سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دفاع نیوز (جانم فدای رهبر)

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه سهم زنان در پیشرفت کشور بسیار مهم و جدی است گفت: بنده برای ایجاد شغل، برنامه کارشناسی و آماده دارم.

به گزارش خبرنگار حوزه انتخابات خبرگزاری فارس حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع تعدادی از فعالان حوزه زنان با اشاره به اهمیت بالای نقش زن در اسلام گفت: نگاه ما به زن همان نگاه شریعت اسلامی است. ممکن است در شریعت اسلامی زن و مرد به لحاظ جسمی تفاوت داشته باشند اما ازنظر انسانی تفاوتی وجود ندارد و یک زن هم می‌تواند حیات طیبه داشته باشد.

وی افزود: به لحاظ نقش اجتماعی طبیعتاً وظایفی به عهده آن‌ها است که در خانواده نقش اجتماعی زنان به‌عنوان کانون عاطفه توجه به همسر و فرزندان است و مردان نیز طبیعتاً وظیفه‌دارند سخت تلاش کنند تا بتوانند زندگی صمیمی را برای جامعه به وجود آورند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه توجه به مسئله خانواده از افتخارات قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بوده است، اظهار داشت: در نظام اسلامی امام خمینی (ره) به‌عنوان پیشوا و رهبر معظم انقلاب بر نقش نهاد خانواده و زن تأکید زیادی کردند.

امور زنان نباید در چنبره مسائل سیاسی قرار بگیرد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی تصریح کرد: امور زنان نباید در چنبره مسائل سیاسی و حزبی قرار بگیرد. مسئله زن واقعیتی است که باید با اراده و تصمیم با آن برخورد شود نه اینکه برای جلب‌توجه دیگران و جلب منافع و تحکیم موقعیت استفاده ابزاری کرد. استفاده از هر امر و مسئله‌ای به‌صورت غیرواقعی و تبلیغی برای جلب‌توجه ناپسند است.

وی تأکید کرد: شعاری برخورد کردن و سیاسی کردن به موضوع زنان که یک واقعیت اجتماعی و واقعیت خلقت هستند درست نیست.

برنامه‌نویسی و شعار در کشور کافی است

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: حتماً برنامه من در حوزه زنان جدا از سیاست‌های مصوب کشور نیست. برنامه‌نویسی و شعار کافی است و اکنون زمان و میدان اجرا رسیده است. سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه حمایت زن و خانواده باید اجرایی شود. اگر این قوانین را اجرایی نکنیم تنها در حوزه شعار باقی می‌ماند و به صلاح نیست بعد از 38 سال از عمر انقلاب برنامه شعاری باشد.

حجت‌الاسلام رئیسی خاطرنشان کرد: زنان باید احساس کنند سیاست‌های مصوب و قوانین در جهت حمایت از آن‌ها در حال اجرا است نه اینکه در حد لفظ و شعار باقی بماند.

وی با تأکید بر اینکه آرامش زنان در خانواده و یا اداره و سازمان بسیار مهم است، گفت: اگر زنی از صبح تا عصر در جامعه به فعالیت می‌پردازد و در عرصه‌های اجتماعی نقش ایفا می‌کند باید آرامش داشته باشد. خانم‌ها باید در حوزه اداری و نقشی که در خانه‌دارند بدون اضطراب باشند و استرس و اضطراب از آن‌ها زدوده شود. این اضطراب وقتی زدوده شود که زنان احساس کنند سازوکارهای کشور حامی آن‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: سازوکار حمایت از زنان فقط قانون‌گذاری نیست یا اینکه دستگاه قضایی فقط اقدام کند. بلکه همه سازوکار کشور باید از زنان در جهت ایفای نقش مادری و نقش اجتماعی در جامعه حمایت کند. سازوکارهای کشور باید آهنگ حمایت از ایفای نقش زنان در ارتقاء جامعه را داشته باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت تسهیل ازدواج در جامعه اشاره کرد و افزود: مسئله ازدواج دختران و تسهیل ازدواج امری ضروری است و دولت تنها مسئول نیست بلکه کانون‌های محلی، افراد خیرخواه وزنان و مردان نیکوکار باید به این قضیه وارد شوند و سازوکار دولتی هم از آن‌ها حمایت کند. در مسئله ازدواج اعطای وام نیز بسیار مهم است البته نباید فقط شعار آن را بدهیم بلکه باید در عمل هم موضوع وام اجرایی شود.

