سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دفاع نیوز (جانم فدای رهبر)

نگاهی به پرونده سیاه آمریکا در نقض گسترده حقوق بشر در سالهای اخیر نشان می دهد که دولتمردان این کشور اصولا اعتقادی به حقوق بشر ندارند و تحلیلگران منصف و ناظران آزاد اندیش در سراسر جهان معتقدند که تشت رسوایی آمریکا در مقوله حقوق بشر سالهاست که از بام به زمین افتاده است.

نگاهی به مواضع تحلیلگران سیاسی و همچنین گزارشهایی کشورهای مختلف در باره نقض حقوق بشر که در آمریکا منتشر می شود، نشان می دهد که موضوع حقوق بشر بیشتر به دستاویزی برای تحقق خواسته ها و اهداف نامشروع دولتمردان آمریکا تبدیل شده است.
" وو بینگ بینگ " تحلیلگر مسایل بین المللی در چین، آمریکا را پرچمدار نقض حقوق بشر در جهان می داند و می گوید: دولتمردان آمریکا حتی حاضر به تامین حقوق اولیه شهروندان کشور خود نیستند چه برسد به آنکه به فکر تامین حقوق سایر ملتها باشند.
وی معتقد است زندان گوانتانامو بهترین سند برای نقض حقوق بشر آمریکاست.
به گفته این صاحب نظر مسایل سیاسی، سلولهای مخوفی در گوانتانامو وجود دارد که نشان می دهد آمریکاییها در تامین حداقل حقوق زندانیان سرباز می زنند.
این استاد دانشگاه با بیان این مطلب که آمریکاییها همواره کوشیده اند برای سرپوش گذاشتن بر چالش و مشکلات عدیده کشور خود ازجمله در زمینه حقوق بشر، فریاد انساندوستی در جهان سر دهند، گفت: آمریکاییها همیشه تلاش کرده اند که حقوق بشر را در بسیاری از کشورها به تروریسم مرتبط سازند تا بتوانند به بهانه آن منافع خود را تامین کنند.
"اگر بپذیریم که حقوق بشر یک مقوله با ارزش جهانی است ، پس آمریکا باید به حقوق بشر در فلسطین، عراق و افغانستان احترام بگذارد".
وی گفت: امروز این سئوال بزرگ و اساسی مطرح است که چرا آمریکا در برابر نسل کشی در عراق، فلسطین و افغانستان سکوت می کند؟
این استاد دانشگاه چین با بیان این مطلب که بدون شک آنچه برای دولتمردان آمریکا و بسیاری از کشورهای غربی اهمیتی ندارد، حقوق بشر است، خاطرنشان کرد: امروزه مسلمانان و بویژه زنان به دلیل داشتن حجاب که از باورهای دینی است، در بسیاری از کشورهای غربی و به ظاهر متمدن با مشکل مواجه هستند.
وی گفت: حتی اقلیتهای مسلمان در کشورهای غربی دارای حقوقی هستند که متاسفانه رعایت نمی شود.
این تحلیلگر چینی اضافه کرد: بسیار واضح است که آنها ( آمریکا و دنیای غرب) با سوءاستفاده از حقوق بشر درپی تامین منافع خود هستند.
وی گفت: آمریکا درقبال حقوق بشر، استاندارد دوگانه ای را دنبال می کند. در کشورهایی که آمریکا آنها را دوست خود می داند هرگز فشاری در زمینه حقوق بشر وجود ندارد اما در کشورهایی که آمریکا آنها را دوست خود نمی داند به بهانه حقوق بشر، به اعمال زور و فشار علیه آنها می پردازد.
از سوی دیگر نگاهی به گزارشهای سالانه ای که از سوی اداره اطلاع رسانی شورای دولتی چین درباره نقض گسترده حقوق بشر در آمریکا منتشر می شود نشان می دهد که دولتمردان آمریکا برای تحقق اهداف سلطه جویانه خود، به هیچیک از اصول و ارزشهای انسانی پایبند نیستند.
اداره اطلاع رسانی شورای دولتی چین در آخرین گزارش خود که در واکنش به گزارشهای سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره نقض حقوق بشر در کشورهای مختلف منتشر کرده، به نکات قابل تاملی اشاره کرده که ذکر پاره از موارد آن خالی از لطف نیست.
در این گزارش آمده است: وزارت خارجه آمریکا بارها در گزارش سالانه حقوق بشر خود به وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف اشاره کرده اما به نواقص خود در این زمینه هیچ اشاره ای نکرده و نمی کند.
اداره اطلاع رسانی شورای دولتی چین در آخرین گزارش خود در واکنش به اتهامات آمریکا درباره نقض حقوق بشر در کشورهای مختلف می نویسد: به منظور آشنا ساختن جهانیان با وضعیت واقعی حقوق بشر آمریکا و وادار کردن آمریکا به بازنگری به عملکردهای خود، "ما یادداشت حقوق بشر آمریکا در سال را انتشار می دهیم."
براساس این گزارشها ؛ در آمریکا نزدیک به 13 میلیون کودک زیر 18 سال در فقر بسر می برند و کودکان 35 درصد از جمعیت فقیر آمریکا را تشکیل می دهند و این در شرایطی است که حدود 20 درصد از کودکان فاقد بیمه پزشکی هستند.
