکاری جدی بین ملتها برای جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای صورت گیرد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه امروز این کار یک موضوع بسیار مهم برای همکاری است، افزود:‌ نکته مهم دیگر آنکه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز یک ضرورت برای همه ملتهاست.
وی تاکید کرد:‌ متعقدیم اگر ان.پی.تی به عنوان یک معاهده که حافظ حقوق ملتها است و همچنین وظایفی را برای جلوگیری از انحراف از مقاصد صلح آمیز تعریف می‌کند به طور حتم باید تقویت شود.
** توازن، حلقه گم شده معاهده ان.پی.تی
جلیلی در ادامه با تاکید بر اینکه یکی از بحث‌های مهم معاهده ان.پی.تی این برقراری توازن بین مقررت و حقوق قایل شده برای ملتها است، تصریح کرد: اعضای ان.پی.تی باید به همان میزان که به وظایف خود عمل می‌کنند از حقوق خود نیز برخوردار باشند.
وی تصریح کرد:‌ اگر این توازن در معاهده ان.پی.تی برقرار نشود در آن صورت مهمترین لطمه را به این معاهده زده می‌شود.
** حقوق معاهده ان.پی.تی باید به رسمیت شناخته شود
وی توجه به این مساله را از جمله موارد مطرح شده در مذاکرات گروه 1+5 ذکر کرد و افزود: تاکید ما در مذاکرات بر این است که باید حقوق اعضا رسما اعلام شده و به رسمیت شناخته شود.
دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد که این خواسته نه تنها پیش شرط نیست بلکه لازمه مذاکرات است.
جلیلی در ادامه این پرسش را مطرح کرد که "آیا وقتی ما صحبت از مقررات بین‌المللی می‌کنیم باید از آن به عنوان پیش‌‌شرط یاد کرد؟ و یا اینکه رویکرد مثبتی در این زمینه داشت تا بتوان بین حقوق و وظایف، یک توازن جدی ایجاد شود.
** ‌ایران فراتر از قوانین با آژانس همکاری کرد
وی در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عضو فعال آژانس در سه محور اشاره شده فعالیت‌های مثبتی داشته است، تصریح کرد که کشورمان بیشترین همکاری را با آژانس دارد به طوری که در سالهایی فراتر از تعهدات سازمانی خود اقداماتی را برای همکاری با آژانس انجام داد.
جلیلی به آخرین گزارش آ‍ژانس اشاره و خاطرنشان کرد: امروز در آخرین گزارش مدیرکل آژانس برای بیست و پنجمین بار رسما و به صراحت اعلام شد که جمهوری اسلامی ایران هیچگونه انحرافی از مقاصد صلح‌آمیز هسته‌ای نداشته است.
وی در ادامه با اشاره به همکاری خوب ایران با آژانس برای کارهای بازرسی و ... به دعوت از نمایندگان جامعه بین‌المللی و کشورهای عضور ان.پی.تی برای بازدید از فعالیت‌های هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: شما دیدید که نماینده 130 کشور عضو سازمان‌های بین‌المللی به تهران آمدند و ضمن بازدید از همکاری سطح بالای ایران با آژانس، فعالیت‌ای هسته‌ای و پیشرفتهای ایران را ستودند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه به برگزاری کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای در فروردین‌ماه امسال در کشور اشاره کرد و گفت: در این کنفرانس که به منظور مبارزه با سلاح‌ های هسته‌ای برگزار شد، به صراحت اعلام کردیم که "سلاح هسته‌ای برای هیچکس و انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز برای همه ملتها."
جلیلی با بیان اینکه امروز یکی از بحث‌های جدی در موضوع هسته‌ای جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای است و در این زمینه دو آسیب جدی وجود دارد، تصریح کرد:‌ یکی از این آسیب‌ها این است که موضوعات اصلی در سایه قرار گیرد و برخی موضوع‌های فرضی و کاذب ساخته شود.
وی این مساله را یک هشدار جدی دانست و گفت:‌ برای همین است که در گفت وگوهای خود با دوستان جنبش عدم تعهد این مساله را در کنفرانس عدم تعهد مطرح کردیم.
** استقرار کلاهک های هسته ای و سکوت جامعه جهانی
دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه با طرح چند پرسش درباره تناقض جامعه جهانی در استفاده انرژی هسته‌ای صلح آمیز ایران و کلاهک‌های هسته‌ای در اروپا و آمریکا گفت:‌ امروز یک سوال جدی مطرح است که چرا باید بیش از 200 کلاهک هسته‌ای در خاک اروپا مستقر باشد اما جامعه جهانی نباید دراین‌باره یک همکاری داشته باشد و سکوت کند؟
جلیلی در ادامه افزود: امروز یک سوال جدی وجود دارد که سلاح هسته‌ای رژیم صهیونیستی را چه کسی در اختیار آنها قرار داده است؟ آیا نباید درباره آن بررسی شود؟
وی در ادامه تصریح کرد:‌ کسانی که برای ساخت چند هزار سانتریفیوژ آن هم برای مقاصد صلح آمیز قطعنامه صادر می‌کنند آیا نباید درباره این موضع که چه کسی سلاح‌های هسته‌ای را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده است، بیانیه صادر کنند.
وی در عین حال تصریح کرد که این موضوع‌ها از جمله موارد مهم برای همکاری 1+5 است.
جلیلی در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با یک نگاه سازنده وارد گفت‌وگوها شد و موضوعات مطرح شده را ارائه کرد، افزود: ما فکر می‌کنیم امروز طیف مختلفی از موضوع‌ها می‌تواند بستری برای همکاری بین ملتها به ویژه در سطح بین‌الملی باشد تا بتوانیم جهانی مملو از صلح، سعادت و عدالت را برای همه ملتها به دنبال خود داشته باشیم.
جلیلی افزود: در مذاکرات آنچه که به آن تاکید داشتیم این است که گفت‌وگو باید براساس منطق یعنی قانون و مقررات بین‌المللی باشد و به حقوق ملتها احترام گذاشت. ضمن آنکه باید رفتارهای غلطی که درباره حقوق قانونی ملتها است کنار گذاشته و از آن اجتناب شود.
وی این موضوع را منطق مشترکی دانست که همه ملتها و جامعه بین‌المللی به آن اذعان دارند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه همکاری حول موضوع هسته‌ای را از مهمترین مسایل بین‌المللی دانست و گفت:‌ ما به طور جدی باور داریم که در بحث موضوع هسته‌ای حتما ظرفیت‌های زیادی برای همکاری وجود دارد.