وی با اشاره به تجربیات خود در حوزه حل مشکل ازدواج جوانان اظهار داشت: بنده در طول یک سالی که در مشهد حضور دارم مراجعات فراوانی در مورد مشکلات مربوط به ازدواج و عدم نبود مسکن داشته‌ام. آنجا این بحث را مطرح کردیم حالا که زمین و پول متعلق به امام رضا (ع) وجود دارد کاری برای حل مشکل ازدواج جوانان انجام دهیم و لذا 600 واحد مسکونی برای زوج‌های جوان احداث شد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به مسئولیت خود به‌عنوان نماینده مجلس خبرگان رهبری در استان خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: در آنجا نیز پرس‌وجو کردیم که آیا زمینی از اموال آستان قدس رضوی وجود دارد یا خیر که بعد از پیدا شدن زمین برای ساخت مسکن برای حل مشکل ازدواج جوانان اقدام کردیم. قویاً معتقدم هر اقدامی برای حل مشکل ازدواج، مسکن جوانان، وام ازدواج و اهدای تسهیلات مالی باید انجام شود.

جنبش ملی تشکیل خانواده باید شکل بگیرد

وی با اشاره به اهمیت تشکیل خانواده گفت: در ارتباط با تشکیل خانواده نگاهم همان نگاه مقام معظم رهبری است و باید جنبش ملی تشکیل خانواده شکل بگیرد و همگان در آن سهم و نقش ایفا کنند. همان‌طور که امروز بسیاری حاضرند این نقش را ایفا کنند. تجربه نشان داده هر جا مردم وارد عرصه شدند مشکلات حل‌شده است. البته مردم تنها نباید در وسط میدان باشند و دولت باید قانونا از حضور مردم حمایت کنند.

بیمه زنان خانه‌دار حتماً باید اجرایی شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی با اشاره به دیدگاه خود در حوزه حمایت از زنان اظهار داشت: بیمه زنان خانه‌دار حتماً باید اجرایی شوند و ما نسبت به آن تأکیدداریم. همچنین بیمه زنان روستایی و عشایری حتماً باید اجرایی شود چراکه زنان عشایر در کنار مردان و حتی در مواقعی برتر از مردان سهم مهمی در تولید دارند. زنان روستایی و عشایر در کنار زنان خانه‌دار باید احساس کنند که سازوکارهای کشور در جهت حمایت از آن‌ها حرکت می‌کند.

وی همچنین تأکید کرد: ما معتقدیم یک فرد بیمار نباید دغدغه مریضی و همچنین اضطراب ناشی از مراجعه به بیمارستان و هزینه‌ها را داشته باشد و باید بیمه‌ها در جهت حمایت از آن‌ها فعال شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به موضوع حقوق زنان اظهار داشت: ما معتقدیم بالاتر از بحث حقوق زنان بحث کرامت زنان است. امروز در جهان بحث‌هایی درباره حقوق زن مطرح می‌شود اما هدف چیز دیگری است. بخشی از شعار کار و کرامت که مطرح کردیم شامل کرامت زنان است.

حجت‌الاسلام رئیسی درباره موضوع اشتغال زنان نیز تأکید کرد: ما حتماً اشتغال زنان را قبول داریم نه‌فقط برای زنان تحصیل‌کرده بلکه زنان غیرتحصیلکرده نیز نقش مهمی دارند. هر جا زمینه‌ای برای ایفای نقش زن مطرح باشد حتماً می‌تواند نقش ایفا کند. در پاسخ به کسانی که در این زمینه‌ها ایجاد شبهه می‌کنند باید بگویم من به این موضوع اعتقاددارم و در سلوک عملی خانواده خود آن را اجرا کردم نه اینکه باوری داشته باشم اما در عمل به‌گونه‌ای دیگر اجرا کنم. در عمل معتقدم همسر و دخترم نیز تا آنجا که می‌توانند باید در جامعه نقش ایفا کنند. لذا صحبت‌هایی که درباره نقش زن در جامعه می‌کنم در زندگی شخصی خود اجرا کرده‌ام و هر زنی که می‌تواند نقشی در جامعه داشته باشد باید ایفای نقش کند.

