سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دفاع نیوز (جانم فدای رهبر)

خبرگزار رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که از ابتدای اسلام تاکنون دشمن از تاکتیک شایعه‌پراکنی برای ضربه زدن به اسلام و رسول خدا (ص) استفاده کرده است، گفت: خداوند در آیات سوره نور برای شایعه‌پراکنان وعده عذابی سخت و غیرقابل ‌بازگشت داده است.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، مفسر قرآن کریم امروز عصر در محل شبستان بزرگ امام خمینی حرم مطهر حضرت معصومه (س) با بیان این‌که حضرت خدیجه کبرا(س) شخصیتی است که خداوند متعال سه بار در سه جا سلام خود را از طریق پیک وحی و با پیامبر بر او رساند، اظهار کرد: اولین بار در شب معراج بود که وقتی رسول خدا با جبرئیل وداع کرد فرمود «برادرم جبرئیل آیا مطلبی باقی‌مانده است» جبرئیل پاسخ داد ای رسول خدا خداوند می‌فرماید سلام من را به خدیجه کبرا برسان.

 

وی افزود: آن‌قدر حضرت رسول اکرم (ص) به حضرت خدیجه علاقه‌مند بودند که حتی اگر زمانی قربانی یا هدیه را برای مردم در نظر می‌گرفتند ابتدا به نزدیکان ایشان قربانی و هدیه می‌دادند.

 

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به این‌که خدیجه کبرا شخصیتی است که حضرت امام حسین(ع) در روز عاشورا در رجزهای خود از ایشان به‌عنوان افتخارات خود یاد می‌کردند، عنوان کرد: حضرت خدیجه در زندگی فردی خود حتی قبل از ظهور اسلام سبک جالب و قابل‌ تأملی داشتند.

 

وی ادامه داد: از حضرت خدیجه کبرا در رابطه ازدواج ایشان با حضرت رسول اکرم (ص) سؤال شد که شما با این موقعیت به چه دلیل با ایشان ازدواج کردید ایشان پنج دلیل برجسته را به‌عنوان دلیل این ازدواج یاد می‌کند که در جای خود قابل‌ تأمل است.

 

مفسر قرآن کریم بابیان این‌که حضرت خدیجه کبرا امانت‌داری پیامبر اکرم (ص) را به‌عنوان اولین هدف و دلیل خود برای ازدواج با پیامبر اکرم یادکرد و گفت: با توجه به این‌که پیامبر اکرم در آن زمان هنوز منصب و مقامی نداشته و فقط به‌عنوان یک یتیم ابوطالب در بین اعراب شناخته می‌شدند و 15 سال بعد بعثت اتفاق افتاد عجیب است زنی با این کمالات دلایلی از این قبیل موضوعات را ملاک انتخاب خود قرار دهد.

 

وی افزود: یکی از دلایلی که این مطالب در منابع اسلامی کمتر یا شاید هم برخی اصلاً به آن پرداخته نشده است به این دلیل است که گروهی می‌خواستند برخی دیگر از همسران پیامبر را برای تأمین منافع سیاسی خود برجسته کنند بنابراین یا به شخصیت حضرت خدیجه نمی‌پرداختند یا این‌که کمتر در کتاب‌های خود از این موضوع سخن به میان آورده‌اند.

 

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به این‌که از انتخاب حضرت خدیجه با این ملاک‌ها در ازدواج با پیامبر اکرم (ص) نشان از ویژه بودن این شخصیت عظیم دارد، عنوان کرد: خویشاوندی دومین دلیل ازدواج حضرت خدیجه با حضرت رسول اکرم (ص) بوده است.

 

وی ادامه داد: پیامبر از نگاه اخلاقی و حسن خلق در بین اعراب سرشناس بود به‌نحوی‌که راست‌گویی حضرت رسول اکرم (ص) آخرین و پنجمین ملاک انتخاب حضرت خدیجه کبرا است.

 

مفسر قرآن کریم بابیان این‌که وقتی خطبه عقد خوانده شد بزرگان زیادی در این جمع حضور داشتند و شاهد این واقعه بودند، گفت: وقتی از مجلس آمدند بیرون پیامبر اکرم (ص) به‌سوی خانه حضرت ابوطالب حرکت کردند چراکه پیامبر از خود خانه‌ای نداشتند و بسیار فقیر بودند.

 

وی افزود: در همین لحظه حضرت خدیجه پیامبر را صدا کرد و فرمود «خانه من خانه شماست و من هم همسر و مطیع شما هستم» این کلمه از زبان‌زنی با جایگاه بزرگ اقتصادی در دوران جاهلیت اعراب بیان ‌شده است و نشان از بصیرت و بزرگی شخصیت علمی حضرت خدیجه کبرا است.

 

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به این‌که اگر حرمت «الرجال قوامون علی النسا» در جامعه اسلامی بشکند شالوده جامعه اسلامی فرو می‌پاشد، عنوان کرد: در تاریخ آمده است که امام علی(ع) را حضرت خدیجه کبرا بزرگ کرد و نقش گرفتن شخصیت آن حضرت در دامان این زن بزرگ شکل‌ گرفته است.

 

وی ادامه داد: وقتی حضرت خدیجه رحلت کرد در روایت آمده است که برای ایشان کفنی از بهشت جبرئیل آورد و با این پیام که این در مقابل جهاد اقتصادی حضرت خدیجه برای گسترش اسلام است.

 

مفسر قرآن کریم بابیان این‌که شخصیت حضرت خدیجه باید احیا شود، گفت: پیشنهاد من این است که سالروز ازدواج حضرت خدیجه با حضرت رسول اکرم به ایشان اختصاص داده شود و بانامی مبارک در تقویم شمسی نیز ثبت شود.

 

وی با اشاره به آیه 11 سوره نور و معروف شدن آن به حدیث افک افزود: داستان تهمت مطرح شده در این آیه عایشه بوده است که البته این تهمت پیامبر اسلام (ص) را ناراحت کرد و برای آنکه خداوند این موضوع را از دل پیامبر اکرم (ص) دربیاورد آیه 11 سوره نور و چند آیه دیگر به آن حضرت وحی شد.

 

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به این‌که یکی از بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین معاصی شایعه و دروغ‌پراکنی است، عنوان کرد: آبروریزی از مردم به‌هیچ‌وجه بخشیده نمی‌شود چنانچه که قرآن کریم در مقابله با افرادی که شایعه‌پراکنی می‌کنند را به‌شدت مذمت می‌کند.

 

وی ادامه داد: گروهی در مدینه بودند که منافق صفت بوده و به مرجفون معروف بودند قرآن کریم درباره آنان می‌فرماید «لَئِن لَّمْ ینتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِی الْمَدِینَةِ لَنُغْرِینَّک بِهِمْ ثُمَّ لَا یجَاوِرُونَک فِیهَا إِلَّا قَلِیلًا».

 

مفسر قرآن کریم بابیان این‌که ارجاف در لغت به معنای ترس و دلهره ایجاد کردن است، گفت: گروهی در مدینه معروف بودند که با شایعات خود به اسلام ضربات جدی وارد کردند./921/پ202/ی

/ پایان خبر /