نوجوانان در آمریکا قربانیان اصلی خشونت ها و جرایم هستند و آمار نشان می دهد که 57 دانش آموز از هر یک هزار نفر دانش آموز بالای 12 سال همواره قربانی این مسایل و خشونتها هستند.
دکتر " وو چنگ " استاد دانشگاه چین، برخورد آمریکا با موضوع حقوق بشر در کشورهای مختلف را دوگانه بلکه چندگانه می داند و معتقد است: آمریکا با استفاده ابزاری از حقوق بشر درپی تحقق اهداف سلطه طلبانه خویش است.
این استاد دانشگاه چین اظهار داشت: آمریکا در باره حقوق بشر و بسیاری از موضوعات دارای معیارهای چندگانه بوده و واشنگتن تنها به فکر تامین منافع خود است.
وی گفت : آمریکاییها نه تنها در این موضوع بلکه در سایر زمینه ها معیارهای چندگانه ای را دنبال می کنند و با استفاده از قدرت رسانه ای، سعی در پیشبرد اهداف سلطه طلبانه خویش را دارند.
این استاد دانشگاه می گوید: نگاهی به تحولات خاورمیانه نشان می دهد که آمریکا با تهاجم وحشیانه خود به عراق و کشته و زخمی کردن صدها هزار نفر از مردم این کشور، حقوق بشر در عراق را لگدمال کرد.
"وو چنگ" گفت: آمریکا از یک سو شعار حقوق بشر سر می دهد اما سربازان آمریکایی در عراق دست به هر جنایتی می زنند.
وی گفت که آمریکا همچنین بارها چین و ایران را به دلیل آنچه نقض حقوق بشر قلمداد می کند مورد اتهام قرار داده اما این سئوال مطرح است که الگوی حقوق بشر آمریکیی چیست؟
این استاد دانشگاه چین با بیان این مطلب که تاریخ نشان می دهد آمریکا در همه جنگها و کشتارها دخالت داشته است، گفت: حمله به عراق، اشغال افغانستان و حمایتهای آمریکا از اسراییل در کشتار مردم بی دفاع فلسطین همگی بازگوکننده نقض حقوق بشر توسط آمریکاست.
"آمریکا با سواستفاده از حقوق بشر منافع خود راتامین می کند و هرجایی که بتواند از این ابراز برای تامین منافع خود استفاده کند وارد عمل می شود . آمریکا هیچگاه خواستار ثبات در خاورمیانه نبوده و نیست و با استفاده از حربه حقوق بشر در پی ایجاد ناآرامی و بی ثباتی در منطقه است."
از سوی دیگر نگاهی به وضعیت زنان در جامعه آمریکا نیز رسوایی دیگری برای دولتمردان این کشور در نقض گسترده حقوق شهروندی است.
در برخی اسناد و گزارشهای اداره اطلاع رسانی شورای دولتی چین درباره نقض حقوق بشر در آمریکا آمده است: هر سال یک هزار و400 زن در آمریکا از سوی شوهران و نزدیکان خود مورد خشونت قرار می گیرند و آنقدر کتک می خورند تا جان می دهند.
براساس این گزارشها ، زنان در آمریکا قربانی خشونتهای خانوادگی هستند و 10 برابر بیشتر از مردان با این خشونتها روبرو می شوند.
آمارها نشان می دهد که 40 درصد از زنان در آمریکا تحت تدابیر پزشکی فوری به دلیل خشونتهای خانوادگی قرار می گیرند و 30 درصد از زنان باردار نیز غالبا با خطر حمله از سوی نزدیکان مواجه می شوند و این درشرایطی است که 74 درصد زنان شاغل درمحل کار خود مورد خشونت و اذیت و آزار همکاران خود قرار می گیرند.
در گزارشهای منتشر شده در رسانه های چینی درباره نقض حقوق بشر در آمریکا آمده است: سالانه 30 هزار نفر بر اثر شلیک گلوله و یا جراحتهای ناشی از آن در آمریکا کشته می شوند.
موضوع حمل سلاح در آمریکا و بویژه تهدیداتی که مردم این کشور از سوی حاملین اسلحه با آن روبرو هستند از دیگر مواردی است که می توان به عنوان نقض حقوق شهروندی در جامعه آمریکا به آن اشاره کرد.
گفته می شود در آمریکا نزدیک به 200 میلیون نفر اسلحه حمل می کنند این رقم بیشترین رقم دارندگان سلاح در جهان است .
در آمریکا ارگانهای این کشور اطلاعات خصوصی شهروندان را بدون کسب اجازه از آنان بدست می آورند و این نمونه از نقض حقوق شهروندی هرسال ابعاد گسترده تری به خود گرفته است.
آمریکا زندانهای مخفی و سری بسیاری در سراسر جهان دارد و اعمال غیربشری در این زندانها بسیار نگران کننده است.
در یکی از گزار شهای اداره اطلاع رسانی شورای دولتی چین درباره نقض حقوق بشر در آمریکا آمده است: وضعیت زندانیان در آمریکا نگران کننده است . در زندان گوانتانامو تشریفاتی براساس عدالت و دادگستری وجود ندارد و زندانیان و افراد دستگیر شده عادلانه محاکمه و بازجویی نمی شوند.
تبعیض نژادی در جامعه آمریکا بیداد می کند و سیاهپوستان و دیگر قومهای نژادی در شرایط مطلوب زندگی بسر نمی برند و در میان لایه های زندگی اجتماعی جزو پایین ترین سطوح هستند.

منبع: www.irna.ir