زنان بی‌سرپرست باید موردتوجه مضاعف قرار گیرند

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت توجه به زنان بی‌سرپرست گفت: زنان بی‌سرپرست باید موردتوجه مضاعف قرار گیرند چراکه آن‌ها هم دغدغه حفظ فرزند، هم دغدغه نقش پدری و هم دغدغه صیانت از خانواده را دارد.

نوبت بخشنامه‌نویسی در کشور تمام‌شده است

وی بابیان اینکه قانون در کشور کم نداریم، تصریح کرد: نوبت بخشنامه و برنامه‌نویسی تمام‌شده و باید صحبت از اجرا باشد. مردم باید در عمل ببینند که قانون اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به طلاق به‌عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: طلاق علل مختلفی نظیر بحث‌های مالی، بیکاری، اعتیاد و دیگر موارد دارد. فکر می‌کنم مهم‌تر از بحث آسیب‌شناسی آسیب زدایی از مشکلات است. ما برای رفع معضل بیکاری و ایجاد شغل برنامه کارشناسی تهیه کردیم. هرکسی در باب اشتغال سخنی داشته شنیده‌ایم یا در آینده خواهیم شنید و بنده برنامه‌های خود را اعلام خواهم کرد. درباره مبارزه با مواد مخدر نیز با توجه به سابقه‌ای که در مقابله با مفاسد اجتماعی و بحث مواد مخدر دارم برنامه جدی تهیه کردم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره موضوع طلاق توافقی نیز اظهار داشت:‌درست است که دختر و پسر می‌توانند با توافق یکدیگر از هم طلاق بگیرند اما در این میان بزرگان خانواده نیز نقش مهمی دارند و باید پادرمیانی‌های لازم را انجام دهند و نگذارند پیوند عاطفی به هم بریزد. مسئله حقوقی در خانواده روبنایی است. آنچه زیربنای خانواده و ازدواج است مودت و رحمت بین زن و شوهر است. راه آسیب دیدن مودت و عاطفه در میان زن و شوهر دادگاه نیست بلکه بزرگ‌ترها باید نقش ایفا کنند.

وی درباره اینکه برنامه‌اش برای ایجاد ساختار جدی در حوزه بانوان چیست، اظهار داشت: تاکنون در دولت‌های مختلف مشاور امور زنان وجود داشته است. به نظر مسئله زنان گسترده‌تر از حوزه مشاورت است و باید ساختار مناسبی برای اجرای سیاست‌ها و قوانین مربوط به حمایت از خانواده ایجاد شود. این ساختار نه‌فقط در یک بخش دولت بلکه باید در همه مجموع دولت ایجاد شود. ما امروز سیاست‌های کلی نظیر جمعیت و حمایت از خانواده راداریم و من حوزه مشاورت را برای پیگیری مشکلات این حوزه کافی نمی‌دانم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری همچنین از برنامه ویژه برای رسیدگی به مشکلات معلولان خبر داد و افزود: ما حتماً به حوزه معلولان توجه جدی خواهیم داشت. با توجه به اینکه معلولان ازنظر فیزیکی دچار محدودیت هستند ما نباید محرومیت‌های مضاعفی برای آن‌ها درست کنیم. بیمه معلولان امری بسیار مهم است و ما به‌صورت قانونمند از آن‌ها حمایت خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به برنامه‌هایی که در مدت فعالیت در آستان قدس رضوی برای حوزه زنان انجام‌شده است، گفت: ما گام‌های جدی در آستان قدس برای پیگیری از مسائل زنان برداشتیم و برای اولین بار مرکز امور زنان ایجاد کردیم. همچنین رواق بسیار وسیع و مناس

بی به زنان اختصاص دادیم و اعلام کردیم مطلقاً مردان به این رواق رفت‌وآمد نکنند. حتی برخی آقایان به شوخی به ما اعتراض کردند و به آن‌ها گفتیم مواظب باشید دیگر رواق‌ها به زنان اختصاص پیدا نکند لذا باید تأکید کنم سخن در رویکرد است و ما رویکردی جدی به حوزه زنان داریم.

انتهای پیام/