سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دفاع نیوز (جانم فدای رهبر)

شبکه‌ی الجزیره در خبری اعلام کرد: انقلابیون لیبی به سوی غرب در حال پیشروی هستند و شهر الهراوه واقع در 70 کیلومتری شهر سرت را به تصرف خود درآورد‌ه‌اند.

به نقل از این شبکه‌ی خبری، انقلابیون لیبی روز دوشنبه در ادامه پیشروی خود به مناطق تحت کنترل نیروهای معمرقذافی رهبر لیبی، شهر النوفلیه و بن جواد را به تصرف کامل خود درآوردند و از سمت اجدابیا به سمت غرب به پیشروی خود ادامه می‌دهند.

خبرنگار الجزیره گزارش داد: انقلابیون در نزدیکی منطقه‌ی الوادی الاحمر در برابر حملات نیروهای قذافی مقاومت کردند.

این خبرنگار افزود: انقلابیون بیش از آغاز حمله‌ی گسترده علیه شهر سرت در حال جمع آوری اطلاعات هستند؛ چرا که در این شهر پایگاه نظامی مهم گردان‌های قذافی قرار دارد و آنها امیدوارند که بتوانند این شهر را هر چه سریعتر تحت کنترل بگیرند. بیش از این انقلابیون به شهرهای راس لانوف و العقیله تسلط یافتند.

در شهر مصراته در شرق طرابلس نیز یکی از انقلابیون گفت: انقلابیون بر اکثر مناطق این شهر تسلط یافته‌اند و تنها تک تیراندازان نیروهای قذافی در برخی ساختمان‌ها مستقر هستند. وی ادامه داد که حملات هوایی نیروهای قذافی علیه شهر مصراته ادامه دارد. سخنگوی انقلابیون گفت: گردان‌های قذافی در تلاش هستند که با خودروهای غیر نظامی وارد این شهر شوند.

از سوی دیگر بیل کورتنی ، مدیرهیات ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد: نیروهای ائتلاف منطقه‌ی پرواز ممنوع بر فراز حریم هوایی لیبی را آغاز کرده و حملاتی را علیه مقر فرماندهی یکی از یگانهای نیروهای قذافی آغاز کردند، این فرماندهی بیشترین حملات را علیه غیر نظامیان داشته است.

کورتنی اعلام کرد: نیروهای ائتلاف شش موشک کروز از نوع موشک توماهوک را طی 24 ساعت گذشته شلیک کردند و 178 پرواز را در حریم هوایی لیبی داشتند.

این مسئول آمریکایی گفت: تعداد حملات موشکهای توماهوک در لیبی به طور کلی تا کنون به 199 حمله رسیده است در حالی که هفت حمله‌ی دیگر را کشورهای دیگر صورت داده‌اند. این مسئول گفت: واشنگتن آمار دقیقی از تلفات غیر نظامیان که در حملات نیروهای ائتلاف کشته شده‌اند، دراختیار ندارد.

مسئولان آمریکایی اعلام کردند که آمریکا در تلاش است که به طور تدریجی برخی کشتی‌های خود در دریای مدیترانه را در پی واگذاری فرماندهی عملیات لیبی به ناتو از دریای مدیترانه خارج کند.

این در حالی‌ است که یک مقام نظامی لیبی به خبرگزاری رسمی این کشوراعلام کرد: نیروهای ائتلاف مقرهای غیرنظامی و نظامی در دو شهرک غریان و مزده را در جنوب طرابلس هدف قرار دادند.

این مقام نظامی گفت: نیروهای ائتلاف همچنین شهرک‌ صرمان در 70 کیلومتری غرب طرابلس را نیز هدف قرار دادند. در عین حال خبرگزاری رسمی لیبی اعلام کرده است: اهداف غیرنظامی و نظامی از سوی نیروهای ائتلاف هدف قرار می‌گیرد.

وزارت دفاع انگیس نیز اعلام کرده است: جنگنده‌های انگلیسی انبار مهمات در منطقه‌ی سبها در جنوب لیبی را مورد حملات موشکی قرار دادند. در گزارش این وزارتخانه آمده است: این انبار مهمات از سوی دولت قذافی برای حمله به شهر مصراته که تحت کنترل انقلابیون است، مورد استفاده قرارمی‌گیرد. همچنین شبکه‌ی الجزیره امروز(سه شنبه) گزارش داد: پایگاه‌های نظامی در باب العزیزیه مقر اقامت قذافی در طرابلس تخلیه می‌شوند. شبکه‌ی العربیه نیز اعلام کرد: صدای 9 انفجار در ساعات اولیه‌ی صبح امروز در تاجوراء در شرق طرابلس به گوش رسیده است.

از سوی دیگر به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه‌ی خبری العالم ، یک شاهد عینی به خبرگزاری فرانسه گفت: صبح امروز صدای دو انفجار ، منطقه تاجوراء در شرق پایتخت را لرزاند و به نظر می رسد این انفجار ناشی از حملات نیروهای غرب باشد.

یک شاهد عینی دیگر به خبرگزاری فرانسه گفت: شهر سبها که پناهگاه معمر قذافی است ، از ساعت چهار بامداد دوشنبه هدف حملات شدید و گسترده نیروهای غربی قرار گرفت و شماری از غیرنظامیان ساکن این شهر تخلیه و به مزارع اطراف شهر منتقل شدند.

در این میان یک منبع نظامی به خبرگزاری رسمی لیبی اعلام کرد: در شهر مزده واقع در 200 کیلومتری جنوب طرابلس ، اماکن نظامی و غیر نظامی از ساعت های اولیه بامداد هدف حملات هوایی قرار گرفتند.

خبرگزاری رسمی لیبی افزود: شهرک های مسکونی در شهر سبها نیز هدف حمله هوایی قرار گرفت که بر اثر آن خانه های شماری از مردم هدف قرار گرفت و شماری دیگر آتش گرفتند. این خبرگزاری از زخمی شدن شماری از غیرنظامیان در این حملات خبر داد و تاکید کرد که تلاش ها برای شمارش تلفات در جریان است.

منبع: www.isna.ir